Lisaklinikkens Caroline Holtet er årets veterinær

Veterinæren vant prisen for sitt mangeårige arbeid for dyrevelferd og hjelp til økonomisk vanskeligstilte eiere og deres dyr.

ÅRETS VETERINÆR: Caroline Holtet, klinikkleder ved Lisaklinikken Dyrebeskyttelsen Norge Martin Aasen Wright/Dyrebeskyttelsen Norge

Det er aller første gang Den norske veterinærforening deler ut prisen «Årets veterinær».

Caroline Holtet «har gjennom hele studietiden og gjennom sitt virke som veterinær fremmet de svakeste i samfunnet. Hun har på eget initiativ og på en kollegial måte bidratt med god dyrehelse og hjelp til vanskeligstilte eiere og deres dyr», står det i juryens begrunnelse.

– Det betyr utrolig mye å bli anerkjent for den jobben jeg gjør av gode kolleger. Jeg er stolt over at vi med Lisaklinikken har skapt et veterinærtilbud for økonomisk vanskeligstilte eiere, men også over å kunne tilby veterinærstudenter praksis ved vår klinikk, sier Caroline Holtet, klinikkleder ved Lisaklinikken Dyrebeskyttelsen Norge.

Lisaklinikken Dyrebeskyttelsen Norge er landets første og eneste gratis veterinærklinikk for økonomisk vanskeligstilte eiere. Klinikken har tre ansatte og rundt 10 faste frivillige, og de har hjulpet nærmere 900 familiedyr fra åpningen i juni 2023 og frem til årsskiftet.

Da Holtet tok veterinærstudiet i Budapest, var hun med på å omplassere mer enn 6000 hjemløse hunder i Ungarn gjennom prosjektene Budadogs, som hun var med på å starte under studiet, og Foundation of Animal Protection in Füzesabony (FAPF).

Totalt fem veterinærer var nominert til prisen. De fire andre var Åshild Roaldset, Trygve Poppe, Aud Skrudland og Helene Seljenes Dalum.