På søndag starter VM langbane for våre svømmere

Søndag 11. februar starter VM langbane i Doha, Qatar. Fire norske svømmere er tatt ut til mesterskapet, som arrangeres i Aspire Dome fra 11.-18. februar. Våre utøvere kommer rett fra tre ukers pre-camp, som også har vært viktig for forberedelsene inn mot mesterskapet.

Foto: Norges Svømmeforbund

Henrik Christiansen (Lambertseter SK), Jon Jøntvedt (Bryne Symjeklubb), Nicholas Lia (OI Svømming) og Silje Rongevær Slyngstadli (Bergensvømmerne) skal alle konkurrere med resten av verdenseliten i svømming under mesterskapet.

- Oppkjøringen til VM nå har vært veldig god! Jeg har fått inn mye bra trening siden EM kortbane i desember og gleder meg veldig til å starte konkurransen. Dette blir den siste fulle toppingen før OL i Paris til sommer, så det blir utrolig spennende å se hvor jeg står hen. Jeg prøver å gå inn i mesterskapet med lave skuldre og ønsker å gjøre de beste langbaneresultatene jeg har gjort på mange år, sier Henrik Christiansen.

Silje Slyngstadli har fått lagt ned en veldig god treningsperiode etter hennes sterke presterasjoner fra EM kortbane i desember. Dette blir også hennes første senior mesterskap på langbane.

- Jeg gleder meg utrolig mye til VM starter! Dette er mitt første senior mesterskap på langbane, så det skal bli veldig gøy å få oppleve det. Jeg svømmer 100m bryst på dag to, og det blir gøy å se om jeg klarer å få med meg en personlig rekord. Det er en utfordrende distanse når det gjelder løpsoppleg og disponering av krefter, men jeg håper og tror det klaffer bedre nå i VM. 50m bryst blir også veldig spennende, som kommer mot slutten av mesterskapet. Jeg skal gi absolutt alt og målet er ny personlig rekord og semifinale, sier Silje Rongevær Slyngstadli.

Landslagssjef Petter Løvberg gleder seg til å starte VM langbane, og ønsker å se våre svømmere gjøre sitt beste mesterskap i karrieren.

- Vi har nå ankommet Doha og har hatt en veldig god pre-camp i meget gode treningsfasiliteter i Hurghada, Egypt. Vi ønsker alltid at våre utøvere gjør sine beste løp i VM og håper på så mange personlig rekorder som mulig. Bredden i toppen har blitt mye tøffere i internasjonal svømming, og det må presteres på et høyt nivå. Vi gleder oss til å komme i gang med mesterskapet, sier landslagssjef Petter Løvberg.

Informasjon om de norske utøverne, øvelsene deres, skjema mv. finner du i vedlagte veiledning.

Om oss

Norges Svømmeforbund er et særforbund i Norges Idrettforbund, som organiserer grenene svømming, stup, vannpolo, synkron og open water. Forbundet ble stiftet i 1910 og har i dag ca. 70.000 medlemmer i 290 klubber over hele landet.