Blindeforbundet og Specsavers lanserer aktivitetshefte

Norges Blindeforbund og Specsavers har laget et aktivitetshefte for barn med morsomme aktiviteter, og informasjon om øyehelse som kan være lærerikt for de voksne.

En kvinne og en mann står og smiler, mens de holder på hvert sitt blad med en tegnet en hundevalp på forsiden.
Trine Johnsen fra Specsavers og Terje André Olsen fra Norges Blindeforbund med det nye aktivitetsheftet. Norges Blindeforbund Norges Blindeforbund

– Vi håper at mange barn får glede av heftet, og det kan jo hende at noen voksne kan ta seg en skjermpause sammen med barnet også, sier forbundsleder i Norges Blindeforbund, Terje André Olsen om aktivitetsheftet.

– Mye skjermtid kan føre til økt nærsynthet blant barn, og høy grad av nærsynthet øker risikoen for å utvikle øyesykdommer senere i livet. Med dette aktivitetsheftet ønsker vi at barn skal få en pause fra skjermen. Om barn bruker mye tid på skjerm, kan det øke sjansene for dårligere syn i ung alder, så tidlig oppdagelse av nærsynthet er viktig, forteller fagsjef Trine Johnsen fra optikerkjeden Specsavers.

Heftet ble delt ut av Blindeforbundet og Specsavers under Arendalsuka og kan hentes gratis i alle Specsaversbutikker i Norge så lenge lageret rekker.

Et hefte ligger åpent, på hver av sidene er det en oppgave man kan løse.
Det er mange morsome oppgaver i aktivitetsboken!
Et hefte med en tegning av en førerhund på.
Med dette aktivitetsheftet kan barn ta seg en skjermpause.
En kvinne i gul t-skjorte deler ut et hefte til to barn.
Her blir aktivitetsheftet delt ut under Arendalsuka.

Om oss

Norges Blindeforbund, synshemmedes organisasjon, er blinde og svaksyntes interesse- og serviceorganisasjon i Norge. Vårt overordnede mål er samfunnsmessig likestilling for svaksynte og blinde og andre grupper med funksjonsnedsettelser.

Norges Blindeforbund har i tillegg til interessepolitisk virksomhet, tre syn- og mestringssentre, et bo- og arbeidssenter, leirer for synshemmede barn, førerhundskoler, punktskrifttrykkeri, internasjonal avdeling og fylkeslag i hvert fylke.