Econa

Offentlig sektor er mangfoldstaper

Det er dobbelt så mange ikke-vestlige i toppledelsen i privat sektor som i offentlig.

– Viser at mangfold er lønnsomt, sier adm. direktør Nina Riibe i Econa.

KLOKE HODER: - Norge har ikke råd til å sløse bort høykompetent arbeidskraft. Det gjør vi når dyktige mennesker diskrimineres, sier Nina Riibe, adm. direktør i Econa. Foto: Econa

Bare 2 prosent av toppledelsen i offentlig sektor består av mennesker som identifiserer seg som ikke-vestlige. I privat næringsliv er tilsvarende andel 4 prosent. Det viser en rapport som Oslo Economics har utarbeidet for Econa, arbeidstakerorganisasjonen for masterutdannede økonomer.

– Vi vet fra før at det er sammenheng mellom mangfold og økt lønnsomhet. Nå ser vi at privat sektor, som er drevet av lønnsomhet, har mer etnisk og kulturelt mangfold i toppledelsen enn offentlig sektor, som er mindre konkurransedrevet, sier adm. direktør Nina Riibe i Econa.

Styrke for arbeidsplassen

Rapporten er basert på svar fra Econas egne medlemmer. Respondentene har selv definert om de identifiserer seg som vestlige eller ikke-vestlige.

Fem av seks Econa-medlemmer oppgir at etnisk og kulturelt mangfold er en styrke for norske arbeidsplasser.

Samtidig viser rapporten at nesten halvparten av alle arbeidstakere med ikke-vestlig bakgrunn opplever barrierer i forbindelse med jobbsøking, mens én av fire har opplevd diskriminering på arbeidsplassen.

Verktøykasse til ansettelsesprosessen

– Vi ønsker at alle våre høyt utdannede medlemmer skal ha like muligheter til å gjøre karriere. Samtidig er det mange Econa-medlemmer som selv er med på å ta beslutninger i ansettelsesprosesser. Vi ønsker å bidra til bevisstgjøring om diskriminering, og i tillegg bidra med verktøy for å unngå diskriminering – både bevisst og ubevisst diskriminering, sier Riibe.

Econa har derfor i samarbeid med Oslo Economics utarbeidet Mangfoldsvettregelene (se lenke under).

– Diskusjonen må flyttes fra å handle om hvorvidt mangfold er en ressurs, til å omhandle hvordan vi kan utnytten den ressursen mangfold er, sier Riibe.

Econa

Econa er en interesse- og arbeidstakerorganisasjon for masterutdannede økonomer.

Vi jobber for å skape verdi for våre 29 000 medlemmer.

Econa er medlem i hovedsammenslutningen Akademikerne.

Følg pressemeldinger fra Econa

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Econa på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Econa