90 kunstnere vil utsmykke Nidarosdomens nye dører

Nidarosdomens kjente fasade, Vestfronten, skal få nye dører. I desember lyste Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider (NDR) ut en åpen kunstnerisk konkurranse for å finne rett kunstner til utforming av nye dører til nasjonalhelligdommen.

Prosjektleder Marie Louise Anker foran de nåværende dørene på Nidarosdomen.
Marie Louise Anker er prosjektleder for de nye dørene til Nidarosdomen. Ina Stenvig NDR

De nåværende dørene i portalene på Nidarosdomens vestfront er fra 1930. Disse dørene ble laget som en midlertidig løsning, men har blitt stående i nesten 100 år. Takket være en generøs gave fra et eldre ektepar i Trondheim, har NDR muligheten til å lage nye dører med en kunstnerisk utforming.

90 kunstnere fra inn og utland

Da fristen for påmelding til den kunstneriske konkurransen gikk ut 16. januar, hadde 90 kunstnere meldt sin interesse. Det er i hovedsak nordiske kunstnere, men det er også kommet søknader fra Italia og Australia.

Nå skal en jury velge ut 10 av disse som skal levere skisseforslag.

Juryen består av:

• Ida Højgaard Thjømøe, kunstfaglig rådgiver
  • Bjørgvin Thorsteinsson, direktør Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider
  • Herborg Finnset, biskop i Nidaros
  • Erik Steen, daglig leder i Norsk Billedhoggerforeningen
  • Per Kristian Nygård, norsk kunstner
  • Mette Bye, byantikvar Trondheim
  • Inge Sørgård, seksjonsleder ved Trøndelag Fylkeskommune

Marie Louise Anker er juryens sekretær og prosjektleder for anskaffelsen;

"Det er veldig stas å få være med på dette prosjektet. Det er sjelden det gjøres forandringer på Nidarosdomens fasade. Nidarosdomen er en bygning som i utgangspunktet ikke lenger skal forandres. Sist gang det skjedde, var under domkirkearkitekt Thiis – i perioden 1930 – 1972" sier Marie Louise Anker.

Direktør ved Nidaros Domkirkes Restaureringsarbeider, Bjørgvin Thorsteinsson, deler Anker sin begeistring;

"Vestfronten er en av Norges mest kjente fasader. Det er svært gledelig at vi snart kan få dører som står i stil med det praktfulle bygget og dermed bytte ut de noe enkle og midlertidige dørene fra 1930", sier Bjørgvin Thorsteinsson.

Vinneren kåres i januar 2025

Etter den åpne prekvalifiseringen, går de ti utvalgte kunstnerne videre til en lukket konkurranse. Kunstnerne får levere hvert sitt skisseforslag, som skal stilles ut utenfor Nidarosdomen i sommer. Til høsten skal det avgjøres hvilke tre kunstnere som går videre til finalen og får levere videreutviklede skisseforslag. Det endelige vinnerforslaget skal kåres i januar 2025.

Nidarosdomens fasade, Vestfronten.
De nåværende dørene på Vestfronten ble satt opp midlertidig i 1930, men har nå stått i nesten 100 år.
Kong Olav kommer ut av en av dørene på Vestfronten.
Kong Olav ble signet i Nidarosdomen i 1958.