Gjev pris til arrangør av pilegrimsvandringer for blinde

Organisasjonen KABB (Kristent Arbeid blant Blinde og svaksynte) mottok Pilegrimsprisen under Nasjonal pilegrimskonferanse i Erkebispegården 14. mars.

Vandrere som går mot Nidarosdomen
Blinde og svaksynte på pilegrimsvandring til Nidarosdomen KABB

KABB har arrangert en rekke pilegrimsvandringer gjennom årene. Organisasjonen har blant annet ledet pilegrimsvandringer fra Stiklestad til Trondheim i 2021 og 2023. På vandringene deltok blinde, svaksynte og leseutfordrede. Deltakerne gikk Pilegrimsleden med ledsagere og førerhunder, og en av deltakerne gikk med rullator.

KABB ble nominert til prisen for sitt arbeid med å organisere vandringer langs Pilegrimsleden for funksjonsutfordrede.

- KABB har vist hvordan man kan tilrettelegge vandringer på Pilegrimsleden for flere, sier Hans Morten Løvrød, leder for Nasjonalt Pilegrimssenter.
- Vandringene de har organisert viser hvordan Pilegrimsleden kan være et møtested for folk fra ulike bakgrunner og livssituasjoner. Å bidra til bedre folkehelse er en av våre målsettinger. Vi setter derfor stor pris på det arbeidet KABB gjør.

Pilegrimsprisen deles ut hvert år på Nasjonal pilegrimskonferanse, en årlig samling for alle nettverket av samarbeidspartnere som er knyttet til pilegrimssatsingen. Prisen, som er et litografi av Håkon Gullvåg, deles hvert år ut til noen som har bidratt positivt til utviklingen av Pilegrimsleden.

Konferansen 14.-15. mars ble åpnet av Even Aleksander Hagen, statssekretær i Kultur- og likestillingsdepartementet. De 140 frammøtte fikk høre 14 ulike innlegg innenfor årets tema som var kulturarv, natur og miljø. Blant annet delte Louise Brunborg-Næss fra Den Norske Turistforening erfaringer rundt tilrettelegging av historiske vandringsruter, og Dagmar Hagen fra Norsk Institutt for Naturforskning (NINA) holdt et svært aktuelt innlegg om hvordan man kan ivareta naturen gjennom forebygging og naturrestaurering.

Årets konferanse var den fjerde i rekken, og som tidligere ble den avholdt i Erkebispegården i Trondheim, som også er tilholdssted for arrangørene i Nasjonalt pilegrimssenter til daglig. Neste år vil arrangørene prøve noe nytt - Da skal konferansen foregå i Sarpsborg 26.-27. mars. Hovedtema for Nasjonal pilegrimskonferanse 2025 vil være folkehelse og frivillighet.

Vandrere som går mot Nidarosdomen
Blinde og svaksynte på pilegrimsvandring til Nidarosdomen
To representanter fra KABB får overrekket pilegrimsprisen
Hans Morten Løvrød overrekker pilegrimsprisen til Hilde Løwén Grumstad fra KABB og Mette Müller, som har deltatt på vandring i regi av KABB.
To personer vandrer langs en vei
Tilrettelagt vandring langs Pilegrimsleden

Nasjonalt pilegrimssenter

Nasjonalt pilegrimssenter har ansvar for den statlige pilegrimssatsingen; koordinering og prioritering av oppgaver og ressursbruk. Pilegrimsarbeidet skal bidra til verdiskapning og positiv utvikling langs Pilegrimsleden, som består av totalt ni ulike leder som fører til Trondheim og Nidarosdomen.