Statens vegvesen

Ny metode kutter kraftig i CO2 utslipp fra vegbygging i myr

Del
I løpet av et halvt år boret entreprenøren ned 20.000 betongpæler ned i en 450 meter lang og 20 meter djup myr på Hadeland. Metoden kutter CO2 utslipp med mer enn 30 prosent, sammenlignet med tradisjonell vegbygging.
Byggeleder Tor Iver Steig og Mats Eriksson i Soil Mixing Group med fulgte med i arbeidet med å lage myrpeler på ny Rv. 4 på Hadeland. (Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen)
Byggeleder Tor Iver Steig og Mats Eriksson i Soil Mixing Group med fulgte med i arbeidet med å lage myrpeler på ny Rv. 4 på Hadeland. (Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen)

Meter for meter vispet boreriggen sement ned i den inn til  20 meter djupe dyra på Hadeland. Systematisk styrte operatøren fra svenske Soil Mixing Group boreriggen i et nøye planlagt mønster i et område på 30 meter ganger 450 meter. Målet var å sikre et stabilt fundament for den nye motorvegen på riksveg 4.

Det omfattende arbeidet med å stabilisere myra skjedde i løpet av fem hektiske måneder i 2022. Med siste betongpælen på plass, ble det kjørt på et to meter tjukt lag med steinmasser og fiberduk for å presse myrsementpælene på plass.

Første gang

Byggeleder Tor Iver Steig i Statens vegvesen sier den nye metoden med å bygge veg gjennom myr ser ut til å fungere meget bra. Det er første gang metoden med å vispe sement ned i myr ved vegbygging blir brukt i Norge og Skandinavia. Tidligere er den brukt i områder med kvikkleire og annen leire.

- Sammenlignet med å bygge en betongbru over myra, eller grave ut myrmasse, slipper vi ut minst 30 prosent mindre CO2, sier Steig.

Han mener det lar seg gjøre å kutte utslippene med mer enn dette.

- Vegvesenet har sammen med andre offentlige byggherrer utviklet teknologi som kutter CO2 utslippene fra grunnforsterkning med 40-60 prosent gjennom arbeidet med prosjektet KlimaGrunn, sier Steig.

Han har vært spent på om sementpælene ville stabilisere seg. Enkelte steder måtte entreprenørfelleskapet Hæhre/Isachsen erstatte noe steinmasser med lettere glassbetong for å redusere presset.

Det er rådgivningsselskapet COWI som har prosjektert den nye metoden

- Metoden er ett resultat av at Statens vegvesen legger til rette for bærekraftige løsninger med fokus på reduksjon av CO₂, sier prosjektdirektør Frode Geir Bjørvik i COWI.

Sammen med Soil Mixing Group og Hæhre/Isachsen har Cowi jobbet fram den bærekraftige løsningen som gir gode resultater i praksis.

- Vi kan utvikle erfaringene fra Hadeland videre i nye prosjekter, sier Bjørvik.

Åpner før tiden

Nå er strekningen på Rv. 4 Roa-Gran asfaltert, og klar for vegåpning i månedsskiftet oktober/november. Det er en måned tidligere enn planlagt.

Det er brukt 9.000 tonn sement i arbeidet med å stabilisere myra på Roa. Sement er en klimaversting med store CO2 utslipp i produksjonen. Likevel går CO2 regnskapet i solid pluss på grunn av myras fantastiske egenskap som CO2-lager.

- Målinger viser at sementpælene ikke punkterer myra. Pælene er satt ned med en meters avstand. De presser myrmassene sammen uten at de slipper ut CO2 i særlig grad, sier ytremiljø rådgiver Even Stensrud i Statens vegvesen.

90.000 kubikkmeter

Alternativet med å bygge betongbru ville økt CO2-utslippene enormt. Entreprenøren måtte ha fjernet 90.000 kubikkmeter CO2 lagrende myrmasser hvis de skulle ha gravd ut myra og kjørt på steinmasser.

- Den siste metoden ville vært mer utfordrende. Det ville vært krevende å kjøre bort 9.000 lastebillass med myr, sier Stensrud.

Vegvesenet har etablert et måleprogram hvor de skal overvåke myra.

- Vi skal se hvordan vegen påvirker myr og vann i nærheten. Foreløpig er målingene fine, sier Stensrud.

- Hvor dyrt er det å bygge veg på sementpeler sammenlignet med masseutskifting og brubygging?

- Vi regnet det til å være noe dyrere. Samtidig viste myra seg å være dypere enn det vi hadde beregnet, sier Steig.

Vekker interesse

Myr-arbeidet i Rv.4 prosjektet vekker interesse. Det er flere som vil vite mer om erfaringene Vegvesenet har gjort. Det kommer derfor til å bli laget en erfaringsrapport.

Ytre miljørådgiveren i Vegvesenet tror bruk av myrpæler kan bli en foretrukket metode når det må bygges veg gjennom myr.

- Vi må knuse noen egg når veg gjennom myr er den beste løsningen etter en totalvurdering. Vi klarer ikke å unngå at plantelivet blir ødelagt der vi fører fram vegen. Samtidig gjøre metoden at vi ikke ødelegger myrmassene videre nedover. Slik klarer vi i stor grad å bevare karbonlageret i stor grad, sier ytre miljørådgiver Even Stensrud.

Kontakter

Bilder

Byggeleder Tor Iver Steig og Mats Eriksson i Soil Mixing Group med fulgte med i arbeidet med å lage myrpeler på ny Rv. 4 på Hadeland. (Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen)
Byggeleder Tor Iver Steig og Mats Eriksson i Soil Mixing Group med fulgte med i arbeidet med å lage myrpeler på ny Rv. 4 på Hadeland. (Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen)
Last ned bilde
Det første gang teknologien brukes til å stabilisere vegtraseer i Skandinavia. Metoden bevarer myra som CO2 lager. (Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen)
Det første gang teknologien brukes til å stabilisere vegtraseer i Skandinavia. Metoden bevarer myra som CO2 lager. (Foto: Per Kollstad/Statens vegvesen)
Last ned bilde
Myrpælene blir vispet ned for å stabilisere grunnen. (Illustrasjon: Jon Opseth/Statens vegvesen)
Myrpælene blir vispet ned for å stabilisere grunnen. (Illustrasjon: Jon Opseth/Statens vegvesen)
Last ned bilde

Om Statens vegvesen

Statens vegvesen
Statens vegvesen
Postboks 1010 Nordre Ål
2605 Lillehammer

22 07 30 00http://www.vegvesen.no

Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.

Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye