Besøker NATO-øvelsen Nordic Response

Utenriks- og forsvarskomitéen besøker militærøvelsen Nordic Response i Bodø og Bardufoss 12.-13. mars. Fra venstre: Hårek Elvenes (H), Christian Tybring-Gjedde (FrP), Ine Eriksen Søreide (H).

− Det er nyttig for komiteen å lære mer om hvordan øvelsen foregår i praksis og ikke minst å møte noen av soldatene som deltar. En sentral del av å være med i NATO er å kunne operere sammen. Det må man øve på, sier Ine Eriksen Søreide (H), leder for utenriks- og forsvarskomitéen.

Komitéens besøk går først til Forsvarets operative hovedkvarter i Bodø. Deretter reiser komitéen videre til Skjold og Bardufoss, hvor Hæren har sitt tyngdepunkt.

Øvelse på tvers av grensene

Norge har i mange år gjennomført militærøvelsen Cold Response annethvert år. Siden Finland og Sverige nå også er NATO-medlemmer, er øvelsen utvidet til Nordic Response og pågår i alle tre landene.

− Med Sveriges formelle medlemskap forrige uke har de i løpet av øvelsen gått fra å være et partnerland til et fullverdig medlem av NATO. Det er historisk at alle de nordiske landene nå øver sammen på å forsvare hverandre som allierte. For første gang omfatter Nordic Response alle de nordiske landene som likeverdige allierte. Det at hele Norden står samlet, gjør oss enda sterkere, sier Ine Eriksen Søreide.

Over 20 000 soldater fra 13 land deltar på øvelsen.

Kontakt:
Stortingets pressevakt
Tlf. 920 10 681. (Vennligst ring, ikke send sms.)

Om oss