Reitan Convenience Norway åpner nytt serveringskonsept på Stortorvet i Oslo: - Ønsker å skape en ny standard for kaffe- og matentusiaster i storbyen

Bilde tatt utenfor Northland sitt nye konsept på Stortorvet 30. januar 2024.
Bilde tatt utenfor Northland sitt nye konsept på Stortorvet 30. januar 2024. Foto: Leander Digerud

Reitan Convenience Norway sitt nye serveringskonsept på Stortorvet er en utvidelse av deres eksisterende merkevare Northland. I bykonseptet er visjonen å kombinere deres ekspertise innen convenience med servering.

- Om det er en ting vi er gode på så er det convenience. Med åpningen av Northland på Stortorvet ønsker vi å skape en ny standard for kaffe- og matentusiaster i storbyen, sier Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway.

Videre forteller Hjortdahl at Northland på Stortorvet kan anses som en «testlab» hvor de videreutvikler konseptet i nye retninger for å evaluere hvilke elementer som kan overføres til eksisterende og fremtidige lokasjoner.

Et utvalg produkter fra Northland Stortorvet. Foto: Leander Digerud

Konseptet deles inn i soner for å møte kundenes ulike behov

Med åpningstider fra 07:00 til 23:00, og konseptets sentrale beliggenhet, skal Northland møte kundenes behov gjennom hele dagen. Konseptet deles inn i en «grab & go»-sone samt en større sone med bord og sittegrupper for servering.

- Alle gjester er velkomne på Northland Stortorvet. Konseptet er likevel spesielt utviklet for de som ønsker å kjøpe med seg mat og drikke på farten, de som trenger en rask pauseplass i hverdagen, og gjester som vil nyte mat og drikke i hyggelige og sosiale omgivelser, fortsetter Hjortdahl

Matrettene vil også være tilgjengelig for levering via Wolt, kort tid etter åpningsdato.

Ansvarlige produkter og drikke på menyen

På menyen vil kundene finne et bredt utvalg påsmurt brødmat, salater, pizza, snacks, men også frokostalternativer som grøt og frukt. De utnevnte signaturproduktene er imidlertid Kolonihagen-baguetten Langgang, ulike varianter av Nýr, og Pizza Bianca toppet med potet.

Men også drikkemenyen skal levere på kundenes forventninger. På Northland vil kundene få tak i økologisk kaffe fra Kjeldsberg, lokal pils fra Schous bryggeri, taptails, Sparkling favoritter fra Kolonihagen, med mer.

Kolonihagen er en av de viktigste leverandørene til Northland Stortorvet og står bak både drikkeprodukter og en rekke råvarer benyttet i menyen. Selskapet jobber for dyrevelferd, jordhelse og ansvarlighet i hele verdikjeden og beskriver deres produkter som «økologisk eller bedre».

- Visjonen vår i Kolonihagen er å få bedre mat ut til flere mennesker. At nye steder som Northland ønsker å sette våre produkter på menyen muliggjør nettopp dette, og det er vi veldig glad for, sier Benedicte Felix, salgs- og markedssjef i Kolonihagen.

Drikke fra Kolonihagen i konseptets "grab & go"-sone. Foto: Leander Digerud

Tar viktige grep for å redusere matsvinn

- Gjennom samarbeid med matredder-appen TooGoodToGo og ikke minst en nøye gjennomtenkt sammensetning av meny og råvarer, jobber vi for å redusere matsvinn i alle ledd, forteller Hjortdahl.

Matrettene på menyen består av et begrenset antall råvarer, hvor fokuset har vært å ta i bruk ingredienser som kan benyttes i flest mulig retter. Et eksempel på dette er det økologiske og dyrevernmerkede nisjeproduktet Nýr, en syrlig ferskost fra Grøndalen Gårdsmeieri i Nes. Nýr blir servert som en form for yoghurt med ulike toppinger, benyttes i frokostgrøten, men også i to ulike desserter – deriblant Nýr brûlée.

Kunst til salgs i lokalet

Fra åpningsdatoen vil kunstverk av Rino Larsen være på utstilling i lokalet. Disse er ikke bare til stede for kundenes beundring, men også til salgs gjennom QR-koder plassert ved de energiske og fargerike bildene.

Hjortdahl forteller at neste kunstner tar over stafettpinnen allerede fra mai og at dette er en fin mulighet til å løfte både små og store aktører, samtidig som rulleringen av kunstverk vil bidra til å sette et unikt preg på kaffe- og matbaren.

null
Kunstverk av Rino Larsen på utstilling og til salgs i lokalet. Foto: Leander Digerud

Åpning 1. februar

Northland åpner dørene på Stortorvet 7 torsdag 1. februar kl. 07:00.

- Vi er utrolig spente på lanseringen av det nye konseptet og klare for å ta imot kundene med åpne armer, avslutter Hjortdahl.

null
Bilde fra preopening av Northland Stortorvet, 30. januar 2024. Foto: Leander Digerud

Ingebjørg Hjortdahl, markedsdirektør i Reitan Convenience Norway.
Bilde tatt utenfor Northland sitt nye konsept på Stortorvet 30. januar 2024.
Et utvalg produkter fra Northland Stortorvet.
Bariastaene tilbereder ulike kaffevarianter basert på økologisk kaffe fra Kjeldsberg.
Signaturprodukt: Pizza Bianca toppet med potet
Signaturprodukt: Langgang, en baguette bestående av kun Kolonihagen-produkter
Deler av konseptets "grab & go"-sone.
Drikke fra Kolonihagen i konseptets "grab & go"-sone.
Overblikk over konseptets disklinje.
Kunstverk av Rino Larsen på utstilling og til salgs i lokalet.
Cocktails på tap, også kalt taptails.
Bilde fra preopening av Northland Stortorvet, 30. januar 2024.

Reitan Convenience er et selskap i Reitan Retail og en sterk aktør i kiosk- og convenience-markedet i Norden og Baltikum.

Reitan Convenience Norway omfatter Narvesen, 7-Eleven, Northland og Caffeine. Våre butikker drives lokalt av selvstendige Kjøpmenn og deres ansatte. Vi tror på enkeltmennesket, drivkraften i egeninteressen og at selvtillit og resultater skapes gjennom entusiastisk samarbeid med andre mennesker.

Sammen gjør vi hverdagen litt enklere og verden litt bedre. Gjennom sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap skal vi skape de beste handleopplevelsene. Vi skal være nære og deltagende i kundenes liv og synlige i lokalsamfunnet.