Maskinentreprenørenes Forbund

Anleggsbransjen møtes på Gardermoen 23. - 25. januar

Det er igjen klart for tre dager med leverandørutstilling, faglig og sosialt påfyll.

Utstilling Arctic Entrepreneur
Utstillingsområdet på Arctic Entrepreneur Anleggsmaskinen/am.no

Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) inviterer til stor anleggskonferanse og messe i Quben ved Clarion Hotel & Congress, 23. – 25. januar.

Et spennende, solid og aktuelt faglig program har alltid vært et kjennetegn ved Arctic Entrepreneur. Så også i 2024. Statsministeren kommer for å åpne seminaret på tirsdag, før justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl kommer for å snakke om lokal beredskap. Jan Johansson i Bergsprängnings Entreprenörernas Förening skal snakke om de kriminelle gjengene og eksplosjonene som har vært i Sverige, og hva de gjør for å forhindre flere.

I tillegg vil entreprenører fortelle om opprydningsarbeidet etter ekstremværet «Hans».

– Arctic Entrepreneur er en arena der alle med interesse for anleggsbransjen kan bli oppdatert faglig og møte viktige leverandører. I tillegg står det sosiale helt sentralt. Her kan hardtarbeidende bransjefolk ta en velfortjent pause fra en travel hverdag, sier Julie Brodtkorb, administrerende direktør i MEF.

Bli faglig oppdatert

Den prisbelønte overlegen, forfatteren og aktivisten Mads Gilbert skal holde foredrag om kriser og kriseberedskap onsdag 24. januar. I tillegg vil det være en rekke praktiske innlegg som vil gi nyttig faglig oppdatering for bedriftsledere, ansatte og byggherrer.

Det blir egen sesjon for vann og avløp (VA), gjenvinning, vinterdrift, bærekraft og sprengning, og MEF-medlemmer får rabattert pris på seminarene.

På VA-seminaret onsdag får vi blant annet besøk av Terje Tvedt, som er en av verdens fremste eksperter på vannets betydning for samfunnsutvikling. Han har i en årrekke studert historiske endringer i forholdet mellom vann og samfunn.

På vinterdrift blir søkelyset satt på drift og vedlikehold og kunstig intelligens. I tillegg blir det debatt om vi faktisk kan brøyte Norge på el-maskiner.

Hvem blir årets lærebedrift?

MEF kårer "Årets beste lærebedrift" for å gjøre ekstra stas på bedrifter som har utmerket seg spesielt når det gjelder oppfølging av lærlinger og lærekandidater i bransjene våre.

Kåringen foregår onsdag 24. januar klokken 15.30, og kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun står for prisutdelingen.

Stor utstilling

Konferansen har over tid utviklet seg til å bli Norges største arrangement av sitt slag. Det forventes nærmere 1 800 deltakere til Gardermoen. Det vil være gratis å besøke utstillingen der over 110 leverandører presenterer det nyeste av maskiner og utstyr.

Mellom 15.30 og 17.00 tirsdag og onsdag, er det satt av tid til utstillingsvandring, hvor det blir servert gratis mat og mulighet til å kjøpe drikke for de besøkende.

Kvinnetreff også i 2024

Kvinner i anleggsbransjen har også i år en samling på Arctic Entrepreneur.

- Vi ønsker å motivere damer i bransjen til å engasjere seg mer i medlemsaktiviteter, og at de skal ha et nettverk i hverdagen. Vi hadde ny rekord i antall kvinnelige deltakere i 2023, og håper på like mange eller flere i 2024, sier Venche Kulbotten i styringsgruppa MEF Kvinner.

Sosial møteplass

Etter det faglige programmet og utstillingsvandring blir det festmiddag på tirsdag og onsdag. Bjarne Brøndbo underholder på Vinterfesten, før Carina Dahl har konsert etter middag inne i baren på hotellet. På onsdag er Alex Rosén konferansier på Brakkemiddagen, før det blir pianobar med Trond Nagell fra Beat for Beat inne i baren på hotellet.

Kari Druglimo-NygaardKommunikasjonsrådgiverMaskinentreprenørenes Forbund

Tel:41655387kdn@mef.no

Mads Gilbert
Mads Gilbert holder innlegg om krise- og kriseberedskap onsdag
Carina Dahl
Carina Dahl underholder i baren etter middag
Justisminister Emilie Enger Mehl
Justisminister Mehl kommer til Arctic Entrepreneur
Last ned bilde
Professor og historiker Terje Tvedt holder innlegg om vannet i et historisk perspektiv
AE2023
Velkommen til Arctic Entrepreneur
Last ned bilde
Vegdirektør Ingrid Dahl Hovland og Julie Brodtkorb deltar så klart på vinterens store arrangement
flesk og duppe
Det blir så klart flesk og duppe på Brakkemiddagen
navnelapper
Det forventes opp mot 2000 deltagere i the Qube
Statsministeren
Statsministeren har offisiell åpning av seminar på Arctic Entrepreneur
Kunnskapsministeren
Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun deler ut prisen Årets lærebedrift
Middag
Det blir god stemning med 900 personer til bords på middagene
Julie Brodtkorb
Adm. dir Julie Brodtkorb gleder seg til å møte bransjen på Arctic Entrepreneur
Sprengning Arctic
Det blir egen sprengningsdag torsdag 25. januar
Seminar
Det blir tre dager med dagsaktuelle tema på seminar
Alex Rosén
Alex Rosén underholder på Brakkemiddagen
Eirik Andreassen - digital norway
Eirik Andreassen i Digital Norway holder foredraget "AI – Hva snakker vi om, når vi snakker om kunstig intelligens?"

Om oss

MEF er en frittstående bransje- og arbeidsgiverorganisasjon som representerer 2300 små, mellomstore og store bedrifter. Hovedtyngden av medlemsbedriftene driver maskinell anleggsvirksomhet.

MEF i tall:

• 2 300 medlemsbedrifter