Coops kunder velger miljøvennlig – plastposesalget stuper videre!
Etter to måneder med økt plastposepris, har Coops kunder omfavnet handlenett og avfallsposer på rull, til fordel for plastposen.

– Endringene vi nå ser når det gjelder plastposeforbruk er oppsiktsvekkende og svært gledelig! Hurra for kundene våre, sier leder for bærekraft i Coop Norge, Siri Krona Johnsen.
Tirsdag 1. august ble prisen på plastposer justert til 4,25 kroner, etter at kontingenten til Handelens Miljøfond ble doblet fra én til to kroner, som et av mange tiltak for å redusere plastposeforbruket. Etter to måneder med økt pris har salget av plastposer i Coops butikker gått ned med 32 prosent, sammenlignet med samme to måneder i fjor.
Kundene velger alternativene
Som erstatning for plastposene velger kundene nå handlenett og avfallsposer på rull. Salget av handlenett har gått opp med over 400 prosent de to siste månedene. På oppdrag fra Handelens Miljøfond har Norsus – Norsk institutt for bærekraftsforskning vurdert de ulike «bærealternativene» med hensyn til miljøbelastning, basert på oppdatert kunnskap og norske forhold. Handlenett og avfallsposer på rull kommer ut som den beste løsningen for både miljøet og for lommeboka.
- Kundene har med andre ord fått med seg anbefalingene og velger riktig. Dette er veldig moro. Gjennom medlemskapet i Handelens Miljøfond har vi forpliktet oss til å bidra til at kundene reduserer plastposeforbruket til 40 poser per innbygger innen 2025. Det innebærer en reduksjon på omtrent 70 prosent. Det vil være krevende, men med den nedgangen vi nå opplever, ser det veldig lovende ut, fortsetter Krona Johnsen.
Det store posekuttet
- Handelens Miljøfond og medlemmene starter nå kampanjen “Det store posekuttet”. Den vil inneholde tips, råd, anbefalinger og forklaringer som forhåpentlig bidrar til at enda flere kunder husker å ta med seg handlenettene til butikken, som jo er det beste for både miljøet og lommeboka, avslutter en begeistret Krona Johnsen.
Les om kampanjen på https://posekuttet.no/
Nøkkelord
Kontakter
Knut LutnæsSeniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2,3 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
Extra forventer å selge over én million jordbærkurver før 17. mai: - Dette er jo helt spinnvilt!16.5.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Coop opplever rekordstor etterspørsel etter jordbær i forkant av 17. mai, og Extra forventer å selge over én million kurver før nasjonaldagen. Totalt regner Coop med å selge 750 tonn jordbær til en verdi på nærmere 50 millioner kroner i mai.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom