Utenriks- og forsvarskomitéen besøker Sør-Afrika og Mosambik

Bistand, energi og flere feltbesøk står på agendaen når utenriks- og forsvarskomitéen reiser til Sør-Afrika og Mosambik 18. til 24. februar.

Ine Eriksen Søreide (H), leder av utenriks- og forsvarskomiteen.
Ine Eriksen Søreide (H), leder av utenriks- og forsvarskomiteen. Foto: Stortinget

Reisen starter i Sør-Afrika, hvor fokuset vil være på økonomi, energi, hav og bærekraft.

Møter sentrale politikere

− Sør-Afrika er en viktig global aktør både politisk og økonomisk, og sentral i de geopolitiske endringene som nå finner sted. Norge har en lang historie med samarbeid med Sør-Afrika innenfor en rekke områder. I den senere tid gjelder dette ikke minst innenfor fornybar energi, sier Ine Eriksen Søreide (H), leder for utenriks- og forsvarskomitéen.

I Cape Town skal komitéen treffe utenriks- og forsvarspolitiske kolleger i parlamentet, representanter for menneskerettighetsorganisasjoner og eksperter innenfor energi, handel og økonomi.

Besøker norskstøttede prosjekter i Mosambik

− Mosambik er en stor mottaker av norske bistandsmidler og det er derfor nyttig for komitéen å lære om hvordan dette arbeidet foregår på bakken, sier Eriksen Søreide.

Komitéen ser frem til å besøke Pathfinder, en NGO som jobber for seksuell og reproduktiv helsehjelp, MozCarbon, en produsent av rene kokeovner og CTM trafostasjon, som er kritisk for energiforsyningen til Maputo og omegn.

En stor del av norsk bistand til Mosambik kanaliseres gjennom FN-systemet. I Maputo er det derfor også lagt opp til møter med sentrale FN-organisasjoner og stedlige representanter. Komitéen vil òg bli tatt imot av blant andre energiminister Carlos Zacharias og presidenten i nasjonalforsamlingen Esperança Laurinda Bias.

Pressevakt(Vennligst ring, ikke send sms.)

Pressevakten for presidentskap, direktør og øvrig administrativ ledelse er bemannet på telefon mandag–fredag kl. 07.30–20.00 og lørdag–søndag kl. 11.00–20.00. E-post leses hverdager 07.30–16.30.

Tel:+47 920 10 681presse@stortinget.no

Om oss