Opplysningskontoret for frukt og grønt

Årets vinnere av NM i frukt og grønt dagligvare

Del

NM i frukt og grønt dagligvare er en godt etablert konkurranse som i en årrekke har motivert og engasjert både kjeder, butikker og frukt- og grøntansvarlige til mersalg av frukt og grønt, nå er årets vinnere premiert.

Årets vinnere i NM i frukt og grønt
Årets vinnere i NM i frukt og grønt

Gjør det godt i Trondheim 

Iselin Bogstrand Sagen fra Opplysningskontoret for frukt og grønt er prosjektleder for konkurransen og sier de imponerer i Trondheim.  

– I Trondheim kan man la seg friste av frukt- og grøntavdelingene til vinneren av “Beste 5 om dagen –butikk, under 999 m²”, Rema 1000 Byåsen, eller hos Bunnpris Gourmet Tyholt hvor Kine Stenhaug jobber. Hun vant prisen “Beste 5-om dagen ambassadør”, sier Sagen og forteller at begge butikkene har gjort det godt tidligere. Både Rema 1000 Byåsen og Bunnpris Gourmet Tyholt har vunnet flere priser tidligere i konkurransen.  

Erik Fagerlid stilte som juryformann for ambassadørprisen og har sammen med Guttorm Rebnes (dir. OFG) og Bendik Solum Whist (Bransjedirektør for dagligvare, Virke) latt seg imponere av Kines enorme innsats.  Fagerlid skryter av Kine som driver en krevende avdeling med god lønnsomhet,

–Med en konstant og konsistent kvalitet i avdelingen leverer Kine hele året. Smittende entusiasme og engasjement for avdelingen, er utrolig imponerende. Vi ble spesielt imponert over hvordan du tenker at avdelingen skal se ut når du går fra jobb. Du viser også stor kompetanse på ditt lokale kundegrunnlag. 

Rema 1000 gjør det godt 

I tillegg til å vinne “Beste 5 om dagen –butikk, under 999 m²” vant også Rema 1000 årets kjedepris og den nye prisen “Årets nykommer”. Organisk vekst i frukt og grønt og størst frukt og grønt-omsetningsandel av total butikkomsetning ligger til grunn for kåringen “Beste 5 om dagen-kjede". Sagen forteller at “Årets nykommer” var en av flere nye kåringer i år og at det var Rema 1000 Torp som utmerket seg.  

– Konkurransen har blitt arrangert i 16 år, det er viktig at vi tilpasser den slik at den holder seg dagsaktuell. Det er mange butikker som gjør det godt i konkurransen over flere år, det er viktig at vi også gir rom for å hedre dem som er på vei opp og frem. Det er alltid en vei til toppen, og også det.harde arbeidet opp denne stigen bør legges merke til og premieres, sier Sagen og forklarer at årets nykommer er basert på høy vekst i andel sett opp mot totalandel i butikken og forklaringene bak suksessen. 

Kundene er veldig fornøyd med Jeanette fra Extra Ringebu 

I tillegg til den tradisjonelle prisen “Beste 5 om dagen-ambassadør” ble publikum spurt om hvem de mente fortjente heder og ære for sin innsats for frukt og grønt. Sagen forteller at den nyopprettede prisen fikk navnet “Beste 5 om dagen-ambassadør, publikumsprisen” og at engasjementet har vært enormt. 

– Jeanette Larsen fra Extra Ringebu utmerket seg spesielt, kundene er oppriktig glad for å ha henne som F&G-ansvarlig og mener hun gjør en utmerket jobb. Ifølge både kunder og kollegaer har hun et svært godt humør, og alle føler hun yter det lille “Extra” og vel så det, sier Sagen og forteller at Jeanette tidligere jobbet i helsevesenet og at føler at hun bidrar med noe viktig, nemlig at hun hjelper kundene og Coop sine medlemmer med å ta gode og sunne valg i hverdagen. 

Mer fokus på norsk med kåringen “Beste kjede på Nyt Norge eksponering” 

Kåringen «Beste kjede på Nyt Norge-eksponering» er en nyopprettet kåring under NM i frukt og grønt dagligvare og ønsker å fremheve den butikk-kjeden som bruker Nyt Norge for å gjøre det enkelt for forbrukeren å velge norsk frukt og grønt. Kåringen ble gjort på bakgrunn av innsendt materiell fra kjedene, juryens egne observasjoner og observasjoner gjort under feltobservasjoner. Her var det SPAR som utmerket seg med godt nasjonalt konsept, tydelig bruk av merket, både i butikkmateriale, kundeaviser, i sosiale medier og i TV-reklamer.  

Årets plasseringer 

  • Årets nykommer: Rema 1000 Torp 

  • Beste 5 om dagen-kjede: Rema 1000 

  • Beste 5 om dagen-butikk over 1000 m²: 1.plass: Extra Elverhøy, 2.plass: Meny Østerås, 3.plass: Coop Mega Sjølyst. 

  • Beste 5 om dagen-butikk under 999 m²: 1.plass: Rema 1000 Byåsen, 2.plass: Coop Prix Syvde, 3.plass: Bunnpris Myre.  

  • Beste 5 om dagen-nettbutikk: Meny 

  • Beste kjede på Nyt Norge-eksponering: Spar 

  • Beste 5 om dagen-ambassadør: Kine Stenhaug fra Bunnpris Gourmet Tyholt 

  • Beste 5 om dagen-ambassadør, publikumsprisen: 1.plass: Jeanette Larsen fra Extra Ringebu, 2.plass: Dennis Stenberg fra Kiwi Bygdøy Allè. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Kine Stenhaug, vinner av "Beste 5 om dagen-ambassadør".
Kine Stenhaug, vinner av "Beste 5 om dagen-ambassadør".
Last ned bilde
Jeanette Larsen fra Extra Ringebu vant "Beste 5 om dagen-ambassadør, publikumsprisen".
Jeanette Larsen fra Extra Ringebu vant "Beste 5 om dagen-ambassadør, publikumsprisen".
Last ned bilde

Om oss

Opplysningskontoret for frukt og grønt arbeider for å inspirere hele Norges befolkning til mer fargerike måltider med frukt, bær og grønnsaker.

Vårt arbeid er nøytralt uten hensyn til merkevarer. Vår hovedstrategi er å stimulere til "5 om dagen" for hele Norges befolkning, ved å fylle halve tallerkenen med grønt. Vi fremhever fordelene ved produksjon av frukt, bær, grønnsaker og poteter i Norge.  

Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for frukt og grønt på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for frukt og grønt

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye