Medietilsynet vil ha demokratidugnad for bedre ytringsklima
I forkant av høstens valg går Medietilsynet ut med en ny kampanje som oppfordrer alle til å ta ansvar for en bedre debattkultur på nett.
– Vi trenger flere stemmer inn i hverdagsdebatten. Ikke minst må vi voksne bidra til et godt klima for den politiske meningsutvekslingen, slik at også neste generasjon ønsker å delta aktivt i demokratiet, sier Mari Velsand, direktør i Medietilsynet.
Utgangspunktet for Medietilsynets kampanje er meldinger som er sendt til norske politikere og omtale av politikere i sosiale medier.
– Vi ba de politiske partiene på Stortinget sende oss konkrete eksempler på meldinger de har fått med hets og sjikane. Dessverre var det ikke noe problem å finne slike eksempler, sier Velsand.
I kampanjefilmen, som lanseres under Arendalsuka, blir en del av disse meldingene lest opp av barn i 10–12-årsalderen.
– Effekten blir ekstra stor når det er barn som leser meldingene. Barna selv ble både overrasket og sjokkert da de fikk vite at voksne personer hadde skrevet noe slikt til hverandre. Å bli politiker fristet ingen av dem, sier Velsand.
Konsekvenser av dårlig ytringskultur kan bli selvsensur og tilbaketrekning
Fem prosent oppga at de er blitt hetset i diskusjoner og debatter, i Medietilsynets undersøkelse om kritisk medieforståelse fra 2021. Av disse igjen svarte fire av ti at de er blitt mer forsiktige med å si sin mening på internett, mens to av ti har sluttet helt å delta i debatter.
Kritisk medieforståelse i befolkningen (2021)
– Det er viktig å få fram at det er en liten andel som har opplevd hets – men de som utsettes for dette, får gjerne mye, sier Velsand.
En rekke andre undersøkelser indikerer at hets og sjikane fører til selvsensur og dårligere rekruttering til politiske verv. Særlig blant unge.
- I KS-undersøkelsen Hat og trusler mot folkevalgte (2019) svarte 43 prosent av norske lokalpolitikere at de har opplevd hatefulle ytringer eller trusler. Halvparten har vurdert å gi seg i politikken på grunn av dette. 15 prosent har sluttet.
- Nordic Safe Cities og Gjensidigestiftelsen gjorde våren 2023 en større analyse av norsk politisk debatt på Facebook. Analysen viste at hets og sjikane rammer skjevt. Muslimer og kvinner får større andel angrep og hat.
- I Befolkningsundersøkelsen fra Fritt Ord og Institutt for samfunnsforskning (ISF) i 2022, gjengitt av Ytringsfrihetskommisjonen, kom det fram at 58 prosent aldri uttrykker meningene sine om samfunn og politikk på nett. Velgere på ytterkantene er mest aktive i norsk nettdebatt.
Hat og trusler mot folkevalgte (2019)
Angrep og hat i den offentlige debatten på Facebook (2023)
En åpen og opplyst offentlig samtale – Ytringsfrihetskommisjonens utredning
Skikk og bruk gjelder også digitalt
Ytringsfrihetskommisjonen har påpekt at det er et felles ansvar å skape en inkluderende ytringskultur, og at hver enkelt må bidra.
– Egentlig handler dette om god, gammeldags skikk og bruk. Det bør også gjelde på digitale arenaer. Som barna som bidrar i vår kampanje så fint oppsummerer det: Kan du ikke si noe ansikt til ansikt, bør du heller ikke skrive det, sier Velsand.
Medietilsynet er opptatt av at det bør være en felles oppgave å gjøre det offentlige ordskiftet til en arena der flest mulig deltar, og oppfordrer derfor til en demokratidugnad.
– Sammen kan vi skape en god offentlig debatt. Deltar du ikke, kan du verken argumentere for din sak eller påvirke tonen i debatten i riktig retning, sier Velsand.
Medietilsynet fokuserer også på kildekritikk før valget
Medietilsynet bidrar til regjeringens arbeid for å forebygge og hindre uønsket påvirkning ved kommunestyre- og fylkestingsvalget i september, og gjennomfører flere tiltak og kampanjer for å styrke befolkningens kritiske medieforståelse før valget.
– Kunnskap om kildekritikk er viktig for å kunne vurdere hvilke kilder som er til å stole på, sier Velsand.
I samarbeid med Nasjonal digital læringsarena (NDLA) utarbeider Medietilsynet et undervisningsopplegg om kunstig intelligens som skal styrke elevers kritiske medieforståelse og forståelse av hvordan man kan bli påvirket. Materialet er klart til skolestart, og ett av temaene er valg og hvordan kunstig intelligens kan brukes til politisk påvirkning.
Videre relanserer Medietilsynet kampanjen Stopp. Tenk. Sjekk. Målet er å styrke folks kritiske medieforståelse og skjerpe oppmerksomheten rundt kildekritikk. Kampanjen løftes også frem av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) og samarbeidspartnerne Faktisk og Landslaget for lokalaviser (LLA).
Tiltakene er en del av Regjeringens tiltaksplan for å sikre valget for å sikre valget.
Regjeringens tiltaksplan for å sikre valget
Stopp. Tenk. Sjekk. Slik avslører du desinformasjon og falske nyheter
Nøkkelord
Kontakter
Elise KureKommunikasjonsrådgiverMedietilsynet
Tel:90697334elise.kure@medietilsynet.noOm Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder barn og unge i bruk av digitale medier, fører tilsyn med aldersgrenser for film, forvalter støtteordninger, fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kultur- og likestillingsdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot tv- og radioreklame 1. juledag23.12.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame onsdag 25. desember. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
TV 2 får advarsel av Medietilsynet20.12.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 advarsel for brudd på reglene om produktplassering. I en episode av Farmen ble tubeost fra Kavli gitt for stor plass.
Økt konsolidering og samarbeid blant norske medier19.12.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Stadig færre aviser er helt uavhengig av de store aviseierne, viser en ny rapport fra Medietilsynet. Konsolidering enten i form av eierskap eller avtale om partnerskap/strategisk samarbeid i avismarkedet øker.
Bredt innhold i norske nettaviser og stor variasjon hos lokalradioene12.12.2024 06:49:49 CET | Pressemelding
Saker om næring, beredskap og politikk får mest plass i nettavisene, som i sum har en bred innholdmiks, ifølge en ny rapport fra Medietilsynet. Innhold i lokalradioer er også kartlagt, og rapporten viser store variasjoner blant ulike radiotyper.
Nå kan lokale lyd- og bildemedier søke om 23,8 millioner kroner10.12.2024 10:02:45 CET | Pressemelding
Medietilsynet åpner nå opp for at lokalradio og lokal-tv kan søke om støtte for 2025. Støtte kan også tildeles podkast og ikke-direktesendte bildeprogram som retter seg mot et lokalt publikum.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom