Nær halvering av matsvinnet
MENY har redusert matsvinnet med 45 prosent målt i tonn, mot 2015. I 2023 gikk matsvinnet ned med 11 prosentpoeng fra året før. – Vi er langt fra i mål, men glade for at vårt arbeid gir gode resultater, sier Unni Skjønhaug, driftsansvarlig for matsvinn i MENY.
Matsvinn er hverken bra for miljøet eller butikkenes lønnsomhet. MENY har derfor hatt matsvinn høyt på agendaen de siste årene.
– Å jobbe med matsvinn er ikke helt rett frem i MENY for vi ønsker samtidig å ha masse ferskvarer, stort brødutvalg, et duftende varmeskap og et spennende kantsortiment, sier Skjønhaug.
MENY jobber med matsvinn langs to akser. Det viktigste er at butikkene har presise bestillingsrutiner og god varelogistikk slik at det ikke blir mat til overs. Dernest må de ha gode rutiner og verktøy for å redde eventuell overskuddsmat.
- I fjor traff vi bedre på bestillinger enn noen gang før, og vi reddet også mer overskuddsmat enn tidligere år, sier Skjønhaug.
Takker kundene
Hun understreker at MENY langt fra er i mål med sitt matsvinnsarbeid og jobber med økt intern bevisstgjøring, bedre rutiner og nye tiltak.
– Men vi tar med oss at vi i 2023 reddet fire ganger så mye overskuddsmat i tonn som i 2015. Innsatsen nytter. Vi må takke våre ansatte, men også kundene våre som er flinke til å benytte seg av våre nedprisingstilbud, sier Skjønhaug.
Både salget av Gårsdagens brød, Omplassert frukt og grønt og redusert pris på bakervarer før stenging har økt i 2023, det samme har donasjon til veldedighet. Antall varer solgt i nedprisingsdisken holder seg relativt stabil mot 2022, det samme gjelder for antall matposer reddet via Too Good To Go.
Ny teknologi gir kutt i kjøtt
Målt i verdi har MENY en reduksjon i matsvinn på 24 prosent mot 2015. Årsaken til at reduksjonen er lavere i verdi enn i tonn er blant annet at matsvinn-kuttene ikke er like høye på kjøtt som på bakervarer, frukt og grønnsaker, og kjøtt er en dyrere varegruppe.
- Vi må legge ekstra trykk på kjøtt, ikke minst fordi dette er en kostbar og CO2-intensiv vare. Vi har fått ny teknologi som vil bidra betydelig her de neste årene, sier Skjønhaug optimistisk.
En ny QR-kode med et tilhørende teknologisystem ble så smått innført i MENY-butikkene våren 2023. Koden, en såkalt 2D-kode, inneholder eksakt utløpsdato på hver vare og butikkene får automatisk varsling når varen nærmer seg utløpsdato. Butikkene styrer vareflyt, nye bestillinger og nedprisingsrutiner mer presist og effektivt med det nye systemet. Koden er foreløpig innført på ca. 100 produkter, for det meste ferske kjøtt- og fiskeprodukter.
For mer informasjon, kontakt:
Unni Skjønhaug, driftsansvarlig for matsvinn i MENY, tlf. 416 31 369, unni.skjonhaug@meny.no
Kontakter
Nina Horn HynneKommunikasjonssjef
Tel:934 44 213nina.hynne@meny.noOm oss
MENY er Norges ledende supermarkedkjede på nett og i butikk med 185 butikker og en omsetning på over 20 milliarder kroner i 2023. MENYs lidenskap er gode råvarer, norsk matkultur og gode matopplevelser. I MENY sier vi at spiser du bedre, lever du bedre. .
MENY har stort utvalg, masse ferskvarer og måltidsløsninger, eget bakeri, mange tusen lokalmatprodukter og store frukt- og grøntavdelinger, men også hundrevis av ukentlige tilbud. Mer enn 9 200 matarbeidere sørger for personlig service og matfaglig veiledning. For inspirasjon, oppskrifter, vareinformasjon og tilbud, se meny.no. MENY er en del av NorgesGruppen.
Følg pressemeldinger fra MENY
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra MENY på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra MENY
Her er finalistene i Norges største lokalmatpris3.7.2024 09:25:15 CEST | Pressemelding
Norsk tomat på boks, en norsk variant av risgrøt, skav av lavvorøkt reinstek, langtidsholdbar salatmiks i ukespose, alkoholfrie cocktails og en sorteringsmaskin som redder norsk matkorn og bidrar til flere brød bakt på norsk mel. Seks lokalmatprodusenter er i finalen i MENYs Matskattstipend og konkurrerer om 600 000 stipendkroner.
Miljøgrep: Kortere kassakvittering1.7.2024 10:32:33 CEST | Pressemelding
I MENYs selvbetjentkasser kan du nå velge om du vil ha lang eller kort kvittering. Om alle velger kort, spares ca. 320 mil med papirkvittering – nesten Oslo-Tromsø tur-retur.
MENY lanserer kundeklubb20.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Med kundeklubben «MENY Mer» skal kundene pleies mer individuelt. – Vi må gi kundene mer av det de faktisk liker. Basert på tidligere kjøp skal de nå få flere og mere relevante tilbud, samt mer skreddersydd matinspirasjon, sier markedsdirektør Jørgen Normann-Larsen i MENY.
MENY Revetal kåret til landets beste31.1.2024 14:50:46 CET | Pressemelding
MENY Revetal gikk igjen til topps i den høythengende MENY-kåringen «Årets butikk». – Å vinne prisen én gang er imponerende, å vinne for sjette gang skal ikke være mulig. At Norges råeste supermarked ligger i et lite tettsted i Vestfold, sier alt om dedikasjonen, presisjonen og atmosfæren til MENY Revetal, sier Vegard Kjuus, juryleder og MENY-sjef.
1 million matposer reddet fra søpla27.12.2023 09:00:00 CET | Pressemelding
MENY-kundene har nå totalt reddet en million poser med overskuddsmat, tilsvarende 1000 tonn, via appen Too Good To Go. – Kundene får god mat til en billig penge og vi unngår å kaste mat. En fin og viktig ordning, sier bærekraftsansvarlig Kenneth Skauge i MENY.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom