Stø kurs mot mer for pengene
Nye Veier kan redusere omfanget av investeringene med 51 milliarder kroner, og samtidig sikre det meste av nytten for trafikantene. Selskapet har analysert hva som er de viktigste utfordringene på våre veier. Disse analysene er grunnlaget for å løse de viktigste utfordringene med lønnsomme tiltak først.

Nye Veier foreslår flere grep for å redusere kostnadene og øke nytten på mange av de veiene selskapet har ansvar for. Det foreslås blant annet å endre løsningen for utvikling av E6 mellom Øyer og Otta i Gudbrandsdalen og ny løsning for utvikling av E6 mellom Åsen og Steinkjer i Trøndelag. For begge veiene foreslår Nye Veier å bygge ut de delene av veiene som løser de viktigste utfordringene.
Dette er noen av vurderingene i våre innspill til den kommende nasjonale transportplan. Samferdselsdepartementet fikk i dag en oppdatert vurdering av porteføljen fra Nye Veier.
- Det er satt spesifikke mål for den kommende nasjonale transportplanen. Vi må forbedre hvordan vi planlegger og utfordret etablerte sannheter. Mindre penger tilgjengelig, gjør at vi må få mer ut av pengene, bruke mer av eksisterende veier og hele tiden søke ny kunnskap og utvikle nye metoder, sier Anette Aanesland, som er administrerende direktør i Nye Veier.
Gode resultater
Nye Veier har levert gode resultater. På de veiene som er åpnet har selskapet til nå redusert kostnadene med 6,3 milliarder kroner. Det tilsvarer en reduksjon på 17 prosent sammenlignet med estimatene som forelå da selskapet overtok veiene.
Fra og med 2025 har selskapet en samling av strekninger med en gjenstående ramme, som er estimert til 175 milliarder kroner. For å få gjennomført bygging av disse veiene i løpet av de neste 20 årene er det behov for å forbedre og utfordre fremtidens samferdsel. I arbeidet med Nasjonal transportplan er det funnet muligheter til å redusere omfanget med opp mot 51 milliarder kroner.
- Det er mulig for eksempel å bygge smartere og smalere. Vi mener det er lurt å gjenbruke eksisterende veier der hvor det er effektivt og gir god måloppnåelse. Vi tror det er mulig å utfordre og forbedre planleggingen og byggingen av veiene der det ikke er vedtatt reguleringsplaner. Estimatene er basert i hovedsak på storskala bygging. Dette gir et stort potensial til å bedre den samfunnsøkonomisk lønnsomhet. Samtidig kan vi bidra til å nå de fem målene som er satt for den kommende nasjonale transportplanen, sier Aanesland.
Større andel til vedlikehold
Når flere veier åpnes de neste årene vil drift og vedlikehold ta en større del av Nye Veiers tilgjengelige finansiering. Hvis drift og vedlikehold skal finansieres gjennom selskapets eksisterende finansiering får det konsekvenser for veiene som nå planlegges og senere skal bygges. De veiene som nå planlegges for fremtiden må nedskaleres med cirka 39 milliarder kroner, eller omtrent 20 prosent.
- Nye Veiers mulighet til å prioritere bygging av flere nye veier er begrenset de neste årene. Vi har forpliktet store pengesummer til de veiene som er under bygging. Pluss at flere store kontrakter for bygging og utbedring av veiene skal signeres i løpet av de neste månedene og 2024. Da har vi bundet opp pengene. Dette er finansiering vi får gjennom statsbudsjett og bompenger fra veiene som er åpnet, forklarer Aanesland.
Da Nye Veier ble opprettet skulle finansieringen dekke kostnadene med å bygge veiene. Nå er det usikkert om denne rammen også skal dekke drift og vedlikehold. Hvis drift og vedlikehold skal finansieres innenfor den samme finanseringen, så er det ikke realistisk at selskapet skal bygge enda flere veier uten ekstra finansiering.
Dette er en av flere konklusjoner i den oppdatert leveransen til Samferdselsdepartementet og Nærings- og fiskeridepartementet datert 3. oktober.
Kontakter
Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Anette AaneslandAdministrerende direktørNye Veier
Tel:+47 951 20 546anette.aanesland@nyeveier.noBilder

Lenker
Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Norsk veiprosjekt gir verdifull kunnskap om EU-taksonomien24.10.2023 05:00:00 CEST | Pressemelding
For første gang har et større veiprosjekt i Norge blitt analysert i lys av EUs kriterier for bærekraft. Analysen gir viktig kunnskap om fremtidens økonomiske virkelighet i det europeiske markedet.
Skanska og Syltern skal bygge ny E6 i Trøndelag20.10.2023 16:15:41 CEST | Pressemelding
Nye Veier har innstilt arbeidsfellesskapet Skanska Norge AS og Johs. J. Syltern AS sammen med rådgiver Rambøll, for prosjektering og bygging av ny E6 mellom Berkåk og Vindåsliene i sørlige del av Trøndelag.
Nye Veier starter rassikring av riksvei 1313.10.2023 04:30:00 CEST | Pressemelding
Nye Veier har besluttet å sende ut sin aller første konkurranse for utbedring av riksvei 13. Arbeidet kan starte høsten neste år.
Nye Veier sender ut den første konkurransen på E6 Ranheim-Værnes4.10.2023 10:47:04 CEST | Pressemelding
Nye Veier har besluttet å sende ut den første konkurransen på strekningen Ranheim-Værnes i slutten av oktober/ begynnelsen av november. Den første konkurransen vil omfatte ferdigstillelse av strekningen Ranheim til og med Svebergkrysset – en strekning på ca 15 km.
Ordførere sprengte seg gjennom Forbordsfjellet31.8.2023 17:58:11 CEST | Pressemelding
Veiprosjektet E6 mellom Kvithammar og Åsen i Trøndelag har nådd en viktig milepæl. Prosjektets lengste tunnel, gjennom Forbordsfjellet, har hatt gjennomslag. Den siste salven ble skutt av ordførerne Eli Arnstad i Stjørdal kommune og Anita Sand i Levanger kommune.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom