Liberty Now

Blir verdens første Spar-butikk av sitt slag

15. mars blir en historisk dag når Spar Atrå åpner som verdens første høyteknologiske og delvis selvbetjente Sparbutikk.  – Dette handler om å trygge arbeidsplassene.

Spar Atrå er den første Spar-butikken som blir delvis selvbetjent. Foto: Hedda Johne Fotografi

Etter at ballen først begynte å rulle har det gått i et høyt tempo hos Spar Atrå. 15. mars er de klare for å invitere til offisiell åpning av butikken som tidenes første høyteknologiske, og delvis selvbetjente Spar-butikk.

– Jeg hadde tenkt på dette ganske lenge, og gjort mye undersøkelser. Etter at vi satte i gang i høst har det virkelig gått fort, sier den engasjerte butikksjefen, Irene Haugen Gaustad.

– Kundene synes det er moro

De selvbetjente kassene har allerede vært i butikken i en ukes tid, og hun forteller om utelukkende gode tilbakemeldinger. Hele 80 prosent av kundene brukte den selvbetjente kassen den første uken.

– Kundene synes det er moro, og alle har troen på at dette er veien å gå. Dette handler om å trygge arbeidsplassene. Vi går ikke ned på bemanningen, men nå får vi bedre tid til andre oppgaver i butikken. Personalet her er veldig positive til overgangen, og det har vært viktig for meg, sier hun.

Selvbetjente kasser har blitt satt inn hos Spar Atrå. Foto: Patrick Hansen

Første i verden

Butikken i bygda Atrå i Tinn blir ikke bare den første høyteknologiske Spar-butikken i Norge, men i hele verden.

– Dette er stort. Vi har butikker i 48 land, og nå er tiden inne for å ta det første steget med å implementere teknologien i Spar. Vi har høstet gode erfaringer fra delvis selvbetjente butikker i Joker og Nærbutikken, og nå gleder vi oss over at kundene til Spar Atrå fremover kan handle når det passer for dem. I tillegg får de ansatte frigjort tid til andre oppgaver i butikken, sier Ole Christian Fjeldheim, administrerende direktør i Kjøpmannshuset Norge AS.

CEO i Liberty Now, Hans Olav Bakås synes det er stort at Liberty Now jobber med en internasjonal profil.

– Vi takker for tillitten, både fra kjeden og fra Irene. Arbeidet er godt i gang, og det er veldig gøy å jobbe sammen med teamet på Spar Atrå. De tenker på fremtiden, både for kundene og de ansatte, sier han.

null
Bilde: Ole Christian Fjeldheim, administrerende direktør i Kjøpmannshuset Norge AS.
null
Fra venstre: Øystein Eriksen, prosjektleder i Kjøpmannshuset, Einar Uvsløkk, CDO i Liberty Now, Hans Olav Bakås, CEO i Liberty Now og Irene Haugen Gaustad, butikksjef for Spar Atrå. Foto: Patrick Hansen

Åpningsfest

Butikksjefen i Atrå sier hun er spent på hvordan overgangen til høyteknologisk butikk vil bli.

– Jeg er spent på effekten, og tar det som en positiv overraskelse når vi kommer i gang. Fokuset mitt er at dette blir artig, sier hun to uker i forkant av åpningen.

Til åpningen forteller Irene at det vil bli en rekke gode tilbud i butikken, storfine besøk, ballonger og rød løper.

null
15. mars blir det offisiell åpning av Spar Atrå som høyteknologisk og delvis selvbetjent butikk. Foto: Hedda Johne Fotografi
Foto: Hedda Johne Fotografi

Selvbetjente kasser har blitt satt inn hos Spar Atrå. Foto: Patrick Hansen
Foto: Hedda Johne Fotografi

Om Liberty Now

Liberty Now er et norsk teknologiselskap som ble stiftet i 2018. Selskapet er i dag markedsleder på robotisering og digitalisering av friksjonsfrie kundereiser og handel for dagligvarebransjen. Teknologien som er utviklet for formålet heter Retail Multi Automation, også kjent under navnet RMA-Butikkstyring. Teknologien har mange bruksområder og står sentralt i arbeidet med å revitalisere dagligvarebransjen, både når det gjelder gode og kostnadseffektive kundereiser, og effektivt drift. Teknologien er kostnadseffektiv og brukes i små og store butikker over hele Norge.

Følg pressemeldinger fra Liberty Now

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Liberty Now på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Liberty Now

Ny teknologi gjør det enklere å jobbe med tyveri og svinn – Høyteknologiske dagligvarebutikker14.7.2023 15:43:35 CEST | Pressemelding

Mat-Norge opplever sterk vekst og etterspørsel. Lønnsomheten i dagligvarebransjen utfordres, og en er nødt til å ta i bruk nye løsninger for å sikre en bærekraftig utvikling. RMA er forkortelse for Retail Multi Automation – en norsk teknologi. Eid og utviklet av Mat-Norge. Skapt robust og fremtidsrettet; er den laget for profesjonell, kommersiell drift av små og store butikker. Pr i dag har 70-80 dagligvarebutikker rundt om i det ganske land tatt i bruk RMA-teknologi. Det betyr at erfaringsbasen begynner å bli solid ettersom flere millioner handleturer er blitt gjort av mangfoldige kunder. I tillegg til at flere hundre fornøyde ansatte drifter butikkene ved hjelp av RMA-teknologi. RMA-teknologien sikrer gode kundereiser og god kontroll Teknologiuniverset som ligger i porteføljen til Mat-Norge er laget for fremtidens handel og gode kundereiser, samtidig som sikkerhet og kontroll er godt ivaretatt. Faktum er at butikker med RMA-teknologien får bedre kontroll over både kundereiser, svinn,

Mat-Norge, Apple Pay, Fitbit Pay og Garmin Pay gir friksjonsfrie kundereiser med RMA-Butikkstyring16.12.2022 11:18:30 CET | Pressemelding

På kort tid har RMA-Butikkstyring fått en solid posisjon når det gjelder fremtidens butikk. Dette er teknologi som gjør en forskjell for kunder, ansatte og eiere. Det har raskt blitt mange butikker over hele Norge som benytter RMA-Butikkstyring, og i disse butikkene kan kundene bruke Apple Pay, Fitbit Pay, Garmin Pay og mange andre betalingsløsninger. – Vi jobber hver dag for å skape en friksjonsfri og enkel kundereise, sier CEO i Mat-Norge, Hans Olav Bakås.