Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å hedre de som har ofret livet for pressefriheten

De siste ti årene har over 800 journalister mistet livet for sitt arbeid. Fredag 3. mai markerer Narvesen den internasjonale dagen for pressefrihet, sammen med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden, ved å fortelle historier til journalister som har ofret livet for pressefriheten.

Fra "Byline" til "Byeline": Narvesen markerer Pressefrihetens dag ved å belyse skyggesiden av det som kan være et livsfarlig yrke.

Fredag 3. mai markeres Pressefrihetens dag for 30. gang rundt om i verden.

- Ytringsfrihet har vært en hjertesak for Narvesen helt siden Bertrand Narvesen etablerte kjeden i 1894. I år fyller Narvesen 130 år. Vi har valgt å benytte denne anledningen til å hylle alle forkjempere av ytringsfrihet og demokrati – også de som ikke kan kjempe lenger, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway.

Fra «Byline» til «Byeline»

- Ettersom Norge topper den internasjonale pressefrihetsindeksen, er det lett å glemme at pressefrihet langt ifra er en selvfølge mange steder i verden, fortsetter Hjortdahl.

I land der pressefriheten er truet eller ikke eksisterer overhodet, er signaturen til journalisten, også kalt «Byline», ikke nødvendigvis bare signaturen til den som har skrevet artikkelen, men også navnet på et menneske som har ofret livet for det frie ord.

null
German, Warishe og Ferral er bare tre av utallige som har blitt mistet livet for jobben sin. Gjennom dem ønsker Narvesen å fortelle historien til journalister over hele verden.

Samarbeid med Nobels Fredssenter og Reporters Without Borders Sweden

- Narvesen og Reitan Convenience Norway er en del av Reitan Retail som har vært hovedsamarbeidspartner til Nobels Fredssenter i flere år. Vi er derfor stolte over å kunne dele det viktige budskapet i årets pressefrihetskampanje sammen, forteller Hjortdahl.

Som en del av kampanjen vil det være en utstilling utenfor Nobels Fredssenter fra fredag 26. april til fredag 3. mai. Det er også her årets Pressefrihetsindeks, utarbeidet av Reporters Without Borders, skal lanseres.

Journalistene som hedres i Narvesen sin kampanje er nøye utvalgt i samarbeid med Reporters Without Borders Sweden, med hensyn til deres respektive og viktige historie.

Halv pris på utenlandske magasiner fredag 3. mai

Magasiner og tidsskrifter har alltid vært en viktig del av Narvesen sitt DNA og kjeden har siden 1894 bidratt til et rikt mediemangfold i Norge gjennom å tilby lesestoff fra hele verden.

I årene etter andre verdenskrig var Narvesens Kioskkompani den eneste åpne distribusjonskanalen for aviser og tidsskrifter i Norge. Kjeden var også sentral i opprettelsen av stiftelsen Fritt Ord i 1974 – med formål å styrke ytringsfriheten og dens vilkår i Norge.

- For å verdsette godt mediemangfold og Narvesen sitt brede sortiment av lesestoff, ønsker vi å tilby våre kunder halv pris på alle utenlandske magasiner på Pressefrihetens dag, avslutter Hjortdahl.

null
Fredsdagene 1945. Historisk bilde hentet fra arkiv.

Fra "Byline" til "Byeline".
Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway
Ole Robert Reitan og Kjersti Fløgstad foran Fredssenteret da Reitan Retail ble ny hovedsamarbeidspartner med Nobels Fredssenter i 2023. Foto: Ulrik Rolfsen
Fredsdagene 1945. Historisk bilde hentet fra arkiv.
Narvesen-kiosken "Centrum" fra 1914. Historisk bilde hentet fra arkiv.
Salg av magasiner og tidsskrifter på Narvesen. Historisk bilde hentet fra arkiv.
Utstilling av kampanjen utenfor Nobels Fredssenter
Utstilling av kampanjen utenfor Nobels Fredssenter

Reitan Convenience Norway omfatter Narvesen, 7-Eleven, Northland og Caffeine. Våre butikker drives lokalt av selvstendige Kjøpmenn og deres ansatte. Vi tror på enkeltmennesket, drivkraften i egeninteressen og at selvtillit og resultater skapes gjennom entusiastisk samarbeid med andre mennesker.