Økt beredskap som følge av varslet snøvær

Årets siste dag ser ut til å bli svært snørik på Sørlandet. Meteorologisk institutt har sendt ut oransje og gult farevarsel for mye snø på store deler av Sørlandet. Glitre Nett har som følge av varslet snøvær satt gul beredskap, og følger situasjonen nøye for å være best mulig forberedt.

Varslet kraftig snøvær på Sørlandet kan utfordre strømnettet.
Varslet kraftig snøvær på Sørlandet kan utfordre strømnettet. Foto: Glitre Nett

− Det er varslet over 60 millimeter nedbør langs kysten av Sørlandet, og spesielt utsatt er strekningen fra Lindesnes og østover. Enkelte steder vil det kunne kommer over en halv meter snø, og i tillegg er det varslet kuling langs kysten. Dette værvarselet vil kunne utfordre strømforsyningen i de aktuelle områdene, og vi følger derfor utviklingen i været nøye, sier Leif Helge Skjelbred-Lahn, beredskapsleder i Glitre Nett.

− Som følge av det varslede uværet, har vi gjennomført innledende tiltak, spesielt knyttet til tilgang på ressurser og vurderer fortløpende utviklingen i situasjonen. Vi har god dialog med våre entreprenører, som er klare til å stille med nødvendige ressurser ved behov, sier Leif Helge Skjelbred-Lahn.

Varslet kraftig snøvær på Sørlandet kan utfordre strømnettet.