Yrkessjåfører fortviler- Kystriksveien forfaller

-Kystriksveien gjennom Nordland markedsføres som en av landets vakreste veistrekninger. Men for oss som bruker den daglig er det ikke den fine naturen, men dårlig vedlikehold, smale veier og rasfare som preger strekningen. Nå må fylkestinget som eier ta ansvar, sier Svein Roger Skoglund, leder i Yrkestrafikkforbundet avdeling Nordland.

Skoglund sier at medlemmene hans opplever mange farlige situasjoner nesten daglig.

-Det skjer ulykker og nesten-ulykker hver eneste dag på strekningen. Yrkessjåførene kjører med hjertet i halsen hver eneste dag i frykt for hva som kommer mot dem rundt neste sving. Noen steder er veien så smal og dårlig vedlikeholdt at to vogntog ikke klarer å passere hverandre.

-Dessverre har det vært flere dødsulykker på strekningen de siste årene. Vi har en nullvisjon for trafikkdrepte i Norge. Men den kommer vi aldri til å nå hvis vi ikke får løftet veistandarden, sier han.

Nå krever Skoglund at fylkeskommunen tar grep.

-Det kan virke som om mange tror at kystriksveien fortsatt er en riksvei og at det fortsatt er statens ansvar.  Det er det ikke. Nå må fylkeskommunen ta ansvar for veien sin og gjøre den trygg for både oss som kjører den daglig og alle turistene som besøker oss om sommeren, sier Skoglund.

Politikerne klar over tilstanden

I en spørreundersøkelse blant kommune- og fylkestingspolitikerne gjennomført av Norgesbarometeret for Yrkestrafikkforbundet, svarer bare 1 % av politikerne i Nord-Norge at de er fornøyde med eget fylkes prioritering av vedlikehold av veinettet. Dette opprører Skoglund.

-Undersøkelsen viser at politikerne både er klar over tilstanden på fylkesveiene og at de innser at de forvalter veiene sine for dårlig. Da er det vel bare å gjøre noe med det og prioritere det høyere, sier han.

Svein Roger SkoglundYTF Nordland

Tel:92863006