Valper skal ikke jobbe i et yogastudio

To valpeyogabedrifter åpner i Oslo denne måneden. Dyrebeskyttelsen Norge mener valpeyoga kan være brudd på dyrevelferdsloven, og at aktiviteten bør stanses umiddelbart.

VALPEYOGA: Det valpene opplever i de viktige sosialiseringsukene (5-12 uker) har stor innvirkning på hvordan de blir når de blir voksne hunder. Valpen på bildet er illustrasjon. Shutterstock

– Fra britiske ITVs «undercover»-filming ser vi at valpene regelrett blir terrorisert. Valpene får ikke dekket basale behov som søvn, vann og utsettes for uvettig håndtering. Vi vil på det sterkeste advare publikum mot å delta på dette, sier daglig leder og veterinær i Dyrebeskyttelsen Norge, Åshild Roaldset.

Det valpene opplever i de viktige sosialiseringsukene (5-12 uker) har stor innvirkning på hvordan de blir når de blir voksne hunder. Denne fasen er svært viktig i hundens liv. I markedsføringen av valpeyoga påstås det at valpene får nødvendig sosialisering.

– At spedyr settes til å jobbe på denne måten i et yogastudio, er ikke til valpenes beste. Denne aktiviteten er ikke egnet som sosialisering og følger ikke formålsparagrafen i dyrevelferdsloven, da den ikke fremmer god dyrevelferd, sier Roaldset.