Fineart

En 7 meter høy Spaceman lander i Oslo!

Kunstneren Brendan Murphys monumentale romfarer-skulptur bygger bro mellom Oslos fortid og fremtid.

Onsdag 8. november kl. 16 avdukes skulpturen av Oslos nye ordfører Anne Lindboe på Bryggetorget, Aker Brygge. Kathrine Astrup Fredriksen vil være til stede og si noen ord på vegne av Norwegian Property.

Brendan Murphy
Brendan Murphy Foto : Jessica A. Stark

Den anerkjente samtidskunstneren Brendan Murphy har brakt sin ikoniske Boonji Spaceman-serie til Oslo i form av en nesten 7 meter høy, imponerende installasjon med den passende tittelen What’s Next. Murphy tar pulsen på tidsånden og fremtiden til Oslos dynamiske sentrum, og hyller også byens rike historiske røtter og arv ved å matche den matte blå kroppen til eksakt samme farge som den i det norske flagget.

«Det er en ære å ha en av mine gigantiske Boonji Spaceman ruvende i den pulserende byen Oslo, som er i ferd med å bli et blomstrende kunstmekka med skulpturinstallasjoner», sier Brendan Murphy. «What’s Next representerer Oslos monumentale metamorfose og spennende fremtid, samtidig som den hyller byens rike historie og kultur. Denne gigantiske blå Boonji er et fyrtårn for Oslos spennende fremtid.»

Verket er en kunstnerisk bragd i seg selv, og skulpturen som veier 1,360 tonn, krevde omfattende transport i fem kasser, av Crane Logistics, for å krysse havet, samt tre dager med installasjonsarbeid av 10 menn. Forankret i det tidligere verftsområdet på Aker Brygge, kjent for sin blanding av historiske bygninger, moderne arkitektur og glassbygninger, er den offentlige installasjonen stolt plassert på eiendommen til Cecilie og Kathrine Astrup Fredriksen, arvinger til familiens rederformue, som har blitt kjente kunstsamlere. Astrup Fredriksen-søstrene, som figurerer på ARTnews’ «Topp 200-samlere»-liste, har opparbeidet en betydelig samling av etterkrigs- og samtidskunst de siste årene. Skulpturen er installert i samarbeid med Fineart, Murphys galleripartner i Oslo.

«Kunst har kraft til å transformere samfunn, og Brendan Murphys imponerende installasjon er et vitnesbyrd om det», kommenterer Rolf Stavnem, medgründer og administrerende direktør ved Fineart Oslo. «Det er et privilegium å ha dette bemerkelsesverdige mesterverket i Oslo, og jeg er sikker på at dets storhet vil tjene til å inspirere alle.»

Murphys første stedsspesifikke romfarer-skulptur ble bestilt i 2021 av kunstsamler, gründer og filantrop Christopher N. Harding til hans hotell, Hodges Bay Resort and Spa i Antigua. Med sine 7 meter skrev den seg inn i historien som den høyeste skulpturen i Karibia. Senere samme år landet en annen 7 meter høy astronaut i London, og i 2022 kom en på 4 meter til Houston Astros stadion, Minute Maid Park. Murphy er kjent for sin portefølje av imponerende installasjoner. Nå i 2023 avduket han Vamos, et over 2 meter høyt mesterverk av tennislegenden Rafael Nadal ved Nadals tennisakademi som ligger i hjembyen hans, Manacor i Spania. Murphys arbeider har blitt kjøpt inn av stjerner som Serena Williams, Novak Djokovic, Steph Curry, Warren Buffett, Robert DeNiro, Ryan Gosling, Larry Page og Steve Lefkowitz.

OM BRENDAN MURPHY:

Brendan Murphy er en viden kjent samtidskunstner hvis verk er representert i over 600 private samlinger. Hans utforskende skulpturelle verk har universell appell og utvider det kunstneriske rom. Hans konseptuelle kunstverk er laget i et bredt spekter av sjeldne materialer, og han produserer kunst med utradisjonelle metoder. Brendan jobber for tiden fra sitt studio i Miami i Florida og har gallerirepresentasjon i USA, Canada, Tyskland, Colombia, England og Monaco. For mer informasjon, besøk brendanmurphyart.com eller følg på Instagram @brendanmurphyart.

Fineart Oslo

Fineart

Fineart er et Oslo-basert galleri som spesialiserer seg på samtids- og moderne kunst.

Grunnlagt i 2000 startet Fineart som et nettauksjonshus, men i løpet av noen år utviklet selskapet seg til et fullverdig kunsthus med nettauksjoner, et nettgalleri og eget magasin i tillegg til et galleri.

Galleriet vårt ligger  mellom Aker Brygge og Tjuvholmen. Med 2000 kvadratmeter og vårt eget kunstmagasin , har vi en unik posisjon i kunstscenen med uendelige muligheter for våre kunstnere.

Kunstnerne som er en del av Fineart er alle anerkjente kunstnere innen sine felt. De jobber i en rekke medier som maleri, skulptur, fotografi, smykker og grafiske arbeider. Våre kunstnere er nøye utvalgt basert på kvaliteten på arbeidet deres og deres kunstneriske engasjement. Fineart stiller ut etablerte kunstnere som Bjarne Melgaard, Sverre Bjertnes, Odd Nerdrum, Nikolai Torgersen og David Yarrow i tillegg til nye kunstnere som viser stort potensial.

Følg pressemeldinger fra Fineart

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fineart på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Fineart

Jacob Felländer | Fineart Oslo 4.-24 mai | NowNowNow - Travel inside an image.2.5.2023 06:00:00 CEST | Pressemelding

Når den svenske fotokunstneren Jacob Felländer tar med seg sine 32 kameraer og reiser verden rundt, aner han ikke hva som møter ham i mørkerommet når han kommer hjem. Etter flere år med utstillinger over hele verden er nå Jacob Felländer aktuell i Oslo med den omfattende utstillingen «NowNowNow» hos Fineart med analog fotografering, oljemaling, Augmented Reality (AR) og Virtual Reality (VR) kunst.