Bedre utvikling for Polaris Media, men fortsatt svakere driftsresultat enn fjoråret

Driftsresultatet for Polaris Media i andre kvartal var lavere enn fjoråret drevet av de makroøkonomiske forholdene og reduserte annonseinntekter. Konsernet ser allikevel en positiv resultatutvikling sammenlignet med første kvartal.

—Vi har hatt en utfordrende første halvdel av året med svakere finansielle resultater. Kostnadsveksten holder seg lav takket være de tiltakene vi satte i gang tidlig i år, men det er behov for ytterligere tiltak som blir igangsatt fortløpende, sier konsernsjef Per Axel Koch.

I andre kvartal hadde Polaris Media en underliggende EBITDA på MNOK 78. Dette er en nedgang på 20% fra samme kvartal i 2022, men er samtidig en bedre utvikling enn i første kvartal, da resultatnedgangen var på 60%. God kostnadskontroll til tross for høy generell prisvekst og høyere papirpriser gjør at konsernets driftskostnader økte med kun 1% i andre kvartal sammenliknet med samme periode i fjor justert for valutaeffekter.

Verdiutviklingen på konsernets aksjepost i Finn.no AS (10% eierandel) var stabil i andre kvartal. Aksjeposten er ved utgangen av kvartalet verdsatt til i underkant av 3,1 milliarder kroner.

Kostnadstiltak nødvendig for å møte endrede rammebetingelser

Konsernet har i løpet av året iverksatt flere kostnadstiltak for å møte endrede rammebetingelser, og vil jobbe videre med nødvendige tilpasninger av driften.

—Vi må tilpasse oss markedsforholdene og gjør derfor nødvendige tiltak for å forbedre lønnsomheten. Dette har bidratt til å dempe kostnadsveksten i andre kvartal, og effektene av tiltakene vil gradvis øke i andre halvår 2023 og i 2024, sier Koch.

Nedgangen og usikkerheten i annonsemarkedet gjør at konsernet i høst iverksetter nye effektiviseringsprogram i den svenske delen av medievirksomheten, samtidig som økende besparelser realiseres i de norske mediehusene. Konsernet jobber i tillegg med å redusere kostnadene i papirverdikjeden. Trykkerivirksomheten har iverksatt et større arbeid med et effektiviseringsprogram inkludert vurdering av struktur, og distribusjonsvirksomhetene i begge land er også i gang med større arbeid med effektiviseringsprogram.

—Samtidig som vi tilpasser kostnadene, opprettholder vi viktige satsinger som skal gi oss vekst og sterkere posisjoner i årene fremover, fortsetter Koch.

Fortsatt god vekst i digitale brukerinntekter

Svakere utvikling i annonsemarkedet er hovedårsaken til resultatnedgangen sammenlignet med fjoråret. Nedgangen i totale annonseinntekter var på 8%, drevet av 14% fall i papirbaserte inntekter. Konsernets brukerinntekter økte med 4% sammenliknet med andre kvartal i fjor, drevet av 16% vekst i digitale inntekter. Antall heldigitale abonnement har økt 10% det siste året, fra 314 000 ved utgangen av andre kvartal i fjor til 346 000 i år.

—Det er gledelig å se at våre mediehus opplever vekst i digitale brukerinntekter. Dette er et klart tegn på at vår strategi fungerer. Nesten 60% av våre abonnenter velger nå det heldigitale tilbudet, og det er gledelig at flere av våre norske mediehus har rekordhøye abonnementstall, sier Per Axel Koch.

Rammebetingelsene i mediemarkedet fortsetter å være krevende. Målrettede satsinger innen teknologi og utvikling av digitale produkter og tjenester de siste årene, gjør at konsernet likevel er godt posisjonert for videre digital vekst. Hovedfokus vil fortsatt være den digitale transformasjonen i mediehusene. Målet er at de skal levere innhold av høy kvalitet og øke verdien av de digitale produktene for både abonnenter og annonsører.

—Digital vekst vil være nøkkelen til at våre mediehus kan fortsette å ivareta sitt samfunnsoppdrag, og vi legger stor vekt på digital produktutvikling, sier Koch.

Styrket posisjon i sør og vest

Forrige uke kunngjorde Polaris Media og Schibsted at de er enige om en avtale hvor Polaris Media kjøper 51 prosent av aksjene i mediehusene Vestnytt, Askøyværingen, Strilen, Bygdanytt, Øyposten og Randaberg 24. Schibsted vil fortsette som medeier i selskapene med 49% av aksjene. De seks mediehusene har rundt 70 millioner kroner i årsomsetning, og 23 000 abonnenter.

Mediehusene vil fra oktober 2023 inngå i regionen Polaris Media Vest, som etter oppkjøpet vil bestå av 10 lokale mediehus på Vestlandet. Polaris Media har også kommet til enighet om å kjøpe ut minoritetsaksjonærene fra tidligere Bladet Sunnhordland konsern, og har økt sin eierandel i Polaris Media Sør fra 65% til 87,5% etter delvis innløsning av mionoritetsaksjonærenes salgsopsjoner.

Polaris Media vil etter dette bestå av 79 mediehus i Norge og Sverige, med ca 620 000 abonnenter.

Kvartalsrapport for 2. kvartal kan lastes ned fra polarismedia.no/investorinformasjon