Forskerforbundet

Forskere taper lønnskampen

Alle grupper med høyere utdanning har fått dårligere råd siden 2015, men vitenskapelig ansatte i staten ligger aller nederst i lønnsfordelingen. En fersk rapport viser at statsansatte forskere taper lønnsmessig mot både kolleger i det private, andre offentlig ansatte med høy utdanning, og ansatte i industrien.

Guro Elisabeth Lind er selv kreftforsker. Som leder av Forskerforbundet arbeider hun for at de vitenskapelig ansatte skal sikres bedre lønnsutvikling. Forskerforbundet

Vitenskapelig ansatte i staten har siden 2015 hatt dårligere lønnsutvikling enn tilsvarende jobber i det private, andre høyt utdannede i offentlig sektor, og ansatte i industrien. Det viser en fersk rapport fra Institutt for samfunnsforskning

- Kort oppsummert viser rapporten at de statsansatte med høyest utdanning taper på alle fronter, sier Forskerforbundets leder Guro Elisabeth Lind.

Uken før det regjeringsoppnevnte Holden-utvalget legger fram sin rapport om frontfaget, viser rapporten at vitenskapelig ansatte i staten har forverret sin posisjon lønnsmessig sammenlignet med både industriarbeidere og industrifunksjonærer.

– Funnene i denne rapporten er høyst relevant for debatten om frontfaget. Mens industrien selv har hatt betydelig bedre lønnsutvikling siden 2015, har statsansatte vist stor moderasjon. Ikke minst gjelder dette forskere og undervisere, sier Lind.

Konkurransen om kompetent arbeidskraft i arbeidslivet er høy, og staten sliter med å rekruttere kompetansen den trenger.

– Statens arbeidsgiverbarometer viser at 94 prosent av arbeidsgiverne synes det er ganske eller meget vanskelig å få tak i kompetansen de trenger. Vi vet blant annet at profesjonsutdanningene sliter med å få tak i ansatte som kan utdanne framtidens lærere, sykepleiere og tannleger. Rapporten dokumenterer godt hvorfor dette skjer, sier Lind.

Lind oppfordrer digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung, som har ansvar for statens arbeidsgiverpolitikk, til å ta med seg funnene i rapporten inn i vårens lønnsoppgjør i staten.

Bilder

Forskerforbundet

Om Forskerforbundet

Vi er landets største fag- og interesseorganisasjon for ansatte i forskning, høyere utdanning og kunnskapsformidling, med over 25 000 medlemmer.

Følg pressemeldinger fra Forskerforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Forskerforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Forskerforbundet