–Black Week på dødsleiet
Kommersiell leder Vegar Heir i Vipps spådde Black Fridays død i 2021. Nå ser han tegn på at også Black Weeks dager kan være talte.

Nordmenn ble for første gang introdusert for Black Friday i 2010. Da brukte et kjøpesenter rett utenfor Oslo begrepet i annonseringen av sterkt nedsatte priser på den siste fredagen i november. Noen få år senere ble Black Week lansert, men nå mener Heir at begge begrepene har gått ut på dato.
– Black Friday var riktignok den dagen som nordmenn handlet mest på nett i november i fjor, akkurat som Black Week var den travleste november-uken. Samtidig så vi en markant utjevning av nettkjøp gjennom måneden. Tidlig i november i år begynte enkelte butikker å bruke begreper som «Black Weeks» og «Black Friday-priser» i sin annonsering. Det kan tyde på at vi neste år vil snakke om Black Month, sier Heir.
Årets Black Friday lander på 24. november. Heir tror at både den, Black Week og Black Month(!) vil preges av prisbevisste netthandlere.
– Trange økonomiske tider vil bidra til at enda flere nordmenn sammenligner nettilbud. Det gir deg en økt trygghet om at du får mest ut av hver krone. Dermed kan fysisk handel få en dupp i november og videre ut i desember, sier Heir.
Hvis man sammenlignet Vipps-tallene for hvor mye vi handlet varer og tjenester for i årets ti første måneder med samme periode i fjor, er det enkelte kategorier som utmerker seg. Møbel og innredning, og apotek og kosmetikk vokser begge med 40 prosent, mens klær, sko og tilbehør vokser med 30 prosent. Med en så kraftig vekst frem til og med oktober, mener Heir av veksten trolig vil fortsette gjennom november.
– Blant kategoriene med lavest vekst finner vi elektronikk og hvitevarer, med en økning i kjøpesum med Vipps-betalinger på kun 17 prosent. Dette er utvilsomt en bra vekst, målt mot markedet. I Vipps-sammenheng er veksten imidlertid langt lavere enn da kategorien opplevde en historisk oppgang i korona-årene. Det blir spennende å se om tilbudene fra de store elektro-aktørene vil få ytterligere fart på denne kategorien i dagene fremover, sier Heir.
Kontakter
Caroline LundeKommunikasjonssjef
Tel:(+47) 9715 5855caroline.lunde@vipps.noOm oss
Over 4,3 millioner nordmenn har lastet ned Vipps.
Vipps gjør det veldig, veldig enkelt å betale og ta betalt. Du trenger ingen bankterminal eller kontanter og pengene får du rett inn på konto. Vipps har ingen etableringsgebyr eller abonnementspris.
Følg pressemeldinger fra Vipps
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Vipps på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Vipps
Vipps-rekorder på Black Friday25.11.2023 15:16:54 CET | Pressemelding
Nordmenn handlet ting for 10 prosent mer via Vipps netthandel på Black Friday, og skapte ny døgnrekord. I Black Week har summen allerede bikket godt over en milliard kroner natt til lørdag.
Vipps tilbake i REMA 100024.10.2023 15:11:10 CEST | Pressemelding
REMA 1000-kunder kan igjen vippse for handelen i fysiske butikker. – Vi er glade for at Vipps endelig er tilbake i butikkene, våre sier REMA 1000.
Ny Vipps-rekord til TV-aksjonen23.10.2023 11:40:14 CEST | Pressemelding
Både TV-aksjonen og Vipps satte nye rekorder under årets TV-aksjon. Dette er veldig, veldig gledelig for Redd Barna, og deres arbeid for å hjelpe barn rammet av krig og konflikt.
Vipps når viktig milepæl4.10.2023 09:34:29 CEST | Pressemelding
For første gang i historien vippser nordmenn oftere til bedrifter enn til venner. –Dette er vår viktigste milepæl innen betalinger så langt, sier Vipps-sjef Rune Garborg.
Vipps årsrapport for 2022: Fra 4 til 11 millioner brukere i én nordisk lommebok30.6.2023 12:00:00 CEST | Pressemelding
I 2022 opplevde Vipps sterk vekst i inntekter på tvers av segmenter og markeder, til tross for en krevende makrosituasjon og nedgang i netthandelen generelt. Men den største veksten skjedde i realiseringen av den forsinkede fusjonen mellom Vipps og MobilePay. – Det er nå det virkelig starter, sier Vipps MobilePay-sjef Rune Garborg.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom