Reitan Retail søker seks ledertraineer

Høsten 2024 skal vi ønske seks nye ledertraineer velkommen til Reitan Retail. Vurderer du å søke på programmet og er nysgjerrig på hvordan det er å være ledertrainee hos oss? Helene Stenseth, Mithun Ramesh og Silje Enger er blant ledertraineene som startet hos oss i august. De deler sine erfaringer så langt, og gir sine beste råd for en vellykket søknadsprosess og programperiode.

Ledertraineer i Reitan Retail. Fra venstre: Helene Stenseth, Mithun Ramesh og Silje Enger. Camilla Solberg / Reitan Retail

Om trainee-programmet

Gjennom ledertrainee-programmet får unge talenter mulighet til å videreutvikle seg og bli kjent med vår verdikjede. Programmet har en varighet på to år, og blir skreddersydd for hver enkelt ledertraineer. Målet er at alle våre ledertraineer på sikt skal tiltre en leder- eller fagspesialistrolle hos oss, enten i Norge eller et av de andre seks landene vi er representert. Nøyaktig hvordan denne reisen vil se ut, handler om hvem du er og hva du er interessert i. Med virksomhet innen dagligvare, convenience og mobilitet, vil du som ledertrainee få prøve deg innen ulike fagområder og ta del i spennende prosjekter som gjør en forskjell i folks hverdag.

Helene er 25 år og har en master i Innovasjons­ledelse fra Høyskolen Kristiania. Hovedgrunnen til at hun ønsket å bli ledertrainee i Reitan Retail, var fleksibiliteten man har gjennom det toårige programmet.

– Etter fem år med studier er det ikke lett å se for seg nøyaktig hva man liker å jobbe med. Derfor er trainee-programmet en kjempemulighet! Reitan Retail er et stort selskap med et hav av muligheter, hvor man får prøve seg innen ulike fagområder ut ifra interesser og utdanning. Som trainee får du også ansvar og kan bidra til de store prosjektene, sier Helene.

For tiden jobber Helene i REMA 1000 Norge, hvor hun er involvert i digitale kundeopplevelser og kampanjesalg. Her arbeider hun blant annet med regionale og personlige priskutt, og har vært med på å videreutvikle Skann og Betal, et pilotprosjekt hvor kundene skanner og betaler varer med Æ-appen.

Ved neste rullering har Helene lyst til å jobbe med egne merkevarer, hvor hun håper å få enda mer erfaring rundt produktutvikling og analyse av markedet. I tillegg har hun lyst til å jobbe i et av våre selskaper i utlandet.

– Opplevelsen min så langt er veldig god. Bare på de første månedene har jeg lært utrolig mye om både meg selv og REMA 1000, og blitt kjent med veldig mange i systemet. Det er lett å komme i prat med kollegaer eller ledere i ulike avdelinger, og du blir alltid møtt med et smil og "hei" i korridorene, sier Helene.

Rullering og faglig utvikling

I løpet av de to årene vil ledertraineene utforske minst to ulike roller innenfor våre fire forretningsområder: Reitan Convenience, Uno-X Mobility, REMA 1000 Norge og REMA 1000 Danmark. De vil kunne jobbe med sterke merkevarer, og lære om dagligvare, produktutvikling, finans, bærekraft, kommunikasjon og mye mer.

Silje er 25 år og har en master i Industriell Økologi fra NTNU. Siden august har hun jobbet i Reitan Convenience, under Kategori og Innkjøp. Her jobber hun tett med avdelingsleder og bærekraftansvarlig. Hun er med på ulike prosjekter på tvers av de syv landene vi er representert, og har blant annet vært med på å utvikle nye og eksisterende konsepter, kartlegge data og vurdere produkter fra et bærekraftperspektiv.

Etter trainee-programmet ønsker Silje å jobbe videre med bærekraft. Med høy trivsel i Reitan Convenience ønsker hun å fortsette der, men er også åpen for muligheter i de andre forretningsområdene.

– Kulturen i Reitan Retail er veldig inkluderende, og det er lett å komme inn som ny. Alle er veldig engasjerte, og brenner for det de driver med. Det er veldig tillitsbasert, så man får ansvar om man ønsker det. Dette gjør at man selv blir engasjert, og gir det lille ekstra for at driften skal gå bra, sier Silje.

I tillegg til å kunne rullere til ulike avdelinger og selskaper, får traineene også mulighet til å delta på Kjøpmannsmøter, faglige samlinger på Reitan Retail sitt kurssenter i Oppdal og mye mer.

