Dyrebeskyttelsen Norge tar opp uetisk hundeavl i det britiske parlamentet

Tirsdag 12. desember presenterer Dyrebeskyttelsen Norge fem års arbeid i det britiske parlamentet i London.

DET BRITISKE PARLAMENTET: Dyrebeskyttelsen Norge snakker i det britiske parlamentet tirsdag kveld 12. desember om sitt mangeårige arbeid mot uetisk hundeavl. Pixabay

All-party Parliamentary Dog Advisory Welfare Group (APDAWG) inviterte Dyrebeskyttelsen Norge til det britiske parlamentet for å snakke om det mangeårige arbeidet mot uetisk hundeavl. APDAWG arrangerer møte om dyrevelferd hos hund med representanter fra organisasjoner og frivillighet hvert år.

– Dette er en stor ære og en anerkjennelse av vårt arbeid, sier Eva Hustoft, fagrådgiver og dyrepleier i Dyrebeskyttelsen Norge. Hustoft har i tillegg en mastergrad i naturforvaltning fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

Endre hundeavl

Et viktig tema i det britiske parlamentet på tirsdag er Høyesterettsdommen i hundeavlssaken tidligere i høst. Høyesterett ga Dyrebeskyttelsen Norge fullt medhold i at rasen cavalier king charles spaniel slik den er i dag, er for syk og innavlet til at dagens avl kan fortsette.

Høyesterettsdommen er den første i sitt slag i Norge. I dommen ble det lagt vekt på at raseavlen som i årevis har videreført arvelige lidelser og sykdommer ikke bare er uetisk, men også faktiske brudd på norsk lov. Høyesterett sa seg også enig i at avl på engelsk bulldog med en BOAS-grad 2 er ulovlig. Det vil si at hunden har kliniske pusteproblemer.

Hundeavlssaken har fått enorm oppmerksomhet fra utlandet, og svært mange følger og støtter Dyrebeskyttelsen Norges arbeid mot uetisk avl.

Fagkunnskap i hundeavl

– Dyrebeskyttelsen Norges arbeid mot uetisk avl har gjort det klinkende klart at systemene for rasehundavl både er utdaterte og fører til enorme lidelser for hundene. Vi har en forventning om at dyrevelferdsloven skal forvaltes med bakgrunn i vitenskap og ikke gamle dogmer, sier Åshild Roaldset, daglig leder og veterinær.

Hustoft og Roaldset kommer til å legge vekt på blant annet fagkunnskap og forskning som grunnlag for etisk hundeavl, og god velferd og helse hos dyrene.

– Hundeavl må basere seg på fagkunnskap. Det tar fem år med høyere utdannelse å bli genetiker. Om vi virkelig ønsker å hjelpe hundene og forbedre avlen, er fagkunnskap og teknologi løsningen, legger Hustoft til.