Vindkraftutbygging kan gi 100 mil med vei i unik natur: Vi må stanse ramponeringen av Finnmark
Over 100 mil med «éngangsveier» gjennom inngrepsfri natur – det blir konsekvensen hvis alle vindindustrianleggene i Finnmark bygges ut som planlagt. Bare i Lebesby kommune er det planlagt ni anlegg som vil kreve flere hundre kilometer vei.
TIL RED:
NVE har invitert utbyggere til å melde inn vindkraftanlegg de ønsker å bygge i Finnmark, med frist 22/4.
25/4 kl 08:00 offentliggjør de prosjektlista på nve.no.
--> FÅ VARSEL direkte ved å melde deg på NVEs nyhetsliste
- At mange av veiene bare vil bli brukt underveis i selve byggingen er ille nok. Når de i tillegg bygges større enn de fleste fylkesveier her - omkring 14 meter brede for å få frem store turbin-elementer - vil det bety enorme naturinngrep, sier Kjell M. Derås i Naturvernforbundet.
Sjelden natur og dyreliv
I Finnmark er det planlagt over 20 nye vindindustriprosjekter med et ukjent antall vindturbiner. Torsdag 25. april vil NVE offentliggjøre det faktiske antallet, men foreløpig ligger det an til å bli bygd over 1 000 kilometer vei; det kreves gjennomsnittlig 800 meter vei per turbin i tillegg til veier inn til anleggene. Det tilsvarer avstanden Oslo – Bodø og blir den største veibyggingen i Finnmark noensinne, i unike naturområder.
- Selv om alle anleggene selvfølgelig ikke vil bli bygd, vil det bety enorme naturinngrep i noen av de siste store, sammenhengende naturområdene i Nord-Europa, sier Kjell Derås. - Veiene vil fragmentere et alpint tundralandskap som er svært sårbart, både i seg selv og for alt fra insekter til fjellrev og snøugle. De to artene er henholdsvis sterkt og kritisk truet.
«Uegnet»
Også økosystemene ellers og hydrologien i landskap med myrområder er svært sårbar. Sammen med risikoen for å trampe på urfolks rettigheter, var dette grunnen til at mesteparten av områdene ble karakterisert som uegnet for utbygging i forslag til «Nasjonal ramme for vindkraft» i 2019. Kartleggingen undersøkte hvilke områder i Norge som egnet for vindindustri eller ikke.
- Naturinngrepene er mye mer alvorlige enn vindturbinene, selv om det også er ille nok med støyforurensing og visuell forsøpling. Selv om inngrepene skal repareres etter byggefasen, vil mye av skadene blir varige, sier Kjell Derås. – Mange av veiene blir bare brukt én gang, selv om det er noe vedlikehold. Etterpå blir de liggende til forfall. Tilbakeføring av sprengte fjell er tidkrevende, for å si det forsiktig.
Kraftpakke Melkøya en naturkatastrofe
Vindkraftutbyggingen er en del av planen for å dekke energibehovet som oppstår når Melkøya skal forsynes med elektrisitet fra land. Melkøya alene krever en dobling av kraftproduksjonen i Finnmark.
- Vi er svært kritiske til de enorme naturinngrepene som utbyggingen vil medføre, sier Kjell Derås.
Naturvernforbundet har tidligere tatt til orde for at petroleumsindustrien selv må ta ansvaret for å skaffe den energien de trenger.
Høyspentstrekk og urfolkrettigheter
I tillegg til turbiner og veier vil vindkraftanleggene medføre milevis med traseer for høyspentlinjer. Bare den nye, planlagte overføringslinjen fra Skaidi til Hammerfest har vakt sterke reaksjoner og risikerer å bli en ny Fosen-sak.
Det området der det er planlagt størst utbygging, er i Lebesby kommune. For eksempel Davvi-anlegget vil fylle 63 km2 og medføre ca. 110-120 km adkomst- og internveger, avhengig av endelig antall vindturbiner. Det kommer i sterk konflikt med både samiske områder og inngrepsfrie naturområder.
Noen nøkkeltall
Kilde: NVE
- For hver vindturbin trengs i snitt 800 meter vei.
I tillegg kommer i snitt:
- 4 000 meter adkomstvei inn til anlegget.
- 2000 m2 areal til selve turbinen. - Normal veibredde i vindkraftanlegg er 20 meter inkl. grøfter mm.
Noen ganger er behovet 25 meter. - Snitt-areal til hver turbin med 20 m bredde, adkomstvei ikke medregnet:
(4000mx20m) + 2000m2 = 82 000 m2 = 82 mål. - I Finnmark er det planlagt 21 anlegg med i alt xx vindturbiner.
- Til sammenlikning:
- I Norge er en 4-felts motorvei 20-23 meter bred – Kilde: Wikipedia
- En fotballbane med internasjonale mål er 68x105m = 7 140 m2
Nøkkelord
Kontakter
Kjell DeråsSentralstyremedlem Naturvernforbundet. Styremedlem Naturvernforbundet i Finnmark
Tel:99573855kjellderaas@gmail.comTruls GulowsenLederNaturvernforbundet
Tel:90107904tg@naturvernforbundet.noBilder
Følg pressemeldinger fra Naturvernforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Naturvernforbundet
Nå er det klart for Den store klesbyttedagen 202425.4.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Lørdag 27. april inviterer Naturvernforbundet til Den store klesbyttedagen sammen med lokale arrangører over hele landet. Da vil tusenvis av plagg som ikke lenger er i bruk, få nytt liv hos nye eiere.
Krever forbud mot hogst i hekketiden10.4.2024 07:13:00 CEST | Pressemelding
Hogstmaskiner er en stor trussel mot fugle- og dyrelivet om våren. Titusenvis av fugle- og dyreunger blir trolig drept som følge av hogst. – Fugler og dyr trenger beskyttelse i hekke- og yngletiden, og da kan vi ikke drive med flatehogst, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Førdefjordsaken sendes til EFTA-domstolen8.4.2024 12:48:08 CEST | Pressemelding
Borgarting lagmannsrett har bestemt at stridsspørsmålet i Fjordsøksmålet skal sendes til behandling i EFTA-domstolen, selv om staten motsetter seg dette.
Innfører juksevern på fjellet5.4.2024 15:27:32 CEST | Pressemelding
Intensjonene er gode, og problemene er reelle, men tiltakene er veike og uforpliktende og vil ikke bidra til å nå målene. Det er Naturvernforbundets dom over Regjeringens stortingsmelding om villrein, som ble lagt frem i dag.
Regjeringen svikter i havforvaltningen5.4.2024 13:20:12 CEST | Pressemelding
Naturvernforbundet er svært skuffet over den oppdaterte forvaltningsplanen for våre norske havområder. Regjeringen kunne spart seg for oppdateringen til de har noe å komme med, mener Truls Gulowsen i Naturvernforbundet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom