Transportbudsjett uten tiltak
Regjeringens forslag for statsbudsjett for 2024 fortsetter alle større igangsatte prosjekter innen både jernbane og sjøfart, men budsjettforslaget mangler ambisjoner. Vedlikeholdsetterslepet for jernbanen øker ytterligere og krafttaket for maritim transport uteblir.
- Det er bekymringsfullt at når transportsystemet i Norge ligger med brukket rygg etter ekstremværet Hans, så tar det ingen krafttak for å gjøre oss mer robuste for fremtiden, sier Jahn Cato Bakken, nestleder i Norges Sjømannsforbund og leder av Godsalliansen.
Dovrebanen ble delt i to da jernbanebrua ved Ringebu ble ødelagt av ekstremværet Hans i august. Jernbanekapasiteten mellom Oslo og Trondheim har vært svært begrenset siden det, og det vil ta tida å få opp en ny bro. Til tross for at forekomstene av ekstremvær vil øke i årene som kommer tar ikke regjeringen grep for å gjøre oss mer robuste.
- At vedlikeholdsetterslepet på jernbanene vil øke enda mer neste år enn det har gjort i år er rett og slett uansvarlig. At det heller ikke tas noe krafttak på infrastruktur for sjøfarten gjør at vi vil fortsette å være sårbar for brudd i transportsystemet vårt, sier Bakken.
Både Kystverket og Jernbanedirektoratet har en lang liste med vedlikeholds- og utbedringsprosjekter som trenger finansiering. Å utbedre farleder, havner, godsterminaler og jernbanenettet ville transportsystemet kunne blitt mer robust og hatt mindre nedetid.
- Det er gledelig at påbegynte prosjekter fullføres, men vi etterspør fremgang med viktige prosjekter som utbedring og elektrifisering av Solør- og Rørosbanen, bedre sammenkobling av havner som Drammen, Narvik og Bodø med jernbanenettet, dobbeltspor på Ofotbanen og en voksende liste med vedlikeholdsprosjekter, sier Bakken.
Jernbane og havner binder Norge sammen og har en viktig beredskapsfunksjon. En ny sikkerhetspolitisk situasjon, sammen med nylige erfaringer med både pandemi og ekstremvær burde sette samfunnssikkerhet høyere på agendaen i transportpolitikken.
- Det er vanskelig å forstå at beredskap og robusthet i transportsektoren ikke har satt et tydeligere preg på dette statsbudsjettet. Hvis vi ikke skal satse nå, når da? Avslutter Bakken.
Nøkkelord
Kontakter
Jørn Sund-HenriksenRådgiverGodsalliansen
Tel:+4795161741jsh@godsalliansen.noGodsalliansen
Godsalliansen er en sammenslutning av 13 aktører innen sjø-, jernbane og veitransport som arbeider for en mer bærekraftig transportpolitikk.
Følg pressemeldinger fra Godsalliansen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Godsalliansen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Godsalliansen
Lite nytenking i Nasjonal transportplan22.3.2024 16:02:45 CET | Pressemelding
- Det er beklagelig at Nasjonal transportplan i så stor grad følger tidligere planer, uten tydelige grep for å endre kurs når det gjelder klima, naturinngrep og ønsket samfunnsutvikling i transportsektoren, sier Jahn Cato Bakken, leder i Godsalliansen og nestleder i Norsk sjømannsforbund.
Ny global naturavtale må føre til endringer i transportpolitikken20.12.2022 16:44:41 CET | Pressemelding
I går ble 196 land enig om en global naturavtale på et toppmøte i Montreal i Canada. Naturen har fått sin «Paris-avtale». Det forplikter alle verdens land, også Norge, til å gjøre endringer. I Norge vil det være særlig viktig å gjøre endringer i måten vi gjør samferdselsutbygginger på.
Stø kurs i samferdselspolitikken6.10.2022 15:06:55 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2023 hadde ingen vesentlige kutt i satsingen på jernbane og sjøtransport, og satsingen på godsoverføringsprogrammene opprettholdes.
Revidert nasjonalbudsjett en tapt mulighet for transportsektoren12.5.2022 20:54:12 CEST | Pressemelding
Regjeringens forslag til revidert nasjonalbudsjett hadde ingen større endringer i transportpolitikken. Dette er nok en tapt mulighet til å gjøre transportsystemet i Norge mer bærekraftig. Norge skal oppnå betydelige kutt i klimautslippene fra transportnæringen innen 2030.
Hurdalsplattformen tar samferdselsplanleggingen tilbake til politikken13.10.2021 16:10:53 CEST | Pressemelding
Det er flere gode tiltak for godstrafikken i Hurdalsplattformen. Spesielt gledelig er en tydelig ambisjon om å få mer gods over fra vei til sjø og bane. Plattformen tar har også klare mål om å forbedre infrastrukturen for både jernbane- og sjøtransport.