Mithun er 24 år gammel, og har en master i Finans og Regnskapsledelse fra Copenhagen Business School. Siden oppstart har han jobbet som innsiktsanalytiker i REMA 1000 Norge, hvor han blant annet har gjennomført analyser av kundeatferd i betjente versus selvbetjente kasser. Han går for tiden også på Talentskolen, en utdanning for fremtidige Kjøpmenn i REMA 1000. Før trainee-perioden avsluttes har Mithun ambisjoner om å utforske minst to nye roller, og ser på flere spennende muligheter i Reitan Retail, potensielt med et opphold i Danmark.

– Å jobbe med prosjekter innenfor ulike avdelinger har gitt meg mer innsikt og forståelse av hva flere av avdelingene i REMA 1000 gjør på daglig basis. I tillegg har jeg gjennom Talentskolen utviklet mine lederegenskaper, som det å gi tilbakemeldinger på en konstruktiv måte og delegere ansvar til andre i teamet på en effektiv måte, sier Mithun.

Mentorordning

Hver trainee blir tildelt sin egen mentor, som bistår med veiledning og rådgivning gjennom hele perioden. Hvor ofte man møter mentoren og hva man ønsker å få ut av samtalene er opp til traineen selv.

– Personlig har jeg fått godt utbytte av å diskutere valg av roller under trainee-programmet, for å bygge mest mulig forretningsforståelse og kjennskap til forretningsområdene i Reitan Retail, spesielt REMA 1000. En fellesnevner for alle mentorene er at de har lang erfaring fra ulike roller i Reitan Retail, sier Mithun.

– Jeg synes det er veldig fint å ha en mentor som man kan rådføre seg med. Hittil har vi brukt tiden på å bli bedre kjent, og samtidig avklart forventninger til trainee-programmet, sier Helene.

– Min mentor er ansvarlig for bærekraftarbeidet i hele Reitan Convenience. Vi har møte omtrent en gang i måneden, og hun har inkludert meg i større prosjekter i hele Reitan Convenience, samt forum med alle de syv landene. Hun hjelper også til om jeg har noen spørsmål eller om jeg trenger inspirasjon til ulike bærekrafttiltak som vi kan iverksette her i Norge, som de har gjort i utlandet, sier Silje.

Søknadsprosessen

Silje oppfordrer alle som vurderer å søke på ledertrainee-programmet om å gjøre det, og sier at man kommer langt ved å vise engasjement og interesse. Helene anbefaler å se over Reitan Retail sine åtte verdigrunnlag.

– Reitan Retail er et verdidrevet selskap. Det er ikke nok at du må vite om de åtte verdigrunnlagene, men du bør også relatere og stå for de samme verdiene for å lykkes og trives i jobben, sier Helene.

Mithun sitt beste tips er å vise personlighet i motivasjonsbrevet, og være konkret rundt motivasjonsfaktorer som gjør at du vil jobbe i Reitan Retail. Han har også noen råd til hvordan man kan få mest mulig ut av programmet.

– Under programmet er det viktig å være proaktiv og helst prøve seg i flere ulike roller, slik at du får et godt innblikk i virksomheten og mulige karriereveier. Bruk også mentoren din godt - vedkommende vil nok se spennende muligheter, som en fersk trainee nødvendigvis ikke ser, sier Mithun.

Synes du dette høres interessant ut? Da håper vi at du sender oss en søknad.

Du kan lese mer om stillingene og sende inn søknad her.

Søknadsfristen er 13. februar.

Om oss

Reitan Retail er et ledende handelsselskap i Norden og Baltikum med virksomhet innen dagligvare, convenience og mobilitet i syv land.

Vi er en familie med 43 500 positive og offensive mennesker, og sterke merkevarer som REMA 1000, Narvesen, R-kioski, Pressbyrån, Uno-X og 7-Eleven.

Med sterke verdier, effektiv drift og lokalt eierskap, deler vi et felles mål om å skape de beste kundeopplevelsene i folks hverdag, og bidra til en mer bærekraftig fremtid.

Vår unike franchisemodell er kjernen i vår forretningsmodell, og kunden er vår øverste sjef. Vi er en del av folks hverdag - hjemme, på farten og på veien. Vi er nære, enkle og ansvarlige.

I Reitan Retail, deler vi sterke verdier og et felles formål: Å gjøre hverdagen litt enklere og verden litt bedre.