Gjennomslag i løsmassetunnelen på Helgeland
Bare ett halvt år forsinket kunne entreprenør og utbygger feire gjennomslag i Bergåstunnelen. 70 meter løsmasser stoppet ikke tunnelspesialisten fra Andøy.

I fjor ble LNS AS den første entreprenøren som har drevet en større løsmassetunnel i Norge uten eksperthjelp fra utlandet. Onsdag denne uken kunne selskapet og deres ansatte feire den aller siste salven i den 2020 meter lange tunnelen.
Se den siste salven gå av her. (flere kameravinkler, normal og sakte film)
– Våre fagarbeidere har stått på siden dag én og drevet sikkert og effektivt fra første salve i september 2022 og frem til nå. Den uforutsette løsmassesonen skapte forsinkelser, men etter vi kom gjennom sonen har driften vært god og foran antatt fremdrift. Dette er en stor dag for prosjektet som helhet og nå avslutter vi tunneldelen med et smell. All heder til våre funksjonærer og fagarbeidere for innsatsen de har lagt ned. Det sier anleggsleder Helle Ragnete Fyhn Nilsen i LNS AS.
Et berg med utfordringer
I sør sniker den nye Bergåstunnelen seg rett under Nordlandsbanen med noen få meters overdekning. Godt berg de første 600 meterne ga svært god framdrift. Deretter kom 70 meter med løsmasser og forvitret fjell som krevde tung sikring og svært forsiktig driving. Derfra og ut har drivingen gått på skinner. Ser en bort fra oppstart og løsmassedriving har den gjennomsnittlige produksjon vært på cirka 55,3 meter tunnel i uka. I november 2022 ble det satt ukerekord med 73 meter inndrift.
– Dette har vært et meget lærerikt prosjekt for LNS og samarbeidet mellom våre funksjonærer, byggherre Statens vegvesen og leverandørene har vært særdeles godt. Åpen og ærlig kommunikasjon kombinert med korrekt håndtering av utfordringer og avvik er noen av erfaringene vil vi ta med oss videre i andre prosjekter, forteller Fyhn Nilsen.
Bergåstunnelen har gitt LNS som totalentreprenør og Statens vegvesen som byggherre noen solide utfordringer. Dette er taklet på eksemplarisk vis av LNS og deres samarbeidspartnere i prosjektet. Læringseffekten fra Bergåsen vil også komme den norske tunnelbransjen til gode i tiden fremover, blant annet ved erfaringsdeling og at deltakerne bringer sine erfaringer videre til nye prosjekter.
– Måten LNS har mestret denne utfordringen på gjør det lett for oss å si at vi mer enn gjerne samarbeider med dem ved en senere anledning. Det sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland, i Statens vegvesen.
Nå gjenstår etterarbeid i tunnelen, inkludert vann og frostsikring. Ny E6 Svenningelv-Lien er planlagt åpnet seint i 2025.
Fakta om Bergåstunnelen
- Total lengde: 2020 meter (+ to tverrslag á ca 30 meter for teknisk rom)
- Lengde løsmasser: 70 meter
- Mengde stål til sikring av løsmassedel: 40713 kg armeringsjern
- Antall sikringsbolter i resten av tunnelen: ca. 11500 (både sikringsbolter, bombolter og spilingbolter)
- Kubikkmeter sprengt fjell: noe over 162000 m3. (mengde for siste uke kommer i tillegg)
- Antall salver: ca. 379 rene salver i bergåstunnelen inklusive tverrslag
- Øvrige mengder: 6685 m3 betong og 28 buer (eksklusiv løsmassesonen
- Firma involver inkl. prosjektering: LNS AS, Aas Jakobsen og NGI
Nøkkelord
Kontakter
Bård NylandProsjektleder Statens vegvesen Utbygging
Tel:95242741baard.nyland@vegvesen.noStian RystadDelprosjektlederStatens vegvesen, Utbygging nord
Tel:95018513stian.rystad@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Nye krav til bildekk fra 20282.9.2025 13:42:28 CEST | Pressemelding
Norske bildekk bidrar med 8000 tonn mikroplast i naturen hvert år. Dette tilsvarer om lag 2 kilo mikroplast fra hvert enkelt kjøretøy. Nye krav til bildekk skal redusere utslippene betydelig.
Fellesprosjektet Arna–Stanghelle: Framdrift og arbeid som kjem i gang i 20262.9.2025 13:07:43 CEST | Pressemelding
Førebuande arbeid langs E16 held fram, samtidig blir fleire entreprisar førebudd for utlysing i haust, med oppstart i 2026.
- Det er riksveg 3 som er den strakaste vei'n2.9.2025 12:53:23 CEST | Pressemelding
I snart tre ti år har DDE sunget at E6 er «den strakaste vei’n» Nå slår Samferdselsdepartementet fast at det er riksveg 3 som er snarveien mellom Oslo og Trondheim.
Presseinvitasjon: Flere trafikkulykker i 2024 kunne vært unngått. Mange liv kunne vært reddet2.9.2025 07:05:05 CEST | Presseinvitasjon
Nå deler Statens vegvesen flere funn, etter å ha undersøkt ulykkene som kostet 87 personer livet i fjor. Møt vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og avdelingsdirektør for trafikksikkerhet Guro Ranes i ulykkeshallen der kjøretøyene undersøkes.
Statens vegvesen vurderer midlertidig bru på E10 i Vestvågøy1.9.2025 21:37:09 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen vurderer å sette opp en midlertidig bru som erstatning for Knutstad bru på E10 i Vestvågøy, som har fått skade på armeringen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom