VGTV får advarsel av Medietilsynet
Medietilsynet gir VGTV advarsel for manglende merking av produktplassering. Dette er den tredje advarselen kanalen får for lignende regelbrudd.

Det var i november at Medietilsynet avdekket at en episode av “Pizzaklubben” manglet merking både på starten og slutten av programmet. Av to episoder som ble kontrollert, var den første riktig merket, mens episode to altså ikke var merket.
Merking er viktig informasjon for seeren
Produktplassering er en form for markedsføring der skillet mellom kommersielt og redaksjonelt innhold kan være mer utydelig enn i tradisjonelle reklameinnslag.
– Program med produktplassering skal merkes fordi seerne skal få vite mens de ser på at de møtes av markedsføring, slik at de kan forholde seg til den. Dette er viktig informasjon, og det er tydelige regler for hvordan tilbyderne av medietjenester skal merke dette, sier avdelingsdirektør i Medietilsynet, Hanne Sekkelsten.
Medietilsynet understreker i vedtaket at VGTV skal være godt kjent med kringkastingsregelverket og ha rutiner for å sikre at disse reglene følges. Tilsynet legger også vekt på at regelen som er brutt har vært gjeldende i mange år, er helt tydelig og gir lite rom for skjønn.
Likevel avdekket altså Medietilsynet et tredje brudd på reglene fra VGTV på ett år. Kanalen fikk en advarsel for utydelig identifisering av produktplassering i desember 2022, og en ny advarsel for både manglende og utydelig merking så sent som i juni 2023.
VGTV ryddet fort opp
VGTV skriver til Medietilsynet at den manglende merkingen var en intern glipp, og at episoden skulle vært merket. VGTV mener å ha klare rutiner for merking av produktplassering, men lover å gjennomgå dem nok en gang for å sørge for å forhindre nye brudd.
– Vi velger å gi VGTV en ny advarsel, til tross for at de raskt rettet opp feilen. Slike feil skal ikke skje, og det må vi være tydelige på, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt-Eigil RuudkommunikasjonsrådgiverKommunikasjon og rådgivning
Tel:+4790667828bengt-eigil.ruud@medietilsynet.noHanne Nistad Sekkelstendirektør for juridisk og regulatorisk avdeling
Tel:48076123hanne.sekkelsten@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Nær 25 millionar kroner til lokale lyd- og bildemedium18.12.2025 11:20:15 CET | Pressemelding
Lokalradio, lokal-tv, podkast og ikkje-direktesende bildeprogram med sendingar for eit lokalt publikum, kan nå søke Medietilsynet om støtte for 2026. Til saman 24,7 millionar kroner skal fordelast gjennom tilskottsordninga for lokale lyd- og bildemedium i 2026.
Nå kan også digitale medium søke tilskott for journalistikk på samisk17.12.2025 08:25:14 CET | Pressemelding
Den nye tilskottsordninga for samiske nyheits- og aktualitetsmedium opnar for søknader også frå digitale medium. Til nå har ordninga berre vore omfatta av aviser som kjem ut på papir.
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
X får 1,4 milliarder kroner i bot av EU – viktig for brukernes sikkerhet, sier Medietilsynet11.12.2025 12:31:32 CET | Pressemelding
EU-kommisjonen bøtelegger X med 120 millioner euro, drøyt 1,4 milliarder kroner, for alvorlige brudd på Digital Services Act, DSA.
Medietilsynet foreslår endringer i mediestøtten19.11.2025 13:22:08 CET | Pressemelding
Flere endringer foreslås for å gjøre de direkte mediestøtteordningene mer treffsikre og forutsigbare.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom