Gjennomslag i løsmassetunnelen på Helgeland
Bare ett halvt år forsinket kunne entreprenør og utbygger feire gjennomslag i Bergåstunnelen. 70 meter løsmasser stoppet ikke tunnelspesialisten fra Andøy.

I fjor ble LNS AS den første entreprenøren som har drevet en større løsmassetunnel i Norge uten eksperthjelp fra utlandet. Onsdag denne uken kunne selskapet og deres ansatte feire den aller siste salven i den 2020 meter lange tunnelen.
Se den siste salven gå av her. (flere kameravinkler, normal og sakte film)
– Våre fagarbeidere har stått på siden dag én og drevet sikkert og effektivt fra første salve i september 2022 og frem til nå. Den uforutsette løsmassesonen skapte forsinkelser, men etter vi kom gjennom sonen har driften vært god og foran antatt fremdrift. Dette er en stor dag for prosjektet som helhet og nå avslutter vi tunneldelen med et smell. All heder til våre funksjonærer og fagarbeidere for innsatsen de har lagt ned. Det sier anleggsleder Helle Ragnete Fyhn Nilsen i LNS AS.
Et berg med utfordringer
I sør sniker den nye Bergåstunnelen seg rett under Nordlandsbanen med noen få meters overdekning. Godt berg de første 600 meterne ga svært god framdrift. Deretter kom 70 meter med løsmasser og forvitret fjell som krevde tung sikring og svært forsiktig driving. Derfra og ut har drivingen gått på skinner. Ser en bort fra oppstart og løsmassedriving har den gjennomsnittlige produksjon vært på cirka 55,3 meter tunnel i uka. I november 2022 ble det satt ukerekord med 73 meter inndrift.
– Dette har vært et meget lærerikt prosjekt for LNS og samarbeidet mellom våre funksjonærer, byggherre Statens vegvesen og leverandørene har vært særdeles godt. Åpen og ærlig kommunikasjon kombinert med korrekt håndtering av utfordringer og avvik er noen av erfaringene vil vi ta med oss videre i andre prosjekter, forteller Fyhn Nilsen.
Bergåstunnelen har gitt LNS som totalentreprenør og Statens vegvesen som byggherre noen solide utfordringer. Dette er taklet på eksemplarisk vis av LNS og deres samarbeidspartnere i prosjektet. Læringseffekten fra Bergåsen vil også komme den norske tunnelbransjen til gode i tiden fremover, blant annet ved erfaringsdeling og at deltakerne bringer sine erfaringer videre til nye prosjekter.
– Måten LNS har mestret denne utfordringen på gjør det lett for oss å si at vi mer enn gjerne samarbeider med dem ved en senere anledning. Det sier prosjektleder for E6 Helgeland, Bård Nyland, i Statens vegvesen.
Nå gjenstår etterarbeid i tunnelen, inkludert vann og frostsikring. Ny E6 Svenningelv-Lien er planlagt åpnet seint i 2025.
Fakta om Bergåstunnelen
- Total lengde: 2020 meter (+ to tverrslag á ca 30 meter for teknisk rom)
- Lengde løsmasser: 70 meter
- Mengde stål til sikring av løsmassedel: 40713 kg armeringsjern
- Antall sikringsbolter i resten av tunnelen: ca. 11500 (både sikringsbolter, bombolter og spilingbolter)
- Kubikkmeter sprengt fjell: noe over 162000 m3. (mengde for siste uke kommer i tillegg)
- Antall salver: ca. 379 rene salver i bergåstunnelen inklusive tverrslag
- Øvrige mengder: 6685 m3 betong og 28 buer (eksklusiv løsmassesonen
- Firma involver inkl. prosjektering: LNS AS, Aas Jakobsen og NGI
Nøkkelord
Kontakter
Bård NylandProsjektleder Statens vegvesen Utbygging
Tel:95242741baard.nyland@vegvesen.noStian RystadDelprosjektlederStatens vegvesen, Utbygging nord
Tel:95018513stian.rystad@vegvesen.noBilder


Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Røstetunnelen på riksveg 4 i Lunner nattestengt fra 2. juni30.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal reparere hvelvet i Røstetunnelen etter påkjørsel tidligere i år. Tunnelen blir stengt fire netter i uka mellom 2. og 13. juni.
Slutt på ferje til og frå Lærdal30.5.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Frå måndag 2. juni er det slutt med ferjeavgang til og frå Lærdal på natt, i samband med arbeida i rv. 5 Fodnestunnelen.
Flytter arbeidet til andre løpet i Damsgårdtunnelen28.5.2025 11:52:00 CEST | Pressemelding
Natt til mandag flytter oppgraderingsarbeidet i rv. 555 Damgårdtunnelen i Bergen til andre løpet. Fremover blir det nattestengt i løpet fra sentrum og vestover.
Reisende trakasserer ferjemannskap28.5.2025 10:48:09 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen mottar informasjon om at reisende trakasserer ferjemannskap – i form av både utskjelling, dytting og påkjørsler.
Langhelg i vente? Slik gjør du reisen mer forutsigbar28.5.2025 10:10:51 CEST | Pressemelding
Først kommer Kristi himmelfart med inneklemt fredag, så følger pinsehelg. Mange skal ut på veiene samtidig. Men hvordan kan du gjøre reisen mest mulig forutsigbar?
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom