KVU Nord-Norge: Viktig for hele Norge

I konseptvalgutredning (KVU) Nord-Norge har Statens vegvesen, Avinor, Kystverket og Jernbanedirektoratet i samarbeid kartlagt hvilke behov landet har for at veiene, luftfarten, sjøfarten og jernbanen skal være i stand til å håndtere utfordringene fram mot 2060.
Dette er en grundig prosess som utreder mulighetsrommet for Nord-Norge. Grunnlaget for levende og bærekraftige lokalsamfunn må være til stede for både å forvalte de enorme ressursene som finnes i nord og ivareta Forsvarets og beredskapsmessige behov.
Tiltakspakke som inngår i alle konsepter
KVU Nord-Norge analyserer fire alternative konseptuelle valg. Alle har en felles tiltakspakke som er estimert til 100 milliarder kroner. I tillegg vurderes fire alternative konsepter for å optimalisere transporten:
- Konsept 1: Forbedring av vei og jernbane: 77 mrd.kr + 100 mrd.kr.
- Konsept 2: Ny jernbane mellom Narvik og Tromsø: 166 mrd.kr. + 100 mrd.kr.
- Konsept 3: Ny fergefri vei mellom Fauske og Tromsø: 118 mrd.kr. + 100 mrd.kr
- Konsept 4: Ny jernbane mellom Fauske og Tromsø: 271 mrd.kr. + 100 mrd.kr.
Anbefalingen fra utredningen er å kombinere konsept 1 med ny innfartsvei til Tromsø fra konsept 3. Til sammen er estimert kostnad for anbefalt konsept da 184 mrd. kr.
- Disse KVU-ene er ikke investeringsplaner. Det er utredninger som peker på utfordringer og problemer transporten i nord står overfor, og vi kommer med løsningsforslag. Prosjektene i tiltakspakken og i konseptene må prioriteres med tanke på gradvis gjennomføring sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Endret sikkerhetspolitisk situasjon
En annen faktor er den siste tidens endrede sikkerhetspolitiske situasjon. Og utløst av det; Finlands inntreden i NATO og Sveriges mulige medlemskap. Dette vil endre Forsvarets behov for transportkorridorer i Nord-Norge.
– Vi har vurdert tiltak for å ivareta Forsvaret. Vi har kyst og havner med direktetilgang til Atlanterhavet. Det har ikke naboene våre, sier fungerende kystdirektør Per Jan Osdal.
– Derfor er det viktig at korridorene mot øst er tilgjengelige, har tilstrekkelig kapasitet, og er forutsigbare, fortsetter Osdal.
Pålitelig flytilbud og åpne veier
Tilgjengelighet og forutsigbarhet er også stikkord fra den brede medvirkningen i prosessen. Dette inkluderer innspill fra ordførere, statsforvaltere, fylkeskommuner, næringsliv, ungdom, reindriftsutøvere og Sametinget, som alle har bidratt til å avdekke de faktiske behovene i landsdelen.
For folk flest i nord, og spesielt i Finnmark, er flytilbud- og priser og vinteråpne veier sentralt. Det er lange avstander og heftig vær. Skal du bo i nord, så må du kunne besøke familien og venner andre steder til en akseptabel pris.
– Kort fortalt er det aller viktigste at du vet at du kommer fram dit du skal. Da må infrastrukturen fungere og flytilbudet være tilgjengelig for befolkningen i Nord-Norge og tilreisende, sier Anders Kirsebom, konserndirektør for regionale lufthavner i Avinor.
FAKTABOKS:
KVU Nord-Norge er en konseptvalgutredning som tar for seg helheten i transportsystemet i Nord-Norge, og er gjennomført av Statens vegvesen, Avinor, Kystverket og Jernbanedirektoratet i samarbeid.
Jernbanedirektoratet har gjennomført KVU Nord-Norgebanen, som skal vurdere jernbane på strekningen mellom Fauske og Tromsø, med mulig sidelinje til Harstad. Vurderingene derfra inngår som en del av det samlede transportsystemet i KVU Nord-Norge.
Begge utredningene er basert på et felles kunnskapsgrunnlag og leveres samtidig til samferdselsministeren 27. september 2023.
Kontakter
Tor-Einar SchøningSenior kommunikasjonsrådgiverTransport og Samfunn
Kommunikasjonsrådgiver for Transport Nord, med spesielt ansvar for Konseptvalgutredning Nord-Norge.
Pressevakt Vegdirektoratet
* Vegdirektør
* Transportregelverk
* Teknologiutvikling
* Forhandlinger bypakker
* Overordnet styring og ledelse av Statens vegvesen
* Pressevakt også for divisjonene IT og Fellesfunksjoner
Bilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Sikring av Strindheimtunnelen og utbedring av Trønderbanen: Bruk kollektivtransport og alternative ruter9.5.2025 15:34:42 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen og Bane NOR oppfordrer til bruk av kollektivtransport og alternative ruter når det skal gjennomføres sikringsarbeider for Strindheimtunnelen og modernisering av Trønderbanen parallelt.
Her skal Vegvesenet hindra flaum i framtida9.5.2025 14:26:43 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen skal byta ei stikkrenne på rv. 13 Verken for å unngå framtidige flaumar.
Stenger E10 ved Sæter i Hårvika to netter i mai9.5.2025 12:09:59 CEST | Pressemelding
E10 ved Sæter mellom Lødingen og Tjeldsundbrua må stenges helt natt til 14. og natt til 15. mai grunnet vegarbeid. Det er ingen omkjøringsmulighet ved arbeidsstedet.
Ekspertutvalg har gransket Morskogen-skredet i februar8.5.2025 10:22:03 CEST | Pressemelding
Ekspertutvalget mener kravene til geologisk oppfølging av veiskjæringer må bli bedre.
Nattestengjer E16 Åsbrekkegjelet-Skromle bru til 20. juni7.5.2025 11:00:58 CEST | Pressemelding
Statens vegvesen må ta opp att nattestenginga ved Kvarmakløvet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom