Mør lokalmatprodusent vinner den regionale BU-prisen for Troms og Finnmark
Bærekraftig matproduksjon basert på lokale råvarer av høy kvalitet ble en vinnerformel for Mør lokalmatprodusent fra Lilleelva gård i Vadsø.

Regionsvinneren av BU-prisen i Troms og Finnmark viser hva som går an å få til om man har ungt pågangsmot og ikke gir seg. Med utgangspunkt i et mindre sauebruk har de på kort tid etablert et eget varemerke og oppført produksjonslokaler for videreforedling av kjøtt fra egne og andres dyr. Målet er lokalprodusert mat med høy kvalitet og bærekraftig produksjon.
Sindre og Kristina Storegraven kjøpte gården i 2018, uten noe erfaring fra landbruk fra før. De har brukt mye arbeid og egne midler på å få gården i orden, øke produksjon og utvikle bedriften. Paret har gjennom sin innovative tilnærming klart å utnytte gårdens og landbrukets ressurser på en spennende og lønnsom måte.
- Det er flott å få anerkjennelse av alt arbeidet vi har lagt ned. Å fortelle alt om hva og hvor mye som arbeid som legges i dette, tror jeg blir vanskelig for de fleste å ta inn over seg. Det er lagt inn så mye innsats som overhode er mulig, sier Sindre.
Mør lokalmatprodusent
Under det egne varemerket Mør lokalmatprodusent lages det produkter av lam, storfe og rein. Produktene selges lokalt, til restauranter og lokale markeder. Sindre samarbeider med andre lokale foretak, og mange er nok kjent med Vadsøburger med det karakteristiske burgerbrødet med Mør-logo bakt av Hildonens bakeri.
For å sikre tilgangen på kortreiste råvarer har gården nylig investert i et nytt bygg for ammeku. I dette prosjektet samarbeider Mør med en annen lokal bedrift i Vadsø har fått kontrakt med Vegvesenet for å makulere alle papirer. Papiret, som i utgangspunktet skulle kjøres ut av landet som avfall for brenning, blir i stedet brukes som strø til dyrene på gården. Dette kjennetegner tankegangen i bedriften: å tenke nytt og fange de mulighetene som dukker opp. I tillegg får Mør reststoff fra det lokale ølbryggeriet og bruker det som fôr til dyrene sine. Lilleelva Gård utnytter egne og lokale produkter, tenker bærekraft og gjennomføring.
- Innsatsen er imponerende
- Lilleelva gård har tatt utgangspunkt i gårdens kjernevirksomhet og sett på hvordan bedriften kan få et verdiløft med de rette investeringene. De har etablert et eget varemerke og med aktiv profilering så bygger de omdømme for både tradisjonelt landbruk og tilleggsnæring. Bedriften har et uttalt fokus på sirkulær økonomi der restprodukter fra andre går inn i produksjonen og holder kostnader nede. Innsatsen er imponerende og de er en stor inspirasjon for det fremtidige landbruket i regionen, sier regiondirektør Øyvind Enstad Haga, Innovasjon Norge Arktis.
Innovasjon Norge deler hvert år ut Bedriftsutviklingsprisen (BU-prisen) i landbruket på oppdrag fra Landbruks- og matdepartementet. BU-prisen er en bedrifts- og næringsutviklingspris for de som har etablert en vellykket bedrift eller næring med basis i bygdenes og landbrukets ressurser. De regionale kandidatene går så videre og kan vinne den nasjonale BU-prisen på 250.000 kroner.
Kontakter
Herman RingstadKommunikasjonsrådgiver
Tel:480 40 535herman.ringstad@innovasjonnorge.noBilder

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Enorm respons fra næringslivet på Innovasjon Norge-kontor i Kyiv10.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske bedrifter vil være med å gjenoppbygge Ukraina og hjelpe landet med å forsvare seg. Etter 5 måneder tilstede i Ukraina opplever Innovasjon Norge stor pågang fra norsk næringsliv.
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom