Forskerforbundet

Statsbudsjettet vil gi dårligere studietilbud og mindre forskning

Regjeringens forslag til statsbudsjett vil gå ut over forskning og undervisning over hele landet, mener Forskerforbundet. - Korttenkt og uansvarlig politikk, sier leder Guro Lind.

Universiteter og høyskoler over hele landet er i en vanskelig økonomisk situasjon, men får nå enda mindre å rutte med.

- Over hele landet skjer det nå kutt i studietilbud, kutt i forskningstid, nedleggelser av fag og oppsigelser av ansatte. Dette statsbudsjettet vil gi flere slike kutt, sier Forskerforbundets leder Guro Lind.

Under dagens regjering har universiteter og høyskoler blitt nedprioritert i budsjett etter budsjett, og ligget godt under pengebruken i budsjettet for øvrig. I år er tallene enda tydeligere: Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025 innebærer en realnedgang på 1,3 prosent for universitets- og høyskolesektoren.

Kuttet skjer samtidig med at regjeringen bruker rekordmye oljepenger. Men de pengene går ikke til forskning og utdanning. Forslaget til statsbudsjett gir tvert imot en realnedgang i forskningsbevilgningene tilsvarende 3,5 prosent. FoU-andelen er nå beregnet til 0,89 prosent av BNP, godt under enprosentsmålet.

- Regjeringen gjør tidenes største uttak av oljepenger, men klarer ikke å investere i det som kan sikre oss nye inntekter etter oljealderen. Det er korttenkt og uansvarlig. Norge burde gjøre som EU og våre nordiske naboland, og investere mer i forskning for å sikre norsk konkurransekraft, mener Lind.

Om Forskerforbundet

Med over 26 000 medlemmer er vi landets største fag- og interesseorganisasjon for ansatte i forskning, høyere utdanning og kunnskapsformidling.

Følg pressemeldinger fra Forskerforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Forskerforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Forskerforbundet