Kia valgte Norge for å lage kunstig sol

I samarbeid med det Oslo- baserte designstudioet VOID og det kreative byrået Innocean, har en unik installasjon gitt sollys tilbake til vintermørke Norge. Solen kunstnerne har skapt er en fem meter høy LED- plate som henter strømmen sin fra EV9

Solen viser de imponerende kraftegenskapene til EV9 sitt V2L system, og minner oss om viktigheten av sollys. Mangel på sollys kan påvirke våre mentale hele, energinivå, immunsystem og søvnmønster.

- EV9 er spennende når du beveger deg, men også når den står stille. Noe innovative funksjoner som toveis lading viser, sier David Hilbert, markedssjef for Kia i Europa.

- Denne teknologien kan utvide rolle den elektriske bilen spiller i livene våre, enten det er på camping, å gi strøm til et mobilt kontor eller til å være en del av strømnettet i fremtiden. V2G- teknologien, fortsetter han.

Lysinstallasjonen ble satt opp på Rampton, en campingplass langs oslofjorden 35 kilometer sørvest for hovedstaden. Den pittoreske stranden, med en liten øy overfor den, var et ideelt sted for å etterligne en soloppgang langs kysten. Når den var fullt opplyst, kunne den midlertidige solen sees på flere kilometers avstand. EV9 var i stand til å kjøre fra Oslo til Rampton, slå på lyset i tjuefire timer, og deretter returnere til Oslo uten rekkeviddeangst. Du kan se filmen her: https://www.youtube.com/watch?v=hAnpZ6Uy6Ho

- Ved å blande banebrytende teknologi med kunstnerisk uttrykk, har vi skapt en kunstinstallasjon som ikke bare fanger essensen av Kias merkevare, men som også svarer på virkelige utfordringer. Med dette prosjektet fortsetter vi å presse grensene for kreativitet og innovasjon med Kia, alltid med sikte på å inspirere andre, sa Gabriel Mattar, COO, Innocean.

EV9 som en mobil kraftstasjon

Kia Smart Charge tar strømforbruket til elbiler inn i en bærekraftig æra, gjennom toveis lading. Dette gjør det mulig for energi å strømme begge veier, inn og ut av kjøretøyet. V2L, først introdusert med Kia EV6 og tilgjengelig med EV9, lar kundene drive elektriske apparater ved å bruke bilens hovedbatteri på 99,8 kilowattimer med energi, ved å plugge kabelen inn i kjøretøyets ladeport.

Den samme teknologien muliggjør V2H (Vehicle-to-Home), V2G (Vehicle-to-Grid) og V2V (Vehicle-to-Vehicle). I USA samarbeider Wallbox, en global leder innen lading og energistyringsløsninger for elektriske kjøretøy, med Kia America for å bringe toveis lading til Kias EV9-kunder. I Europa setter Kia i gang en V2G-pilot i Nederland med en leverandør som heter Jedlix.

- Dette er et spenstig og annerledes prosjekt. At Kia velger Norge og norske lyskunstnere for en slik installasjon er kjempegøy for oss. Et lysglimt i en mørk vinter, sier Christian Lagaard, kommunikasjonssjef for Kia bil i Norge.