Nytt Agenda-notat om politikk i dyrtid

I et nytt Agenda-notat peker Tankesmien Agenda på den norske modellen som løsningen på dyrtiden.

De siste årene har pandemi, krig og energikrise ført til at prisene har skutt i været. Det økonomiske sjokket har rammet mange hardt. Særlig de som har minst fra før eller høy gjeldsbelastning.

Notatet beskriver fem byrder som følger av dyrtiden:

1. Økte energipriser som smitter over på andre priser reduserer folks kjøpekraft.
  2. De økte rentene skal redusere etterspørselen og kommer på toppen av prisøkningene.
  3. Redusert kjøpekraft og aktivitet i økonomien øker arbeidsledigheten. Flere vil miste jobben som følge av lavere etterspørsel.
  4. Fokus på prisstabilitet gir en stram finanspolitikk. En konsekvens av dette er at det offentlige velferdstilbudet vil kunne måtte reduseres.
  5. Lønnsforhandlingene møtes med økte renter. Dersom Norges Bank truer med å øke rentene ytterligere i møte med «for gode» lønnsoppgjør, spises lønnsveksten opp i økte renteutgifter. Arbeidstakere får dermed ytterligere redusert kjøpekraft.

- Nøkkelen til å løse krisen vi står i er den norske modellen. Den norske modellen er en helthetlig samfunnsmodell, der alle deler av politikken spiller en viktig rolle. Den hviler i hovedsak på tre pilarer: økonomisk styring, offentlig velferdspolitikk og et organisert arbeidsliv. Den ganske unike norske modellen gir oss muligheter til å løse utfordringene vi står oppi på en måte som er mer skånsom og som gir færre byrder for vanlige folk, sier forfatter av notatet og rådgiver i Tankesmien Agenda, Tiril Rustand Halvorsen

Notatet kan leses på Tankesmien Agendas hjemmesider: Forside – Tankesmien Agenda

Tankesmien Agenda er organisert som et ideelt AS, og eies av Landsorganisasjonen i Norge (LO).

Agenda og mannsutvalget markerer mannsdagen 19. november17.11.2023 08:08:28 CET | Pressemelding

-Mannsrollen er i endring. Derfor er det viktig å diskutere den i et fremtidsperspektiv: Hvordan kommer mannsrollen til å se ut i 2050? Og hva slags politikk trenger vi for å fremme reell likestilling mellom kjønnene? sier Trygve Svensson, daglig leder i Tankesmien Agenda. - Vi har markert 8. mars siden oppstarten som tankesmie. Det er helt naturlig, siden vi er opptatt av likestilling og kjønn. De siste årene er det blitt stadig tydeligere at det også er viktig å diskutere menns utfordringer i et likestillingsperspektiv. Derfor markerer vi for første gang mannsdagen med både humor, musikk og paneldiskusjoner, fortsetter han. Den internasjonale mannsdagen har vært markert 19. november siden 80-tallet. Regjeringen satte ned Mannsutvalget i 2022, og de skal levere en offentlig utredning med oversikt over hvilke likestillingsutfordringer menn møter gjennom livet. På Youngs i Oslo møtes flere denne søndagen for å debattere både mannsrollen frem mot 2050 og menn og det moderen arbeidslivet.