Har du høy utdannelse og inntekt er det større sannsynlighet for at du følger kostrådene
I undersøkelsen kommer det frem at de med høy utdannelse og inntekt i større grad følger kostrådene, og anser seg selv som sunne. Om vi slår sammen utdannelse og inntekt øker forskjellene – hvor de som har både høy utdannelse og inntekt anser seg selv som sunnest.
Generelt mener 76 prosent av befolkningen at de har et sunt kosthold. 83 prosent av de med høy inntekt svarer det samme, og 65 prosent av de med lavest inntekt sier de spiser sunt.
– Vi vet at det allerede er sosiale forskjeller i hvordan man etterlever kostholdsrådene, og at det har sammenheng med kunnskap og inntekt. Det er derfor interessant å diskutere om de nye kostrådene med et ekstra bærekraftselement, vil bidra til å øke forskjellene i helse, sier Ida Berg Hauge, direktør i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no)
Tar debatten på Arendalsuka
For første gang skal bærekraft innlemmes i kostrådene. I følge NNR skal vi spise langt mer grønnsaker, frukt og belgfrukter, mindre kjøtt og ha et moderat inntak av egg og meieriprodukter. Ambisjonene er skyhøye, og oppdragsgiver Nordisk ministerråd har sagt det klart: Norden skal være verdens mest bærekraftige region innen 2030.
I forbindelse med Arendalsuka har Opplysningskontorene invitert Helsedirektoratet, politikere og ernæringseksperter til samtale om de nye kostrådene vil skape enda større sosiale forskjeller i helse?
Disse deltar: Marit Kolby, høyskolelektor og ernæringsbiolog, Oslo Nye Høyskole, Ole Berg, spesialrådgiver, Helsedirektoratet, avdeling folkesykdommer, Tove Elise Madland, medlem av Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget, Arbeiderpartiet og Eilin Lundekvam By, seniorrådgiver ernæring, Matprat.
Arrangementet "Vil nye kostråd skape større sosiale forskjeller?" finner sted 16.8 kl. 13:30 – 14:30 på Bar Barrique øl og vinstue, Teaterplassen 1, Arendal
Her er hele programmet til Opplysningskontorene i landbruket: https://www.facebook.com/events/1075948136718996
Spørsmål: Hvor uenig eller enig er du i følgende utsagn? Tallene viser andelen som er enig i utsagnet (svarer 6-10 på en 10-punkt skala der 1 betyr «helt uenig» og 10 betyr «helt enig»
Utsagn |
Alle |
Lavere utdannelse * |
Middels utdannelse * |
Høyere utdannelse * |
Jeg forsøker å følge Helsedirektoratets kostråd |
50 % |
44 % |
50 % |
61 % |
Alt i alt har jeg et sunt kosthold |
76 % |
70 % |
77 % |
86 % |
* Høyest fullførte utdannelse: Lavere utdannelse er grunnskole, videregående skole, fagskole o.l. Middels utdannelse er universitet/høyskole inntil 3 år. Høyere utdannelse er universitet/høyskole 4 år eller mer
Utsagn |
Alle |
Inntekt under 500.000 ** |
Inntekt 500-800.000 ** |
Inntekt 800-1.100.000 ** |
Inntekt over 1.100.000 ** |
Jeg forsøker å følge Helsedirektoratets kostråd |
50 % |
41 % |
51 % |
50 % |
56 % |
Alt i alt har jeg et sunt kosthold |
76 % |
65 % |
74 % |
79 % |
83 % |
** Brutto husstandsinntekt
Landsrepresentativ undersøkelse gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) uke 25 2023. 1.050 intervjuer
Nøkkelord
Kontakter
Stine WickmannKommunikasjonsrådgiverMelk.no
Tel:48891999stine@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Melketrenden fortsetter i første kvartal6.5.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Salget av helmelk har hatt en økning i første kvartal av 2024, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter. I kategorien yoghurt skiller særlig naturell variant seg ut.
Gjør endringer etter 20 år i melkens tjeneste30.4.2024 12:51:36 CEST | Pressemelding
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter feirer 20-årsjubileum, og markerer det hele med nytt navn og ny logo.
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom