Norge klar for Billie Jean King Cup i Portugal

Norge spiller i Gruppe I Europa/Afrika. Kampene spilles 8.-13. april på Complexo de tenis do Jamor i Oeiras, Portugal.

Malene Helgø og det norske damelandslaget er klare for Billie Jean King Cup.

Det norske damelandslaget i tennis er i sterk utvikling internasjonalt. Norge holdt plassen i Gruppe I Europa/Afrika i fjor etter å ha rykket opp både 2021 og 2022.

Om årets lag sier lagkaptein Jørgen Vestli:

- Laget i år består av tre debutanter, samt Malene Helgø. Det er således et meget spennende og ungt lag. Alle spiller nå kanskje sin beste tennis. Vår ener Malene har vunnet tre internasjonale turneringer på rad og spilt meget bra i hele år. Emily Sartz-Lunde er virkelig sterk for tiden i juniortennisen og vi må tilbake til Malene sin tid som junior for å finne lignende resultater. Carina Syrtveit har også vært sterk i 2024 med årets hittil høydepunkt da hun slo den Sveriges landslagsspilleren Cajsa Hennemann i en finale i Sverige. Matylda Burylo har også gjort sine saker bra med å kvalifisere seg inn og vinne en runde i en $15,000-turnering i single, pluss en semi- og en kvartfinale i double.

Vestli fortsetter:

- Som i fjor er hovedmålet å holde oss i denne gruppen. Det blir en hard kamp, men vi føler at laget skal ha muligheter til å klare det om vi presterer opp mot vårt beste. Vi har virkelig vært et bra lag de siste årene. Det er 12 land i gruppen og det spilles en kamp hver dag fra mandag til og med lørdag som igjen kan spille en rolle i forhold til hvordan hvert lag matcher sine spillere og hvor "freshe" spillerne er mot slutten av uken.

Årets Gruppe I i Billie Jean King Cup spilles 8.-13. april på Complexo de tenis do Jamor i Oeiras, Portugal. Når og hvem Norge møter avgjøres ved trekning før turneringsstart.

De 11 andre nasjonene er: Østerrike, Bulgaria, Danmark, Hellas, Ungarn, Latvia, Holland, Sverige, Tyrkia, Portugal og Serbia. Bland de mer kjente spillerne som disse landene har nominert er Caroline Wozniacki, Maria Sakkari, Jelena Ostapenko og Arantxa Rus.

Link til høyoppløste bilder: https://www.hildrupphoto.com/NTPF/Presse/BJKC240402 Disse kan brukes av presse/media. Vennligst krediter: Espen Hildrup, NTPF.

Kontaktperson:
Aslak Paulsen, tlf: 992 39 505, email: aslak.paulsen@tennis.no

Forbundet er en sammenslutning av de lag eller grupper av lag innenfor Norges Idrettsforbund og olympiske og paralympiske komitè (NIF) som driver med tennis og padel.