Enova varsler kraftig styrking av virkemidler for hydrogen og ammoniakk i 2024
I dag lanserer Enova de endelige kriteriene for de varslede programmene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy». Samtidig varsles to nye støtteprogrammer som skal bidra til å etablere de første fungerende verdikjedene for hydrogen og ammoniakk i maritim sektor. Med dette styrker Enova satsingen kraftig.
![Enova varsler kraftig styrking av virkemidler for produksjon og infrastruktur for hydrogen og ammoniakk i løpet av 2024 - lanserer nye virkemidler for hydrogen og ammoniakk i fartøy](/data/images/public/17848299/18031010/7caff9b0-cf70-4114-a9f1-b69b98c1ef54-w_720.jpg)
- Målet med denne satsingen er å bygge grunnmuren for hydrogen og ammoniakk som klimaløsninger i maritim sektor, slik at drivstoffene er tilgjengelige for bruk etter 2030. Dermed kan satsingen tas videre ved hjelp av ny virkemiddelbruk eller endrede rammebetingelser etter 2030, slik at maritim sektor kan nå sine klimamål i 2050. Skal vi komme i gang og lykkes med omstillingen, må vi sørge for at de grønne prosjektene kan konkurrere med de fossile over tid, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Kan støtte opptil 80 %
Nettopp for å gjøre de grønne løsningene lønnsomme nok, styrker Enova satsingen på hydrogen og ammoniakk. For det første lanseres de varslede programmene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy», hvor første søknadsfrist blir 15. mars neste år. Her vil man konkurrere om investeringsstøtte på opptil 80 % av ekstrakostnadene for de grønne delene av skipet.
Samtidig varsles to nye støtteprogrammer, «Hydrogenknutepunkter» og «Ammoniakkinfrastruktur». Det første retter seg inn mot produksjon og bunkring av hydrogen, mens det andre vil rette seg mot infrastruktur for lagring og bunkring av ammoniakk langs kysten. Begge innrettes som konkurranse med kostnadseffektivitet som viktigste kriterium og en støttesats som kan bli opptil 80 % av investeringskostnadene. Programmene vil sørge for geografisk spredning av prosjektene slik at en første infrastruktur for begge drivstoffene etableres langs deler av kysten.
- Våre analyser viser at tilstrekkelig investeringsstøtte vil gi økonomisk bærekraftige prosjekter over tid. Produsentene kan selge hydrogenet til en konkurransedyktig pris sammenliknet med fossile drivstoff og fremdeles tjene penger – mens rederne får god hjelp til å gjennomføre investeringen gjennom vesentlig investeringsstøtte, sier Nakstad.
-Maritim næring skaper arbeidsplasser og verdiskaping langs hele vår langstrakte kyst. Varer og folk må komme fram også i lavutslippssamfunnet, så det er avgjørende at vi lykkes med å skape fungerende verdikjeder for bruk av hydrogen og ammoniakk i skipsfarten. Støtteprogrammene Enova lanserer gjør dette mulig, og jeg gleder meg til å følge utviklingen, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (Ap).
Les mer om bakgrunnen for satsingen her.
Prosjektene har uteblitt
Våren 2022 støttet Enova fem knutepunkter for produksjon av fornybart hydrogen og over tyve hydrogen- og ammoniakkdrevne fartøy med hele 1,12 milliarder kroner. Satsingen til tross - prosjektene har så langt uteblitt.
- Vi må konstatere at utenforliggende faktorer som markedsforhold og kronekurs gjorde at prosjektene ble for dyre selv med vesentlig støtte til investeringene til både produsent og reder. Særlig er det en utfordring at de grønne drivstoffene, hydrogen og ammoniakk, fremdeles blir vesentlig dyrere enn de fossile, sier Nakstad.
Når hydrogen og ammoniakk nå med den styrkede satsingen kan bli tilgjengelig til samme kostnad som fossile drivstoff, blir det også enklere for rederne å investere i fartøy som skal bruke disse drivstoffene. Dette er målet med de varslede programmene, og gjennom søknadene må prosjektene demonstrere at dette er mulig å oppnå med den støtten de ber om.
De fem «knutepunktprosjektene» som fikk støtte fra Enova i 2022 har nå en frist for å gjøre endelig investeringsbeslutning innen 31. januar 2024. De prosjektene som ikke tar investeringsbeslutning, vil kanselleres. Dermed vil det være avklart i god tid før søknadsfristen for det nye programmet hvilke av disse prosjektene som eventuelt vil realiseres.
«Hydrogenknutepunkter» ventes å legges ut for innspill fra markedet i løpet av første kvartal 2024, mens «Ammoniakkinfrastruktur» planlegges lansert i løpet av høsten 2024.
Les mer om bakgrunnen og målsettingen for de to nye støtteprogrammene her.
Her finner du programsider for «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy».
Nøkkelord
Kontakter
Arve SolheimMarkedssjef Prosessindustri og karbonfangst
Tel:+47 982 83 966arve.solheim@enova.noSigmund StørsetSeniorrådgiver, Enova SF
Tel:+47 986 11 167sigmund.storset@enova.noElin Ulstad StoklandSeniorrådgiver, Enova SF
Tel:+47 990 24 166elin.ulstad.stokland@enova.noVidar PedersenLeder, kommunikasjon og markedsføring
Tel:+47 982 32 599vidar.pedersen@enova.noArne Morten Lundhaug JohnsenFung. pressesjef
Tel:+47 916 85 896arne.johnsen@enova.noBilder
![Enova varsler kraftig styrking av virkemidler for produksjon og infrastruktur for hydrogen og ammoniakk i løpet av 2024 - lanserer nye virkemidler for hydrogen og ammoniakk i fartøy](/data/images/public/17848299/18031010/50209d4e-b071-45d0-9642-7a041668944b-w_240.jpg)
![Nils Kristian Nakstad er administrerende direktør i Enova](/data/images/public/17848299/18031010/6a31bfd7-9b24-48e6-a471-d50e24b55051-w_240.jpg)
Lenker
Om oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 95 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet, og finansieres via Klima- og energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
1,2 Enova-milliarder til grønne skip: – Et vippepunkt for maritim industri19.6.2024 13:25:00 CEST | Pressemelding
Konkurransen var tøff, og tildelingen til ni hydrogenfartøy og seks ammoniakkfartøy er rekordstor i Enova-sammenheng. – Dette er pionérprosjekter, og med tildelingen går Norge nå i front, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
Nå rigges Norge for elektriske lastebiler fra Lindesnes til Alta29.5.2024 14:15:00 CEST | Pressemelding
11 norske selskap får totalt 120 millioner kroner i Enova-støtte til å bygge ladestasjoner for tunge elektriske kjøretøy. Stasjonene vil sørge for spredning over store deler av Norge. - Et avgjørende bidrag på veien mot utslippsfri tungtransport, sier klima- og miljøministeren.
Norwegian company with winning bid in first EU renewable hydrogen auction30.4.2024 19:00:00 CEST | Pressemelding
On Tuesday, the Norwegian company Skiga AS was selected for a grant of € 81.3 million in the first hydrogen auction under the EU Innovation Fund.
EU-milliard til norsk selskap: – Kraftpakke for utbygging av hydrogen30.4.2024 12:08:36 CEST | Pressemelding
Tirsdag vant en norsk budgiver en tildeling på nær 1 milliard kroner - 81,3 millioner euro - i den første hydrogenauksjonen gjennom EUs innovasjonsfond.
Dobler Enova-støtten for å realisere hydrogen til havs: - Helt nødvendig løft for å lykkes29.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Enova styrker satsingen på hydrogen som drivstoff til fartøy, og lanserer et nytt og bedre støtteprogram for å få opp hydrogenproduksjon langs den norske kysten. - Skal vi nå nullutslipp innen 2050, må det skje nå, sier administrerende direktør i Enova Nils Kristian Nakstad.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom