Coops kunder velger miljøvennlig – plastposesalget stuper videre!
Etter to måneder med økt plastposepris, har Coops kunder omfavnet handlenett og avfallsposer på rull, til fordel for plastposen.
– Endringene vi nå ser når det gjelder plastposeforbruk er oppsiktsvekkende og svært gledelig! Hurra for kundene våre, sier leder for bærekraft i Coop Norge, Siri Krona Johnsen.
Tirsdag 1. august ble prisen på plastposer justert til 4,25 kroner, etter at kontingenten til Handelens Miljøfond ble doblet fra én til to kroner, som et av mange tiltak for å redusere plastposeforbruket. Etter to måneder med økt pris har salget av plastposer i Coops butikker gått ned med 32 prosent, sammenlignet med samme to måneder i fjor.
Kundene velger alternativene
Som erstatning for plastposene velger kundene nå handlenett og avfallsposer på rull. Salget av handlenett har gått opp med over 400 prosent de to siste månedene. På oppdrag fra Handelens Miljøfond har Norsus – Norsk institutt for bærekraftsforskning vurdert de ulike «bærealternativene» med hensyn til miljøbelastning, basert på oppdatert kunnskap og norske forhold. Handlenett og avfallsposer på rull kommer ut som den beste løsningen for både miljøet og for lommeboka.
- Kundene har med andre ord fått med seg anbefalingene og velger riktig. Dette er veldig moro. Gjennom medlemskapet i Handelens Miljøfond har vi forpliktet oss til å bidra til at kundene reduserer plastposeforbruket til 40 poser per innbygger innen 2025. Det innebærer en reduksjon på omtrent 70 prosent. Det vil være krevende, men med den nedgangen vi nå opplever, ser det veldig lovende ut, fortsetter Krona Johnsen.
Det store posekuttet
- Handelens Miljøfond og medlemmene starter nå kampanjen “Det store posekuttet”. Den vil inneholde tips, råd, anbefalinger og forklaringer som forhåpentlig bidrar til at enda flere kunder husker å ta med seg handlenettene til butikken, som jo er det beste for både miljøet og lommeboka, avslutter en begeistret Krona Johnsen.
Les om kampanjen på https://posekuttet.no/
Nøkkelord
Kontakter
Knut LutnæsSeniorrådgiver kommunikasjon og myndighetskontakt i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2,3 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekalling av Smak Gorgonzola fra Coop23.7.2024 13:42:14 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake Smak Gorgonzola Piccante 200 gram på grunn av mistanke om listeria. Produktet er fjernet fra butikkene.
Runar Leite blir ny styreleder i Coop Norge7.6.2024 10:32:19 CEST | Pressemelding
Årsmøtet i Coop Norge har valgt Runar Leite som ny styreleder. En prioritert oppgave blir å følge opp arbeidet med ny strategi frem mot 2030.
Medaljedryss til Coop under NM i kjøtt – forventer grillrekord til helgen15.5.2024 12:31:10 CEST | Pressemelding
Coops egne merkevarer stakk av med 24 medaljer og prisen Årets stjerneskudd under kjøttbransjens NM-kåring. Sommervær i store deler av landet, kombinert med nasjonaldag og pinse, gjør at Coop forventer rekordomsetning på grillmat denne helgen.
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom