Snudde mange sitt syn på elbil. Nå selges straks den siste elektriske Soulen.

I år feirer Kia 30 år i Norge. En av Kia sine største suksesser og bilen du først kanskje tenker på når du hører ordet Kia, er Kia Soul. I løpet av året er det over for den elektriske folkebilen med fans over hele landet.

Mye har skjedd siden den første elektriske Soulen kom til Norge. I dag er eSoul en moderne bil med en rekkevidde som er det dobbelte av det den var i 2015. Du finner også det meste av utstyret du forventer å finne i en moderne elektrisk bil ombord.

Nå er det bare noen få nye eSoul igjen i Norge, og så er det over for den elektriske suksessen som snudde mange nordmenns syn på å kjøre elektrisk bil i hverdagen. Den første Soulen som kom til Norge var en fossilbil, men dette endret seg relativt raskt. Allerede i 2014 ble den første helelektriske utgaven med navnet Soul Electric lansert. De som kjøpte den første versjonen, er dem som bilbransjen kaller for «early adaptors». Mennesker som raskt tar til seg ny teknologi. På den tiden var ikke elektrisk bil allemannseie.

null
Årets bil i 2015 er en bil som snudde mange nordmenns holdning til elektrisk bil. Kia har drevet med elbil i Norge siden 2014 og mange nye modeller er på vei de neste årene. Allerede senere i år lanseres nye EV3.

Hva? Er årets bil 2015 en elektrisk bil?

Det vekket oppsikt da en elektrisk bil fra Korea ble årets bil i Norge i 2015, noe datidens Kia Soul Electric gjorde. Elbilforeningens biljournalist Rune Nesheim jobbet den gangen i Dagbladets motorredaksjon og overrakte prisen. Han husker godt det vekket oppsikt at en elektrisk bil havnet øverst på pallen. Men, tiden og teknologien har virkelig utviklet seg raskt.

-Mye for pengene har alltid vært viktig for folk flest og Kia var tidlig på ballen med elbiler. Den ga mye plass, utstyr og rekkevidde for pengene. For ni år siden var drøyt 20 mil bra. Det forteller litt om den rivende utviklingen vi bare har sett starten på, sier Nesheim som til daglig tester elektriske biler for Elbilforeningen.

I dag er det over 23.000 Soul av ulike versjoner på veien i Norge. I en tid da det var få elektriske biler på markedet dekket denne et viktig behov for mange av dem som var tidlig ute med å kjøpe elbil. Mange falt også for bilens særpregede design. Til tider var etterspørselen så stor at Kia Bil Norge måtte ut i Europa å importere biler i tillegg til det fabrikken klarte å levere. Det var ikke mulig å skaffe nok biler.

- På tiden da den første elektriske Soulen kom var det egentlig nesten bare en langt dyrere Tesla S som var et reelt alternativ for norske elbilkjøpere. Mange valgte da Soul som en god og romslig elektrisk bil nummer to. Dagens elektriske Soul er en fin familiebil med god rekkevidde og plass. Den har fungert fint for veldig mange og er i dag bi nummer en for mange. Ikke alle tenker på at Kia er en av dem som har drevet lengst med elbil i Norge, men det har vi altså, sier Christian Lagaard kommunikasjonssjef i Kia Bil Norge

null
eSoul er nå på vei inn i solnedgangen. I løpet av de neste månedene er den siste bilen på vei ut til en ny familie. Bilen har en helt spesiell standing blant de annsatte i Kia Bil Norge.

Inn i solnedgangen

Det har skjedd mye med utseendet og prestasjonene til bilen som tusenvis av nordmenn har klemt til sitt bryst. Designet er mer moderne, men den har beholdt særpreget. Bilen har utstyr en forventer å finne i en moderne elbil. Med den elektriske Soulen har Kia virkelig bevist at de kan lage elbil. Dagens versjon som også har fått en Facelift i 2023, er en helt annen bil en de første generasjonene og har nå en WLTP- rekkevidde på inntil 453 kilometer. En av de tingene kundene fortsatt trekker frem er det lave forbruket.

Når den siste elektriske Soulen forlater salgsgulvet i løpet av året er det nesten som at en bit av elbilhistorien er over mener administrerende direktør Simona Trombetta i Kia Bil Norge AS

- For dem som har jobbet lenge i Kia har denne bilen en helt spesiell standing. Den var denne som også har vært med å bygge opp kunnskapen og troen på elektriske biler blant de ansatte i Kia og i Bertel O. Steen. Sånn sett er det jo litt spesielt at den aller siste elektriske Soulen kommer til å forlate salgsgulvet i løpet av de neste månedene i året da Kia feierer 30 år i Norge, forklarer Kia- sjefen som kun har vært i jobben i noen måneder, men som har skjønt at Soul har en spesiell plass i hjertet til alle som jobber med Kia.