Hafslund Oslo Celsio

Hafslund Oslo Celsio og Oslo Universitetssykehus samarbeider om å forsyne nye Oslo-sykehus med varme og kjøling

Hafslund Oslo Celsio (Celsio) og Oslo Universitetssykehus HF (OUS) signerer intensjonsavtale som sikrer levering av miljøvennlig fjernvarme og -kjøling til nye Rikshospitalet og nye Aker sykehus.

Administrerende direktør Knut Inderhaug i Hafslund Oslo Celsio og direktør Geir Teigstad i Oslo Sykehusservice  OUS signerer den nye intensjonsavtalen.
Administrerende direktør Knut Inderhaug i Hafslund Oslo Celsio og direktør Geir Teigstad i Oslo Sykehusservice OUS signerer den nye intensjonsavtalen. Hafslund Oslo Celsio Hafslund Oslo Celsio

Avtalen innebærer at Celsio og OUS har som intensjon å etablere et felles selskap som skal eie og drifte to nye energianlegg, et ved nye Rikshospitalet og et ved nye Aker sykehus. Hvert anlegg vil bestå av en termisk energisentral og et tilhørende distribusjonsnett. Energianleggene skal produsere og levere fjernvarme og kjøling både til de nye sykehusene og til andre bygg i nærområdene.

– Fra å være egenprodusent av kjøling og abonnent av ekstern varme, til nå å etablere en felles interesse med Celsio om mest mulig effektiv forsyning og områdeutnyttelse av termisk energi, har OUS tatt et riktig og viktig skritt i en bærekraftig retning for nye sykehus i Oslo, sier leder for Nye sykehus og Energi Ola Lindh i OUS Eiendom. – Vi er glade for at OUS gjennom våre prosjekter kan utløse områdeutviklingen av bærekraftig termisk energiforsyning på Gaustad og Aker, legger han til.

– Vi i Celsio er svært glade for å kunne bidra til å utforme et nytt bærekraftig energisystem som kommer både de to nye sykehusene og naboene deres til gode, sier administrerende direktør i Hafslund Oslo Celsio, Knut Inderhaug.

Nye Aker sykehus og nye Rikshospitalet skal stå ferdige og være i full drift fra 2031. Begge prosjektene er godt i gang med å detaljprosjektere de nye energianleggene. Celsio som har lang erfaring med å drifte energianlegg for OUS, vil etter signering av intensjonsavtalen stille med rådgivende kompetanse i relevante prosjekteringsgrupper for å bidra til utforming av de nye anleggene.

For nærmere informasjon:

Ola Lindh, leder for Nye sykehus og Energi i OUS Eiendom, tlf. 918 19 539 eller epost: olali@ous-hf.no

Iren Aanonsen, leder Markedsutvikling i Hafslund Oslo Celsio, tlf. 905  51 439 eller epost: iren.aanonsen@celsio.no

Bilder

Leder for Nye sykehus og Energi Ola Lindh i OUS Eiendom

Om Hafslund Oslo Celsio (Celsio)

Hafslund Oslo Celsio (Celsio) bruker lokal overskuddsenergi som ellers ville gått tapt, til å produsere fornybar, vannbåren fjernvarme og kjøling. Vi kaller det sirkulær energi. Som navnet vårt tilsier, er hjemmemarkedet vårt Oslo, og sammen med byens innbyggere og næringsliv inngår vi i Oslos sirkulærøkonomi.

Vi er landets største leverandør av fjernvarme og står i dag for 25 prosent av all fjernvarme som blir produsert i Norge, og 28 prosent av all oppvarming i Oslo.

Mye av overskuddsvarmen vi benytter, kommer fra avfallsforbrenning ved våre to anlegg på Klemetsrud og Haraldrud, men vi henter også varme fra Oslos kloakk og fra datasenter. Vi bruker varmen til å varme opp vann, som fraktes ut til byens næringsliv og innbyggere gjennom 700 kilometer med fjernvarmenett. Hver dag leverer vi varmt tappevann og oppvarming til mer enn 200 000 mennesker som bor eller jobber i Stor-Oslo.

Vi satser også stort på kjøling og jobber med å etablere egne kjølesentraler. Her vil vi produsere områdekjøling til kontor- og næringsbygg, blant annet ved å hente opp kaldt vann fra Oslofjorden og benytte store varmepumper. Som fjernvarme, er områdekjøling fornybar energi som bidrar til å redusere utslipp og frigjøre kapasitet i strømnettet. I tillegg er områdekjøling arealeffektivt og frigjør arealer både på tak, inne i bygg og under bakken.

Fra avfall til sirkulærenergi. Vi gjør også en annen og samfunnskritisk jobb for Stor-Oslo ved at vi sluttbehandler avfall som ikke kan eller bør gjenbrukes eller resirkuleres. I 2023 håndterte vi mer enn 366 000 tonn rest- og næringsavfall ved våre to avfallsforbrenningsanlegg.

Vi skal realisere karbonfangst. Vår ambisjon er realisering av karbonfangst på avfallsforbrenningsanlegget vårt på Klemetsrud. Karbonfangstanlegget vil være et stort og viktig bidrag til at Oslo kan nå sine ambisiøse klimamål. I tillegg vil fangstteknologien kunne kopieres til tilsvarende anlegg over hele verden. Byggingen ble igangsatt høsten 2022. Celsios prosjekt inngår i det norske karbonfangst og -lagringsprosjektet, "Langskip".

Celsio har 240 medarbeidere. Selskapet eies 60 prosent av Hafslund, 20 prosent av Infranode og 20 prosent av HitecVision. Hafslund er heleid av Oslo kommune.

Følg pressemeldinger fra Hafslund Oslo Celsio

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Hafslund Oslo Celsio på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Hafslund Oslo Celsio

Hafslund Oslo Celsio: Verdens første samarbeidspartner for Net Zero Plastic25.9.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding

Hafslund Oslo Celsio (Celsio) har som verdens første selskap inngått et samarbeid med Net Zero Plastic (NZP). Samarbeidet tar sikte på å bygge et nytt marked for fjerning av ikke-gjenvinnbar, fossil plast fra kretsløpet. NZP og Celsio vil gjennom handelsplattformen bidra til å løse verdens fossile plastproblem og realisere karbonfangstprosjekter i avfallsforbrenningsbransjen globalt.

Karbonfangstprosjektet på Klemetsrud gjennomfører en kostnadsreduserende fase26.4.2023 10:00:00 CEST | Pressemelding

Hafslund Oslo Celsio (Celsio) tar karbonfangstprosjektet på Klemetsrud inn i en kostnadsreduserende fase. Et oppdatert estimat viser at kraftig prisøkning på utstyrsleveranser grunnet inflasjon, geopolitisk instabilitet og redusert kronekurs, vil føre til at prosjektet overstiger investeringsrammen. – Vår klare ambisjon er fortsatt å etablere karbonfangst på avfallsforbrenningsanlegget på Klemetsrud, men vi må justere veien til målet, uttaler selskapets administrerende direktør Knut Inderhaug.