Dyrebeskyttelsen NorgeDyrebeskyttelsen NorgeDyrebeskyttelsen NorgeDyrebeskyttelsen Norge

Åpningsfest hos Norges første gratis veterinærklinikk

Torsdag 31. august inviterer Lisaklinikken Dyrebeskyttelsen Norge til åpningsfest med gatefest og omvisning i klinikkens lokaler på Grünerløkka i Oslo. Petter «Uteligger» Nyquist klipper snoren, det blir levende musikk og forfatter Anne Gry Blikom forteller om Lisa Kristoffersen og leser dikt.

På Lisaklinikken kan dyr av vanskeligstilte mennesker få nødvendig helsehjelp.

Viktig tilbud for å ivareta dyrenes velferd

Lisaklinikken Dyrebeskyttelsen Norge er Norges første veterinærklinikk som gir gratis veterinærhjelp til dyr av vanskeligstilte eiere.

- Vi er glade for at Dyrebeskyttelsen Norges landsmøte vedtok å bevilge midler til etablering av klinikken som et toårig prosjekt. Dette tiltaket er kjærkomment og mange dyr har allerede få hjelp slik at de slipper å gå med sykdom og smerte over lengre tid. Lisaklinikken er et godt sted for både dyr og mennesker, Sier Anne-Lise Skoie Risøen, sentralstyreleder i Dyrebeskyttelsen Norge.

Svært mange som har bidratt

Klinikken har allerede rukket å hjelpe mange firbente i løpet av sommeren, og opplever stor pågang fra dyreeiere som trenger hjelp med sine familiedyr. Smådyrklinikken på Grünerløkka er en fullverdig moderne klinikk, som kan behandle det aller meste av sykdommer hos familiedyr.

Givergleden har vært stor og svært mange, både private mennesker, bedrifter og dyreklinikker har donert penger og utstyr til klinikken. Ved klinikken jobber klinikksjef Caroline Holtet som drifter klinikken sammen med dyrepleier Rita Bækken. I tillegg har klinikken mange frivillige ildsjeler som hjelper til med alle mulige store og små oppgaver som må løses for at hjulene skal gå rundt. Klinikken tar også del i utdanning av veterinærstudenter. En gang i uka kommer studenter med lærer fra Veterinærhøgskolen på Ås for å ha praktisk undervisning. Dette gir god pasientsikkerhet og god undervisning.

- Min drøm har gått i oppfyllelse med Lisaklinikken. Jeg har jobbet som veterinær ved en vanlig dyreklinikk i dette område i mange år og det har vært vondt å se pasienter som ikke får hjelp fordi eier ikke kan betale. Å hjelpe disse dyrene har vært min hjertesak. Jeg er så glad for at Dyrebeskyttelsen Norge har satset på dette fantastiske prosjektet, sier Caroline Holtet ved Lisaklinikken.

Til ære for dyrevernspioneren Lisa Kristoffersen

Navnet på klinikken er ikke tilfeldig. Lisaklinikken Dyrebeskyttelsen Norge er oppkalt etter Lisa Kristoffersen, også kalt «Bikkje-Lisa» og «Kristianias våkne samvittighet». Lisa Kristoffersen var en pioner innen dyrebeskyttelse i Norge. Hun ble født på Sagene i 1833 og var opptatt av dyrevelferd hele livet. I 1907 stiftet hun foreningen Dyrebeskyttelsesforeningen Lisa Kristoffersens Minde. Denne fikk medlemmer fra hele landet. Lisa Kristoffersen var spesielt opptatt av arbeidshestens kår i Kristiania og hun var kjent for å være nådeløs mot kjørekarer som slo hesten sin. Lisa Kristoffersen fikk kongens fortjenstmedalje for sin innsats for dyrene i 1921. Lisaklinikken er i hennes ånd.

- Gjennom Lisaklinikken vil Dyrebeskyttelsen Norge få mulighet til å hjelpe mange flere dyr. Det er så godt å se hvor mye behandlingen betyr for dyrene og for eierne deres. Klinikken lever på donasjoner og gaver, vi håper den store givergleden vi har sett til nå, fortsetter slik at klinikken får økonomisk sikkerhet, sier Åshild Roaldset, veterinær og daglig leder, Dyrebeskyttelsen Norge.

Åpningsfesten finner sted i Toftes gate 68 A, torsdag 31. august fra kl. 12 – 15. Det blir gatefest og omvisning i Lisaklinikken for de som ønsker.

Lisalinikken er godt utrustet og kan utføre kompliserte operasjoner. Denne pasienten måtte få et vondt øye fjernet.
Klinikken driftes på gaver og donasjoner
Veterinærstudentene har klinisk undervisning ved Lisaklinikken
Denne katten får en ny sjanse og blir hentet av en frivillig som er sjåfør for Dyrebeskyttelsen Norge Oslo og Akershus til omplassering.
Lisaklinikken er et godt sted å være for ansatte, frivillige og dyr.