2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
![2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter](/data/images/public/90026/18044241/85310a50-3d52-486c-aac5-d9e1f5d7c4df-w_720.jpg)
Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) viser en formidabel avslutning på fjoråret med en økning i salget av alle kategorier meieriprodukter. Dette bidro til at tallene for hele 2023 ble gode. Totalt økte salget av norsk melk med 1,5 % i 4. kvartal, og året under ett endte med en minimal nedgang i melkesalget (- 0,4 %). Dette er langt mindre enn gjennomsnittet for de fire siste årene, noe som er svært positivt.
- Det er gledelig at vi igjen ser positive tall for melkesalget, sier direktøren for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no), Ida Berg Hauge. Årsaken til dette er trolig sammensatt, men vi vet at dyrtid gjør at folk lager og spiser mer mat hjemme, og der har melken en sentral plass. Det økte fokuset på gode, naturlige råvarer har nok også bidratt til at nedgangen i bruk av melk forhåpentligvis er snudd, fortsetter hun.
Blant melkevariantene som utmerker seg finner vi helmelk (+ 4,3 %) og syrnet melk med smak (+ 9,0 %). Det har også vært en økt interesse for økologisk melk på tvers av variantene (+ 8,1 %).
- Det er gledelig at vi ser en økning i melkevarianter som syrnet melk med smak. Produktutvikling med stadig nye smaksvarianter uten tilsatt sukker og med økt proteininnhold, ser ut til å appellere til nye forbrukergrupper. I tillegg ser vi en økende interesse for tarmhelse som også er med på å øke interessen for denne type melk, avslutter Ida Berg Hauge.
Volum 4. kvartal 2023 (1.000 l) |
Endring fra 4. kvartal 2022 (%) |
Volum totalt 2023 (1.000 l) |
Endring fra 2022 (%) |
|
Helmelk |
20.852 |
+ 7,6 % |
74.576 |
+ 4,3 % |
Lettmelk 1 % |
28.828 |
- 3,1 % |
113.505 |
- 4,0 % |
Lettmelk 0,5 % |
26.851 |
- 0,7 % |
105.135 |
- 2,3 % |
Skummet melk |
6.122 |
- 5,3 % |
24.842 |
- 6,5 % |
TOT. Søtmelk u smak |
82.654 |
+/-0 % |
318.058 |
- 1,8 % |
Søtmelk med smak |
11.135 |
+ 7,2 % |
48.170 |
+ 5,6 % |
Syrnet melk uten smak |
4.084 |
+ 2,0 % |
16.795 |
+ 0,5 % |
Syrnet melk med smak |
4.621 |
+ 16,0 % |
17.812 |
+ 9,0 % |
TOT. norsk melk |
102.494 |
+ 1,5 % |
400.834 |
- 0,4 % |
Volum norsk melk solgt gjennom butikk, KBS og storhusholdning. Basert på tall levert av produsentene og satt sammen av Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
I tillegg til dette volumet ble det i 2023 solgt 6.000 liter importert melk. Totalt melkevolum solgt i Norge i 2023 var dermed 406.848.000 liter.
Kontakter
Ida Berg HaugeDirektør
Tel:915 78 410ida@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
![](/data/images/public/90026/18044241/317d900a-b016-42f6-8170-0e2b1c841788-w_780.png)
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
3 grunner til å velge melk som drikke i sommervarmen17.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
For å unngå å bli dehydrert i sommervarmen, vil nok vann være et naturlig valg for mange. Men, ifølge flere studier gir ikke nødvendigvis vann best effekt dersom du drikker utenom måltidene. Faktisk kan melk være langt bedre for å opprettholde væskebalansen i kroppen, og dermed unngå dehydrering.
Dette meieriproduktet haler innpå gulostens popularitet1.7.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
På spørsmål om hva nordmenn ville savnet mest hvis melken skulle blitt borte, er det gulosten som blir nevnt av flest, viser en ny landsrepresentativ undersøkelse. Den har riktignok sterk konkurranse med andreplassen på listen.
Dommen har falt: 4 av 10 vil ha dette til jordbær11.6.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Varmen kom tidlig i år, og de norske jordbærene har inntatt butikkene tidligere enn ventet. Hva nordmenn nyter bærene sine med varierer, men det finnes én klar folkefavoritt, viser en ny undersøkelse av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Over 200 forskere fra mer enn 30 land er samlet i Bergen5.6.2024 13:31:42 CEST | Pressemelding
Forskere og ostespesialister fra hele verden har denne uken tatt turen til Bergen. Hensikten er å dele den nyeste forskningen og innovasjoner innen osteteknologi, melkekvalitet, ernæring og bærekraft.
Færre heller ut melk etter at merkeordning ble innført5.6.2024 10:56:37 CEST | Pressemelding
Langt færre nordmenn heller ut melk nå enn for syv år siden. Antall husstander som aldri heller ut melk har doblet seg siden 2017, viser en landsrepresentativ undersøkelse fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Dét er godt nytt på verdens miljødag 5. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom