1,2 Enova-milliarder til grønne skip: – Et vippepunkt for maritim industri
Konkurransen var tøff, og tildelingen til ni hydrogenfartøy og seks ammoniakkfartøy er rekordstor i Enova-sammenheng. – Dette er pionérprosjekter, og med tildelingen går Norge nå i front, sier Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.
![Illustrasjonsbilde av hydrogenfartøy.](/data/images/public/17848299/18141539/c53b9006-9b9a-41dc-aabf-74b209f38970-w_720.jpg)
Den største tildelingen Enova noensinne har gjort innenfor maritim transport i én og samme søknadsrunde går til hydrogen og ammoniakk.
Støtten ble offentliggjort i dag under et arrangement for maritim næring hos DNV/Grønt Skipsfartsprogram på Høvik, hvor også klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen var til stede.
– Klimaomstilling i skipsfarten er helt nødvendig for at vi skal klare å nå klimamålene våre. Det er mange utfordringer knyttet til omstillingen, men dagens rekordstore tildeling er et stort steg i riktig retning. Det er veldig positivt å se at Enova kan spille en viktig rolle for omstillingen av skipsfarten. Jeg gleder meg til å se hva næringen kan få til fremover, sier klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen.
– Vil etablere etterspørsel
Formålet med støtteprogrammene er å etablere de første fungerende verdikjedene for ammoniakk og hydrogen til maritime formål.
For å lykkes med dette må også prisen på hydrogen og ammoniakk bli konkurransedyktig med fossilt drivstoff, noe Enovas støtteprogrammer for produksjon og infrastruktur vil bidra til.
– Enova skal bidra til å få på plass et velfungerende første marked for nullutslippstransport til sjøs. Gjennom støtten til disse fartøyene etablerer vi nå en etterspørsel etter drivstoffene. Programmet må derfor sees i sammenheng med kommende støtte også til hydrogenproduksjon og ammoniakkbunkring, og totalt snakker vi nå omstilling i en helt annen skala enn før, forteller Enova-sjef Nakstad.
Hard konkurranse
Til sammen støttes ni hydrogenfartøy og seks ammoniakkfartøy i denne søknadsrunden, til et samlet beløp på over 1,2 milliarder kroner.
De innstilte selskapene er Høegh Autoliners og Amon Gas (ammoniakk) og Maris Fiducia, Møre Sjø, Napier og Halten Bulk (hydrogen).
– Konkurransen var hard, og det var mange gode prosjekter som dessverre ikke nådde helt opp. Det lover veldig godt for den videre satsningen og neste søknadsrunde. Med disse pionérprosjektene går Norge i front, og vi ser at maritim næring nå er ved et vippepunkt hvor omstillingen herfra kan akselerere, sier Nakstad.
Fakta om Enovas støtte til hydrogen og ammoniakk i fartøy:
-
Programmene «Hydrogen i fartøy» og «Ammoniakk i fartøy» ble lansert i desember 2023, og hadde søknadsfrist 22. mars 2024. Formålet med programmene er å etablere de første fungerende verdikjedene for ammoniakk og hydrogen til maritime formål.
-
Programmene har som formål å redusere barrierene for aktører som tar i bruk hydrogen og ammoniakk som drivstoff i fartøy, slik at man får etablert den første fungerende verdikjeden innen hydrogen og ammoniakk i Norge.
-
Programmene støtter prosjekter som investerer i nye eller ombygde hydrogen- og ammoniakkfartøy.
-
Søknad- og saksbehandlingsprosess ble gjennomført i henhold til kravene under «competitive bidding», noe som stiller strenge krav til prosess.
-
Søknadene som tilfredsstilte kvalifikasjonskriteriene, ble rangert etter kostnadseffektivitet (70 prosent) og prosjektmodenhet (30 prosent). På denne måten vil de prosjektene som mest effektivt kan realisere drift av fartøy med hydrogen og ammoniakk bli rangert høyest i konkurransen.
-
Prosjektene kan få støtte på opptil 80 prosent av godkjente merkostnader, en økning fra tidligere 40 prosent. Økt støttesats er gjort mulig av nytt statsstøtteregelverk som trådte i kraft i Norge i desember 2023. Støtteøkningen fordrer da minimum 25 prosent CO2-reduksjon i prosjektet sammenliknet med et tilsvarende fossilt prosjekt.
-
Konkurransen mobiliserte søknader fra 45 prosjekter, hvorav 13 søknader fordelt på åtte unike selskaper på hydrogenprogrammet og 32 søknader fra 11 selskaper på ammoniakkprogrammet.
-
Neste søknadsfrist på programmene Hydrogen og Ammoniakk i fartøy er 27. september kl.12:00.
Nøkkelord
Kontakter
Mariann StrandFungerende presseansvarlig, Enova SF
Tel:+47 906 41 873mariann.strand@enova.noPia Martine Faurby RosenkildeFungerende kommunikasjonsleder, Enova SF
Tel:+47 920 83 295pia.rosenkilde@enova.noRune HolmenLeder maritim transport, Enova SF
Tel:+47 926 40 927rune.holmen@enova.noBilder
![Nils Kristian Nakstad, administrerende direktør i Enova.](/data/images/public/17848299/18141539/9875f060-baf5-46cc-9da1-90ac44905b4a-w_240.jpg)
![Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen (t.v.) og administrerende direktør i Enova Nils Kristian Nakstad.](/data/images/public/17848299/18141539/0a7e8dc7-d1d0-4a5b-a158-2e794403c5f7-w_240.jpg)
![Illustrasjonsbilde av hydrogenfartøy.](/data/images/public/17848299/18141539/db0410f4-45bf-4672-bc52-4c250ca8f38f-w_240.jpg)
![Oversikt over tildelingene.](/data/images/public/17848299/18141539/71e0ef26-b1d1-403e-b369-58be9d479e9e-w_240.jpg)
Lenker
Om oss
Livskraftig forandring
Enova arbeider for Norges omstilling til lavutslippssamfunnet. Omstillingen krever at vi kutter utslipp av klimagasser, bidrar til teknologiutvikling og innovasjon og skaper nye verdier. Derfor jobber Enova for at ny energi- og klimateknologi blir utviklet og tatt i bruk i markedet.
Enova SF er lokalisert i Trondheim og har cirka 100 medarbeidere. Selskapet eies av Klima- og miljødepartementet.
Følg pressemeldinger fra Enova
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Enova på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Enova
Nå rigges Norge for elektriske lastebiler fra Lindesnes til Alta29.5.2024 14:15:00 CEST | Pressemelding
11 norske selskap får totalt 120 millioner kroner i Enova-støtte til å bygge ladestasjoner for tunge elektriske kjøretøy. Stasjonene vil sørge for spredning over store deler av Norge. - Et avgjørende bidrag på veien mot utslippsfri tungtransport, sier klima- og miljøministeren.
Norwegian company with winning bid in first EU renewable hydrogen auction30.4.2024 19:00:00 CEST | Pressemelding
On Tuesday, the Norwegian company Skiga AS was selected for a grant of € 81.3 million in the first hydrogen auction under the EU Innovation Fund.
EU-milliard til norsk selskap: – Kraftpakke for utbygging av hydrogen30.4.2024 12:08:36 CEST | Pressemelding
Tirsdag vant en norsk budgiver en tildeling på nær 1 milliard kroner - 81,3 millioner euro - i den første hydrogenauksjonen gjennom EUs innovasjonsfond.
Dobler Enova-støtten for å realisere hydrogen til havs: - Helt nødvendig løft for å lykkes29.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Enova styrker satsingen på hydrogen som drivstoff til fartøy, og lanserer et nytt og bedre støtteprogram for å få opp hydrogenproduksjon langs den norske kysten. - Skal vi nå nullutslipp innen 2050, må det skje nå, sier administrerende direktør i Enova Nils Kristian Nakstad.
Rekordtildeling for norsk tungtransport: - Nå øker Enova tempoet mot nullutslipp18.4.2024 18:01:58 CEST | Pressemelding
Over 100 søkere fikk i dag gladmeldingen om støtte til å bytte ut sitt fossildrevne kjøretøy med et som gir nullutslipp. – Nå ruller omstillingen, sier Astrid Lilliestråle, direktør for teknologi- og markedsutvikling i Enova.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom