Krevde klimahandling fra Bjelland og Barth

Mange samlet seg til klimamarkeringer i Oslo, Bergen, Trondheim, Tromsø og Kristiansand. Neste uke begynner FNs klimatoppmøte i Dubai, der utenriksminister Espen Barth Eide og klimaminister Andreas Bjelland Eriksen leder Norges delegasjon.

Jente legger rapport i en koffert som klimaministeren skal ha med til klimatoppmøtet i Dubai
Maria (13) fra Barnas Klimapanel var blant appellantene som sendte et klart klimabudskap til klimaminister Andreas Bjelland Eriksen under klimamarkeringen i Oslo. Rasmus Madsen Berg/Natur og Ungdom Til redaksjonelt bruk

På den nasjonale markeringen i Oslo fikk klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen en koffert. Underveis leverte talerne ting i kofferten som statsråden skal ha med seg til klimaforhandlingene.

- Det er sunt å være sint. Det er også mange som føler mye klimasorg. Derfor trenger vi ledere som tar ansvar. Kirken og våre partnere i andre organisasjoner har store forventninger til kraftige handlinger fra Norge på klimatoppmøtet, sa Oslo-biskopen Kari Veiteberg i sin tale.

- Vi kjemper for retten til å overleve, for framtida til barn over hele verden. Vi har ikke råd til å vente. Norge har ikke bare et stort ansvar for å kutte utslipp og omstille oljenæringen hjemme, men også til å gi mer klimafinansiering til land i Sør, spesielt når det gjelder klimatilpasning. Utenriks- og klimaministrene må ha med seg ambisjon og lederskap til Dubai, sa Birgitte Lange, generalsekretæren i Redd Barna.

- Jeg har vært på klimamarkeringer utallige ganger, men vi gir ikke opp. Vi tar staten til et nytt klimasøksmål under COP fordi Norge ikke tar klimahensyn i nye oljeutlysninger. Vi forventer at Norge samtidig som rettssaken pågår støtter et forpliktende vedtak om utfasing av alle fossile energikilder på COP28, sa Natur og Ungdom-leder Gina Gylver.

Bjelland Eriksen tok imot en koffert med innspill fra sivilsamfunn, inkludert et symbolsk bilde av velferdsstaten fra leder i LO-forbundet Norsk Tjenestemannslag (NTL) Kjersti Barsok, en panda fra WWF-leder Karoline Andaur, et brev fra 200 forskere som ber regjeringen om å lage en plan for omstilling av oljeindustrien, en kopi av Barnas klimapanels nye rapport, en tskjorte fra Amnesty som krever løslatelse av politiske fanger i UAE, og en kopi av Klimautvalget 2050s rapport som sier at Norge må slutte å lete olje fra Naturvernforbundet-leder Truls Gulowsen.

Mer informasjon og bilder fra markeringene vil bli lagt ut på Naturvernforbundets nettsider og i sosiale medier.

Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet, sender gode tips med i kofferten til klimaminister Andreas Bjelland Eriksen. Klimatoppmøtet i Dubai starter 30. november.

Om oss

Voldsom nedbygging av sårbar finnmarksnatur24.6.2024 10:32:07 CEST | Pressemelding

Forslaget til mulig kraftutbygging i Finnmark vil få omfattende negative konsekvenser for natur og samisk kultur, selv om noen av de verste prosjektene er ute. Flere kontroversielle prosjekter er fortsatt med, som planene om Skarvberget og Oksefjorden vindkraftverk. Det er en svært gledelig nyhet at de ekstremt kontroversielle og naturødeleggende planene for Davvi og Kokelv vindkraftverk er ute av prosessen, til tross for at Davvi egentlig var det som hadde kommet lengst. Dette viser at NVE har lyttet.