Kan tråder fra sopp bli en del av interiøret i en bil?

Del

I 2024 kommer Kia EV3 til Norge. En slags kompakt utgave av den nylig lanserte storbilen EV9. Flere av fra designelementene fra EV9 blir å finne igjen på EV3. Materialene som er brukt i midtkonsollen på konseptutgaven er ikke produsert. Det er dyrket.

EV9 er første bil som har fått Kia sitt «10 musthaves» stempel. Ti tiltak i produksjonen av bilenes interiør og materialvalg som skal bidra til et mindre fotavtrykk. Dette dreier seg for eksempel om bruk av resirkulerte materialer, biomateriale, vegansk skinn og plantebaserte komponenter. 

Nå testes nye metoder ut. Gjennom dyrking av sopp og trådene på røttene til soppen kan det veves materiale som både er mykt, men også slitesterkt.

null

Mycel fra sopp kan erstatte flere typer materiale
Kia investerer nå i såklt biofabrikasjon med ambisjon om å dyrke materialer i fremtiden. Mycel som er tråder som vokser fra røttene på sopp har potensiale til å i fremtiden kunne erstatte for eksempel lær og en rekke andre materialer som trengs når man skal produserer interiøret på fremtidige modeller fra Kia.  Materialet som ble valgtnår midtkonsollen skulle produseres ble ikke produsert, men dyrket frem. Sjef for CMF design team Marília Biill forklarer.

-Mycelium som kommer fra sopprøtter kombinerer utmerket styrke med en serdeles myk overflate. Å utvikle dyrkede materialer er en prosess som kalles biofabrikasjon. Økt bruk av denne metoden er et mål for Kia, sier Biill.

-Ved å bruke mycelium etterligner vi prosessene vi allerede ser i naturen og bruker dette for å oppnå mer bærekraftige løsninger. Bruken er på et tidlig stadium, men som en del av Kia sin bærekraftstrategi samarbeider vi nå med flere partnere for å akselerere utviklingen av dette materialet. En dag tror vi at vi vil være i stand til å dyrke egne materialer og på den måten forenkle prosesser og være nærmere naturen, forteller hun.

null

Langt fra første gang for Kia

-Målet er å redusere bilenes miljøpåvirkning samtidig som det gir større designfrihet på veien mot Kia sitt mål om å være karbonnøytrale innen 2045. Kia har lang erfaring med å integrere bærekraftige materialer i bilene sine. Allerede i 2014 på Soul EV ble det brukt både bioplast og biofiber fra sukkerrør i interiøret, forteller kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge, Christian Lagaard

- Både for oss i Kia og Bertel O. Steen er dette skikkelig spennende at denne typen utprøving av nye materialer er en del av Kia sitt arbeid. Det er fremtiden, men det er jo nesten litt rart at det går ann og at noen faktisk har tenkt på det. De fleste har allerede vendt seg til vegansk skinn for eksempel. Dette føles jo akkurat ut som tradisjonalt skinn etter min mening, legger han til. Det er jo nesten litt både x-files og CSI kombinert smiler kommunikasjonssjefen. 

Med EV9 eskalerte Kia ytterligere sin forpliktelse til å minimere innvirkningen på miljøet når de produserer kjøretøy med introduksjonen av 10 må-ha bærekraftige elementer for alle nye Kia-modeller. Produsert fra biomassekilder som vegetabilske oljer, maisekstrakt, sagflis og sukkerrør, brukes bioplast i kjøretøykomponenter som dashbord, konsoller, søyler og pyntelister. Kia identifiserte Bio Polyurethane (PU) som en optimal lærerstatning, siden materialet inneholder plantebaserte komponenter og gir god støtte, demping og holdbarhet. Biltepper kan lages av 100 prosent resirkulert PET, i tillegg kan matter og tepper i bilene fremstilles av resirkulert fiskegarn.

Hvordan produksjonsmodellen av EV3 vil se ut vil norske forbrukere etter planen få vite før sommeren og bilen lanseres i 2023 .

null

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Følg pressemeldinger fra Kia Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kia Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kia Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye