Polaris Media selger FINN-aksjer for 2,5 milliarder kroner
Polaris Media har inngått en avtale med Schibsted om salg av konsernets samlede aksjepost på 9,99 % i FINN.no AS. Salgsprisen er 2,5 milliarder kroner, med oppgjør i Schibsted-aksjer.
Transaksjonen gjennomføres ved at Polaris Media tegner seg for B-aksjer i Schibsted for 2,5 milliarder kroner gjennom en rettet emisjon. Tegningskursen for aksjene vil baseres på gjennomsnittet av daglig volumvektet kurs for Schibsteds B-aksje i perioden fra og med 19. april til og med 3. mai 2024. Basert på kursen hittil i beregningsperioden blir Polaris Media Schibsteds fjerde største aksjonær.
– Vi er meget godt fornøyde med at vi har kommet til enighet med Schibsted om denne transaksjonen. Dette løfter vår opprinnelige investering på 5 millioner kroner i FINN til et nytt nivå, der våre FINN-aksjer byttes mot aksjer i Schibsted ASA til en total transaksjonsverdi på 2,5 milliarder kroner, sier Per Axel Koch, konsernsjef i Polaris Media.
FINN ble etablert i 2000 av regionavisene Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, Fædrelandsvennen og Adresseavisen, som en felles satsing på nettbaserte rubrikkannonser. FINN har siden etableringen vokst til å bli Norges ledende markedsplass på nett.
– Verdiutviklingen i FINN har vært sterk, og investeringen har gitt oss som minoritetsaksjonær god finansiell avkastning. I løpet av vår eiertid har vi mottatt totalt omtrent 970 millioner kroner i utbytter og vederlag for nedsalg fra en eierandel på 11,36 % til 9,99 %, forteller Koch.
Konsernsjefen er fornøyd med at Polaris Media nå blir aksjonær i Schibsted.
– Med oppgjør i Schibsted-aksjer vil Polaris Media fortsatt ha en betydelig eksponering innen nettbaserte rubrikkannonser, men nå utvidet til det nordiske markedet gjennom Schibsted Marketplaces. I tillegg får vi med denne transaksjonen vekslet en illikvid posisjon i FINN med fullt likvide børsnoterte aksjer i Schibsted. Dette gir oss en sterk finansiell fleksibilitet til videreutvikling av Polaris Media som mediekonsern, avslutter Per Axel Koch.
Aksjene i FINN eies i dag av Polaris Medias heleide datterselskaper Adresseavisen AS (9,96 %) og Polaris Media Nord-Norge AS (0,03 %).
Transaksjonen er betinget av at Schibsteds generalforsamling, som avholdes i dag (26. april), fornyer fullmakten styret i Schibsted har til å utstede nye B-aksjer for et beløp inntil 10 % av B-aksjekapitalen.
For ytterligere detaljer om transaksjonen, vennligst se børsmelding publisert kl. 7.00 i dag. Børsmeldingen er tilgjengelig på: https://live.euronext.com/de/product/equities/NO0010466022-XOSL/company-information
Kontakter
Per Axel KochKonsernsjef
Tel:48120000per.axel.koch@polarismedia.noJørgen AuneCFO
Tel:95082656jorgen.aune@polarismedia.noFølg pressemeldinger fra Polaris Media
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Polaris Media på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Polaris Media
Resultatvekst for Polaris Media20.8.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Fortsatt sterk utvikling i inntekter fra digitale abonnement, reduserte kostnader og vekst i distribusjon av netthandelspakker gav resultatvekst for Polaris Media i andre kvartal.
Invitasjon til resultatpresentasjon 2. kvartal 2024 Polaris Media ASA13.8.2024 10:07:20 CEST | Pressemelding
Polaris Media ASA inviterer til presentasjon av konsernets resultater for andre kvartal 2024 tirsdag 20. august kl. 09.30 på Hotel Continental, Oslo.
Polaris Media ASA (POL) - Resultater 1. kvartal 20248.5.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding
Effektivisering og fortsatt sterk utvikling i inntekter fra digitale abonnement, gav resultatvekst for Polaris Media i årets første kvartal.
Invitasjon til resultatpresentasjon 1. kvartal 2024 Polaris Media30.4.2024 07:47:02 CEST | Pressemelding
Polaris Media ASA inviterer til presentasjon av konsernets resultater for første kvartal 2024 onsdag 8. mai kl. 09.30 på Hotel Continental, Oslo.
Resultatnedgang for Polaris Media i fjerde kvartal – men fortsatt digital vekst8.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Effektivisering og fortsatt digital vekst bidro til å dempe resultatnedgangen, men Polaris Media gikk ut av fjerde kvartal med et svakere resultat enn året før.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom