EIFFAGE Gènie Civil er innstilt til hovedkontrakten for E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen

Statens vegvesen lyste ut konkurransen om prosjektering og bygging av Gartnerløkka- prosjektet den 27. mai 2022. Etter kvalifiseringsrunden ble tre tilbydere JV Dragados-FCC, Eiffage Genie Civil og AF Gruppen Norge AS, invitert til å gi tilbud og delta i forhandlingene om hovedkontrakten i prosjektet. Disse har jobbet godt underveis i tilbudsfasen og alle har levert inn fullverdige og gode tilbud på hovedkontrakten.
Statens vegvesen har i sin tilbudsevaluering vurdert at EIFFAGE Gènie Civil har det beste tilbudet i forhold til pris og kvalitet, og har derfor innstilt disse til kontrakten på prosjektering og bygging av ny E18/E39 Gartnerløkka-Kolsdalen. EIFFAGE Gènie Civil har med seg flere lokale underleverandører, bl.a. Repstad Anlegg, Otera Traftec, Contur (tidl. Kruse Smith Anlegg) og Rambøll Norge.
Kontraktssummen er på 2.699 mrd. kroner uten opsjoner.
Omfang kontrakt
Tildelingen av kontrakten innebærer at EIFFAGE Gènie Civil skal prosjektere og bygge ny firefelts E18/E39 over en strekning på om lag 1,4 km med to nye planskilte kryss. Eksisterende veger, jernbanespor og flere konstruksjoner skal rives, deriblant dagens E18 Vesterbrua (også kalt høybrua) samt Vesterveibrua (også kalt lavbrua) på lokalvegnettet som krysser over jernbanen.
Hovedarbeidene omfatter bygging av flere konstruksjoner, veger med grøntanlegg, elektroinstallasjoner, utvidelse av dagens ferjeterminal, trafikkteknisk utstyr samt veg- og jernbaneomlegginger. I tillegg er det som opsjoner tatt inn bygging av nye billettboder og nytt tollbygg for Kristiansand havn i den nye ferjeterminalen.
Forventet anleggsoppstart for vegbyggingsarbeidene er i 2024 og ferdigstillelse i 2029.
Klargjort anleggsområde
Statens vegvesen har i perioden høsten 2021 til sommeren 2023 gjennomført åtte forberedende entrepriser for å klargjøre anleggsområdet for hovedkontrakten. Disse arbeidene omfatter blant annet sanering av eksisterende infrastruktur i bakken og etablering av nye fellesføringer, bekkelukkinger og riving av flere bygg. I tillegg er det utført omfattende arbeider med områdestabilisering i havneområdet.
Kontraktsinngåelse med finansieringsforbehold
Totalt er det mottatt to foreløpige og et endelig tilbud fra hvert av firmaene som har deltatt i tilbudskonkurransen. I forhandlingene underveis og ved innleveringer av foreløpige og endelig tilbud, ble det klart at det ikke er tilstrekkelig finansiering i prosjektet til å fullføre vegbyggingen innenfor gjeldende økonomiske rammer.
To bakenforliggende årsaker er medvirkende til at kostnadene er høyere enn forventet. Korona-epidemien og krigen i Ukraina har begge inntruffet etter at kostnadene for prosjektet ble fastsatt ved den eksterne kvalitetssikringen (KS2) i april 2020.Prisveksten for byggematerialer i betong- og stålkonstruksjoner har i perioden etter dette vært spesielt høy.
I Gartnerløkka-prosjektet er det et stort antall bruer og konstruksjoner som skal bygges og som er betydelige kostnadselementer for prosjektet. I tillegg er usikkerheter rundt lang gjennomføringstid og kompleksitet ved gjennomføring av et slikt prosjekt i by også forhold som virker sammen med de to hovedårsakene. Svak kronekurs ser også ut til å ha bidradd til høye tilbudspriser.
Sist fredag la regjeringen ut sitt forslag til statsbudsjett for 2024. Her er prognose for sluttkostnad i Gartnerløkka-prosjektet foreslått økt til om lag 5.300 mill.kr, som er om lag 700 mill. kr over den tidligere fastsatte kostnadsramma på 4.621 mill. i 2024-kr. Det er derfor en slik kostnad som må legges til grunn for å sikre en fullføring av Gartnerløkka-prosjektet.
Kostnadsøkningen innebærer en økning av bompengeandelen i prosjektet med om lag 160 millioner kroner, mens økningen utover dette vil være statlig finansiert.
Ved inngåelse av kontrakten i høst tar Statens vegvesen forbehold om at nye kostnadstall vedtas når Stortinget sluttbehandler statsbudsjettet for 2024 i midten av desember i år.
For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Animasjon av planlagt prosjekt
Nøkkelord
Kontakter
Jan Helge EgelandProsjektlederStatens vegvesen / Utbygging
Tel:99259333jan-helge.egeland@vegvesen.noBilder

Lenker
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Historisk dag for E134: Første spadetak tatt for ny Røldalstunnel19.5.2025 16:03:24 CEST | Pressemelding
Samferdselsministeren Jon-Ivar Nygård tok i dag første spadetak for ny Røldalstunnel. Den skal fjerne 1000 høgdemeter og gi ein meir føreseieleg fjellovergang.
Invitasjon til markedsdialog - E10 Evenes Flyplasskryss19.5.2025 14:08:11 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen inviterer entreprenører og rådgivere til markedsdialog 11. juni kl. 12 -14 på Quality Hotel Harstad. Deltakelse kan skje ved fysisk oppmøte eller du kan delta digitalt.
Vegvesenets prioriteringer av store veiutbygginger19.5.2025 09:05:00 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen prioriterer tre store utbyggingsprosjekt i Vestland, Finnmark og Rogaland på topp.
Utsatt oppstart for reparasjonsarbeider E6 Langnesberga16.5.2025 18:56:38 CEST | Pressemelding
Den planlagte oppstarten mandag 19. mai for reparasjonsarbeidene utsettes i første omgang til torsdag 22. mai. Det kan bli ytterligere forsinkelser.
Bruvedlikehold påvirker trafikken i Oslo-området16.5.2025 13:17:10 CEST | Pressemelding
Mange eldre brukonstruksjoner på E6, E18 og rv. 150 står overfor omfattende vedlikeholdstiltak i årene fremover. Dette vil merkes i trafikken.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom