Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.

I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).

Partene i forhandlingene om Bussbransjeavtalen
Partene i forhandlingene om Bussbransjeavtalen Adrian Pracon, Yrkestrafikkforbundet Yrkestrafikkforbundet

Oslo, 17. april 2024 – Yrkestrafikkforbundet begynner i dag kl 12.00 forhandlingene med NHO Transport og Spekter for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA). YTF forhandler sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet på arbeidstakersiden.

- Vi skal jobbe for å sikre medlemmene reallønnsvekst og økte minstelønnssatser. I tillegg krever vi forbedringer knyttet til delte skift og ubekvem arbeidstid, sier forhandlingsleder Marius Træland. - Vårt mål er å bedre lønns- og arbeidsvilkårene i bussbransjen, og vi gir oss ikke før vi får reelle forbedringer på avtalen, avslutter Træland.

Informasjon for pressen:

Yrkestrafikkforbundet er et landsdekkende fagforbund bestående av 13.000 medlemmer i mange ulike deler av transport- og logistikkbransjen. Yrkestrafikkforbundet har over 6000 yrkesaktive medlemmer som jobber innen buss og forhandler bussbransjeavtalene med NHO Transport og Spekter sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbundet og Fagforbundet.

Den formelle overleveringen av kravene ble overlevert NHO Transport og Spekter Oslo fredag 22. mars kl. 10.00.

Forhandlingene om bussbransjeavtalen (BBA) er berammet 17.-19. april.

Forhandlingsleder for Yrkestrafikkforbundet Marius Træland
Partene i forhandlingene om Bussbransjeavtalen