Ergoterapeutene

Støtte til sivil befolkning i krigsområder

Norsk Ergoterapeutforbunds landsmøte fordømmer alle angrep på sivil befolkning.

Rødkledt barn som holder opp en dukke.
Når sivilbefolkning rammes, blir barn og personer med nedsatt funksjonsevne spesielt hardt rammet. De må gis ekstra beskyttelse. Foto: Ergoterapeutene

Krig og terrorhandlinger truer menneskerettigheter og helse, og en sivilbefolkning under angrep utsettes for enorme påkjenninger. Trygge og meningsfulle hverdager fylt med aktivitet og deltakelse rives bort, og liv og helse trues. Mennesker må sikres humanitær nødhjelp, helsehjelp og trygghet.

Når sivilbefolkning rammes, blir barn og personer med nedsatt funksjonsevne spesielt hardt rammet. De må gis ekstra beskyttelse. Angrep på skoler, helsepersonell og sykehus er helt uakseptabelt.

Landsmøtet vil gjennom denne resolusjonen vise sin støtte til sivilbefolkningene i Ukraina, Israel, Palestina og andre steder hvor krig, terror og katastrofer utspiller seg. Våre tanker går til alle våre kolleger som nå lever og jobber under forferdelige forhold.

Norsk Ergoterapeutforbund ber regjeringen om å bidra til innsats for dialog, fred og humanitær hjelp.

Uttalelsen ble vedtatt på landsmøtet i Norsk Ergoterapeutforbund som har vært samlet på Gardermoen denne uka.

Tove Holst SkyerForbundsleder

Tove Holst Skyer ble valgt til forbundsleder i oktober 2020. Hun har siden 2014 vært valgt som nestleder i forbundet, og har permisjon fra sin stilling i Skien kommune.

Tel:977 43 640ths@ergoterapeutene.org

Om Ergoterapeutene

Norsk Ergoterapeutforbund - Ergoterapeutene er fagorganisasjonen for ergoterapeutene i Norge.

Ergoterapeuter bidrar til deltakelse og inkludering med sin kompetanse om samspillet mellom person, aktivitet og omgivelser.

Ergoterapeuter gjør hverdagslivet mulig – for enda flere, og finner løsninger når det blir et gap mellom helsa og hverdagens krav. Ergoterapeuter gir mennesker mulighet til å leve et aktivt liv og delta i samfunnet.

Vi er en tydelig og fremtidsrettet fag­organisasjo­n og det naturlige valget for ergo­terapeutene i Norge. Vi ivaretar medlemmenes arbeidsvilkår og yrkesutøvelsens rammebetingelser, uavhengig av medlemmenes stillingstittel. Vi har over 4500 medlemmer i kommuner, offentlige og private sykehus og helseinstitusjoner, offentlig forvaltning og en rekke andre virksomheter.

Følg pressemeldinger fra Ergoterapeutene

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ergoterapeutene på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Ergoterapeutene